Norsk Cannabisforum: Kan man lære av rus? - Norsk Cannabisforum

Gå til innhold

Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare

Kan man lære av rus?

#1 Brukeren er ikke pålogget   the_Freelancer 

• Stoner
  • Gruppe: Medlemmer
  • Ble medlem: 09-juli 06

Skrevet 19 mars 2007 - 16:59

Egentlig litt usikker på hvordan jeg skulle formulere dette spørsmålet, men som tittelen sier.
Kan man lære div ting av rus som feks se ting fra en annet perspektiv, lære å kjenne seg selv, dypere innsigt osv.
Eller blir man bare sjenerelt dum når man ruser seg.
Hva er deres meninger angående dette?

Dette innlegget har blitt redigert av the_Freelancer: 19 mars 2007 - 17:32

0

#2 Brukeren er ikke pålogget   coolt 

• Medlem
  • Gruppe: Rekrutter
  • Ble medlem: 16-mai 05

Skrevet 19 mars 2007 - 17:50

Man kan lære seg at rus er ikke alltid så smart :-p

Iallefall det jeg tenker på en del søndager.
0

#3 Brukeren er ikke pålogget   Andy 

• Son of the Internets
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 06-juni 05

Skrevet 19 mars 2007 - 21:26

Neh, helt klart kan man lære noe når man er ruset, selv tror jeg mange av de store profetene var bra rusa. Nå er ikke læringspsykologi min sterke side da, men det finnes mange former for læring. Det finnes disse lærdommene som man får, f. eks når en eier av en katt plasserer den i et bur på et fly, kan den frike ut neste gang den ser buret. Den har altså lært noe av en kjip erfaring, i.e. en bad trip, eller rett og slett kutte seg på kniven.

Også finnes det som er lært men neppe er "kunnskap" slik som og bli opphisset av britney spears, eller ha fobi for kjøleskap. Læring blir vel oftest definert som endring i adferd eller noe slikt. La oss si du er stein, paranoid og trenger noe "trygt og kjent" så går du til kompisen din. Da har du via et rusmiddel, lært noe nytt, og muligens styrket båndet mellom kompisen din.

Meh, skal ikke komme inn på områdene: konstruktiv og kreativitet.
Andy

Dette innlegget har blitt redigert av Andy: 19 mars 2007 - 21:27

0

#4 Brukeren er ikke pålogget   Line 

• Treningsnærkis
  • Ble medlem: 28-mai 06

Skrevet 19 mars 2007 - 23:01

Vis innleggthe_Freelancer skrev 19 Mar 2007, 16:59:

Egentlig litt usikker på hvordan jeg skulle formulere dette spørsmålet, men som tittelen sier.
Kan man lære div ting av rus som feks se ting fra en annet perspektiv, lære å kjenne seg selv, dypere innsigt osv.
Eller blir man bare sjenerelt dum når man ruser seg.
Hva er deres meninger angående dette?

Stor forskjell på heroin og LSD, for å si det sånn.
Av heroin og alkohol kan en lære at det ikke er alt som er så innmari glupt å ruse seg på.
Av LSD og Cannabis kan en lære ting som ikke kan kommuniseres til andre som ikke har opplevd det samme.

Folk kan være veldig forskjellige og det er rusmidlene også. Det finnes like mange rusopplevelser som antallet forskjellige rusmidler multiplisert med antallet mennesker som har inntatt dem.

0

#5 Brukeren er ikke pålogget   dissi 

• Dr. Love
  • Gruppe: Støttemedlemmer
  • Ble medlem: 21-februar 06

Skrevet 20 mars 2007 - 08:02

Cannabis har for meg åpnet en helt ny verden. Jeg liker å se på planten som et mentalt verktøy. Astronomen Carl Sagan har skrevet et flott essay om sine opplevelser med cannabis som jeg anbefaler alle å lese:

http://www.marijuana...essays/002.html
0

#6 Brukeren er ikke pålogget   Demonslayer 

• Chemofil
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 21-oktober 04

Skrevet 20 mars 2007 - 14:12

Jeg føler jeg har lært mye av cannabis og psykedeliske stoffer, spesielt om meg selv. Men slik kunnskap er veldig vanskelig å formidle til andre da det lett høres litt fjernt og esoterisk ut hvis du prøver å forklare dette til en som ikke har erfaring med slike sinnstilstander.
Det er veldig lett å høres ut som du lever i en annen verden etter å ha blåst hue ditt på sopp og syre. Generelt sett virker det som mange "straitinger" er helt uintressert i å høre om saker som har med spiritualitet og indre opplevelser å gjøre.
Uannsett hva noen måtte mene om å bruke "narko" til personlig utvikling, så merker jeg tydelig at dette har gjort meg til et bedre menneske, mer tolerant og mer spirituelt orientert.
0

#7 Brukeren er ikke pålogget   Fishy 

• Medlem
  • Ble medlem: 19-august 06

Skrevet 20 mars 2007 - 15:42

Vis innleggDemonslayer skrev 20 Mar 2007, 14:12:

Jeg føler jeg har lært mye av cannabis og psykedeliske stoffer, spesielt om meg selv. Men slik kunnskap er veldig vanskelig å formidle til andre da det lett høres litt fjernt og esoterisk ut hvis du prøver å forklare dette til en som ikke har erfaring med slike sinnstilstander.
Det er veldig lett å høres ut som du lever i en annen verden etter å ha blåst hue ditt på sopp og syre. Generelt sett virker det som mange "straitinger" er helt uintressert i å høre om saker som har med spiritualitet og indre opplevelser å gjøre.
Uannsett hva noen måtte mene om å bruke "narko" til personlig utvikling, så merker jeg tydelig at dette har gjort meg til et bedre menneske, mer tolerant og mer spirituelt orientert.

Som jeg skulle sagt det selv
0

#8 Brukeren er ikke pålogget   GanjaMan 

• supadupa
  • Ble medlem: 07-juli 06

Skrevet 29 mars 2007 - 03:21

Enda en grunn til legalisering.
Folk kan lære å bruke det til mental utvikling, i tilegg til å sove veldig godt på det.
En av veldig mange gode eksempler.

Sitat

Neh, helt klart kan man lære noe når man er ruset, selv tror jeg mange av de store profetene var bra rusa.

Man kan kanskje si at noen cannabistyper er bra til se ting fra nye/uvanlige perspektiv, noe jeg forbinner med profeter og tenkere...

GM
0

#9 Brukeren er ikke pålogget   the_Freelancer 

• Stoner
  • Ble medlem: 09-juli 06

Skrevet 30 mars 2007 - 11:29

Tror dere at det er en av grunnene at det er ulovlig?
Såg en dokumentar som tok opp noe av dette, feks når hippiene demonstrerte så var ikke dette noe spesielt populært hoss mynighetene i USA. Uten å gå i noen spesiele detaljer så var konklusjonen at forbudet ble skapt for å ungå demonstrasjoner OSV.
Hva er deres synspunkter angående dette?

Dette innlegget har blitt redigert av the_Freelancer: 30 mars 2007 - 11:30

0

#10 Brukeren er ikke pålogget   superstein 

• Stoner
  • Ble medlem: 04-januar 07

Skrevet 05 mai 2007 - 03:32

man kan lære mye av fleinsopp!
0

#11 Brukeren er ikke pålogget   Demonslayer 

• Chemofil
  • Vis galleri

Skrevet 08 mai 2007 - 09:58

Vis innleggthe_Freelancer skrev 30 Mar 2007, 12:29:

Tror dere at det er en av grunnene at det er ulovlig?
Såg en dokumentar som tok opp noe av dette, feks når hippiene demonstrerte så var ikke dette noe spesielt populært hoss mynighetene i USA. Uten å gå i noen spesiele detaljer så var konklusjonen at forbudet ble skapt for å ungå demonstrasjoner OSV.
Hva er deres synspunkter angående dette?
Den frie tanke er den største trusselen mot folk som ønsker makt over andre.
Når du er nødt til å argumentere og diskuttere kontroversielle politiske avgjørelser med folket vil mange ting være umulig å gjennomføre. Feks, hvordan kan du rettferdiggjøre en krig ovenfor en stoner? Hvordan kan du rettferdiggjøre segregering og diskriminering?
Gi folket alkohol istedet, så stiller de ikke så mange vanskelige spørsmål.
0

#12 Brukeren er ikke pålogget   Raisin Valley Land Trust 

• supadupa
  • Ble medlem: 06-mai 07

Skrevet 08 mai 2007 - 16:01

Som sagt, man lærer en god del av å trippe!

Offtopic:

Seriøst Freelancer, lær deg å skrive!
0

#13 Brukeren er ikke pålogget   WeedWeasel 

• Superstoner
  • Ble medlem: 20-august 05

Skrevet 10 mai 2007 - 17:02

Personlig føler jeg at cannabis har lært meg mye. Sinnet mitt åpnet seg, jeg fikk en dypere innsikt i meg selv, og jeg forstår verden på en helt ny og bedre måte. Disse følesene er på ingen måte begrenset til de gangene jeg er aktivt påvirket av cannabisen.

Cannabis gir meg mye, og jeg kommer aldri til å gi opp å nyte denne plantens forskjellige positive egenskaper :)
0

#14 Brukeren er ikke pålogget   gyrill 

• Ble medlem: 06-september 08

Skrevet 03 desember 2008 - 23:00

Hei :(
Jeg mener du blir litt dum-smart når du røyker, det vil si..
Finner ut mye rart, meninger bak sanger osv, men du tenker jo på så dumme ting som feks hvorfor er stolen min av skinn? så jeg finner hvertfall aldri ut av noe nyttig ^^
0

#15 Brukeren er ikke pålogget   norsmurf 

• www.bongshop.no
  • Vis galleri
  • Gruppe: CanAD
  • Ble medlem: 23-januar 06

Skrevet 04 desember 2008 - 00:19

Vis innlegggyrill skrev 3 Dec 2008, 23:00:

Hei :)
Finner ut mye rart, meninger bak sanger osv, men du tenker jo på så dumme ting som feks hvorfor er stolen min av skinn? så jeg finner hvertfall aldri ut av noe nyttig ^^

Da er du bare ikke stein ofte nok.. Det gjelder å bli ferdig med de uinterresante tingene, så man kan tenke på litt mer betydningsfulle ting etterhvert :(
0

#16 Brukeren er ikke pålogget   Demonslayer 

• Chemofil
  • Vis galleri

Skrevet 04 desember 2008 - 05:59

Vis innlegggyrill skrev 3 Dec 2008, 23:00:

Hei :(

Hvorfor stolen din er av skinn er ikke dumt å tenke på. Hvorfor sitter du i de utspendte restene av en ku?
Uansett om du er for eller imot bruk av dyr til feks møbler, så er det likevel viktig å tenke på hvorfor vi gjør det.

Det jeg synes er fint med slike stoffer er at man stiller SEG SELV mange spørsmål. Det viktige er ikke om du kommer frem til et svar, det viktige er at du stiller spørsmålet.
0

#17 Brukeren er ikke pålogget   Revenka 

• Stoner
  • Ble medlem: 02-februar 08

Skrevet 04 desember 2008 - 08:45

Jeg er av samme oppfatning som Demonslayer. Jeg har utviklet meg til et bedre menneske som en ren konsekvens av pot.
Det har nettopp med det Demonslayer er inne på, at man blir mer og mer reflektert, at jeg ser etter en mening i langt mer nå enn jeg gjorde før. Jeg har blitt mildere, ja langt mer følsom generelt, etter at jeg innførte pot i livet mitt.
Når det er sagt, jeg røyker ikke hver uke - bare en gang i mellom, med jevne mellomrom.

:(
0

Del dette emnet:  

Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare