Norsk Cannabisforum: Å slutte med Hasj... - Norsk Cannabisforum

Gå til innhold

• (2 Sider) +
  • 1
  • 2
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare

Å slutte med Hasj... Noen som har noen tips?

#1 Brukeren er ikke pålogget   focus1 

• Gruppe: Rekrutter
  • Ble medlem: 13-februar 07

Skrevet 16 mars 2007 - 13:08

Hei. Jeg kom nettopp hjem fra Amsterdam. Det er 10 år siden jeg var der sist og forsøkte cannabis for første gang. Siden den gang har det gått slag i slag. Denne gangen dro jeg for å ta ett oppgjør med de ti siste årenen i livet mitt som på mange måter har vært dominert av dop og sex. Jeg sitter igjenn med ett svært negativt inntryk av miljøet rundt RLD. Og selv om dette med sex industrien fremstår for meg som en mye styggere industri en den som dreier seg om milde narkotiske stoffer. Vill jeg påstå att også coofeshopsene er arena for problemer. De fleste ser ut til og ikke ta noe skade, men jeg så abbsolutt ett parr eksempler på folk som virkelig hadde pådratt seg problemer. Jeg vill ikke tro att dette kom bare på grund av hasj. Jeg har heller aldrig opplevd en lignende konsentrasjon av folk som selger harde stoffer noen sted. Det var også innteresant og møte flere folk fra Nederland som tar avstand fra hasj. Noen av de hater det, andre sier att det hjelper og holde gatene roligere, så selv om de ikke gjør det selv, ser de ikke noe problem med det. Jeg er glad jeg ikke bor I Amsterdam fordi jeg har fått ett problem med hasj. Det har gradvis tatt fra meg mer og mer av livet mitt... "Bli med på kino i kveld a?" Øøh, jeg er liten slapp i dag jeg... Sikkert mange som kjenner seg igjen. Jeg har tidligere forsøkt og slutte og fått det til i 3-4 måneder. Porblemet er att når man begynner og føle seg ovenpå igjenn, så er det ikke noe farlig med en blås, så denne gangen skal jeg be om litt hjelp. Jeg lurer på om det er noen som har noe tips om hvor jeg kan få litt støtte? Finnes det noe møter alla AA for hasj folk? Eller kombinerer de alt på ett møte. Hvis noen har noe tips og komme med så setter jeg veldig pris på det.

Og bare så dere veit det så fordømmer jeg ikke hasj, jeg syns det er absurd att alkohol er lov og hasj forbudt. Jeg fordømmer rusmiddler som helhet, for meg er det blitt veldig mye problemer på grund av det og nå er det nok.

Mvh. A
0

#2 Brukeren er ikke pålogget   Moby 

• Medlem
  • Ble medlem: 16-september 06

Skrevet 16 mars 2007 - 13:42

hei!
vet at det har vært kjørt prøveprosjekt i endel byer i norge,bla i regi av rusmiddeletaten i oslo: http://www.bt.no/inn...ticle308451.ece
oppslutningen og interessen har vært overraskende stor,og ifølge kursholderne har opplegget gitt positive resultater.Lykke til!
0

#3 Brukeren er ikke pålogget   Marrakesh 

• supadupa
  • Gruppe: Medlemmer
  • Ble medlem: 26-februar 06

Skrevet 17 mars 2007 - 02:06

hobby kan være en grei ting å ha for å flytte tankene over på noen annet enn mornings.
0

#4 Brukeren er ikke pålogget   Diaboli 

• Superstoner
  • Ble medlem: 01-juni 06

Skrevet 18 mars 2007 - 18:15

vil nok si som marrakesh: en bra hobby kan nok hjelpe å få tankene vekk fra blås'n.
gjerne noe du blir ganske oppslukt av...
0

#5 Brukeren er ikke pålogget   Au de Bong 

• Medlem
  • Ble medlem: 10-desember 06

Skrevet 18 mars 2007 - 23:58

vell, hasj er ikke avhengighetsskapende i særlig grad, men det er vanedannende. Det er mange som har et langt forhold til kontrollert bruk av cannabis. De som får problemer kan ha problemer med å kontrollere seg i andre sammenhenger også. Altså tren opp viljestyrken for å få et forbruk du synes er akseptabelt. Det kan ta litt tid, men hvær gang du klarer å utsette noe som du har lyst på så trener du opp viljestyrken, selv de gangene du ikke kommer helt i mål. Jeg har kun i korte perioder røyket for mye og i lange perioder akkurat passe.

AA er forresten en kristen organisasjon og å tro på gud er en del av pakka. Kristendommen har drept flere enn både hitler og stalin i sin tid. Men er du religiøs så er nok AA tingen, men jeg har hørt om drøye forhold der.

Dette innlegget har blitt redigert av Au de Bong: 19 mars 2007 - 00:00

0

#6 Brukeren er ikke pålogget   GanjaMan 

• supadupa
  • Ble medlem: 07-juli 06

Skrevet 19 mars 2007 - 05:56

Slettet

GanjaMan

Dette innlegget har blitt redigert av GanjaMan: 28 april 2008 - 17:37

0

#7 Brukeren er ikke pålogget   astromammut 

• Medlem
  • Ble medlem: 17-desember 05

Skrevet 19 mars 2007 - 12:51

Foreslår at du tar deg en stund "fri" fra venner som røyker og passer på å holde deg aktiv med en hobby, som andre her nevnte. Da blir ikke fristelsen til å røyke like stor. Har du problemer med å sove uten nattings, så kan trening eller pils hjelpe. Hørte om en fyr som dro i militæret frivillig fordi han ville slutte å fyre - det kaller jeg motivasjon, hehe!
Hva du enn gjør må du ikke bli sittende hjemme og glo i veggen, da er sjansen for tilbakefall størst. Lykke til!!
0

#8 Brukeren er ikke pålogget   focus1 

• Ble medlem: 13-februar 07

Skrevet 19 mars 2007 - 17:43

Her var det flere gode tips, tusen takk alle sammen. Jeg bor i Oslo så dette kurset til rusmiddel direktoratet ser veldig fint ut. De lærer till og med bort enkle meditasjons øvelser, noe jeg har hatt lyst til og lære meg lenge. Jeg sjekket sidene deres og de starter opp ett nytt kurs i April, men problemet er att de har en øvre aldersgrense på 25 år. Skal ringe dit i morgen og høre om muligheten for en 27 åring. Bare for å ta dette med organisasjoner ferdig først. Jeg har lest litt om AA og det står der att det er en uavhenngi organisasjon, ikke tillknyttet noe relgion eller politisk parti. De får heller ikke noe økonomisk støtte og det koster ikke noe og være med der. AA har en søster organisasjon som heter AN, og det er antaglig der jeg hører hjemme. Mange av dere syns sikkert dette er ett litt ekstremt tilltak for en som bare har røyka litt hasj vær dag i nesten 10 år (ca. 5-8 gr i uka.) Men som sagt så holdt jeg på og bli veldig psykisk syk i fjor vinter, ikke nødvendigvis av hasj, og greide da og slutte helt i ca 4 måneder. Dette gjorde att jeg ble en mye mer aktiv person igjenn. Jeg fikk meg kjæreste og begynte og trene litt osv. Jeg fikk rett og slett ett mye rikere liv. Også tok jeg meg EN blås igjenn... Så jeg veit vell egentlig ganske godt nå att jeg ikke er i stand til og røyke en gang vær fjorttende dag. Jeg har for mye fritid, for god økonomi og for mange masete venner. For ikke å snakke om att jeg kanskje er disponert for høst/vinter depresjoner.

Når det gjelder hobbyer, er dette ett veldig godt tips. Dette hjalp meg masse i fjor da jeg sluttet og hjelper meg nå også. Jeg er veldig glad i og lese, men har med tiden blitt dårligere og dårligere til og fortelle om fakta fra bøker på grund av en ganske vraket hukommelse. Skal bli fint og bedre kunne huske hva jeg har lest i etterkant. Det samme gjelder for eksempel og huske drømmer, hvis du legger deg stein, så skal det mer til og huske hva man har drømt. Hvis man ikke husker att man har drømt så kan man like gjerne gå ut i fra att man ikke drømmer.

Du kan ha ett poeng Even, når det gjelder grønne ting. Jeg finner dette litt vanskelig og få tak i, i Norge. Samt att når jeg var i Amsterdam nå nylig, så var det bare superskunken som ga meg tillstrekkelig effekt. Hvis man er veldig hekta på hasj, så kan for eksempel pott bare ertte opp ens appettitt til og bli skikkelig stein.

Akkurat nå er jeg lei av all slags rus og har ikke noe problem med og holde meg unna, men på grund av tidligere personlige opplevelser av og være psykisk fanget av dette, vill jeg prøve og skaffe meg ett lite sikkerhets nettverk som kan holde meg litt igjenn neste gang jeg er full av selvtillitt og manisk party lyst. Målet er og holde meg nykter frem til høsten og belønne meg selv med en liten flein fottur:-)

Mvh. A
0

#9 Brukeren er ikke pålogget   Even Ganja 

• Standardmedlem
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 16-oktober 04

Skrevet 30 april 2007 - 11:31

Jeg har opptil flere poenger, men er i det dypgrønne perife på hva du tilsiktet meg her.
Har du noe oppdatering, hvordan går avrusingen din?
Jeg vil gjerne bidra også denne veien, ikke bare være "lokkemann" for uerfarne yngre (og noen eldre) sjeler.
Det er overhodet ingen problemer å gå uten sin daglige dose, og jeg har endel tips og hint til hvordan så kan gjøres.
Men først; hvordan går det med deg nå, focus1?

-ganja+
0

#10 Brukeren er ikke pålogget   frankofil 

• Medlem
  • Ble medlem: 28-april 07

Skrevet 30 april 2007 - 11:41

-

Dette innlegget har blitt redigert av frankofil: 27 februar 2008 - 12:11

0

#11 Brukeren er ikke pålogget   oxeh 

• Gruppe: Medlemmer under validering
  • Ble medlem: 27-april 07

Skrevet 29 mai 2007 - 23:29

http://www.nada-norge.no/ syntes jeg virket litt bra sist jeg trodde jeg skulle slutte :)
0

#12 Brukeren er ikke pålogget   Frostvarriar 

• Superstoner
  • Ble medlem: 15-juni 06

Skrevet 12 oktober 2007 - 12:22

Uff, har prøvd desperat å slutte flere ganger selv. Er dessverre veldig vanskelig syntes jeg da.
Røyker selv hver dag, det blir til slutt lissom det eneste i livet virker det som.
Bare venter til neste gang jeg skal fyre, er det som drar livet fremover. Orker ikke å dra til byen,
eller gjøre noe konstuktivt.

I fjor når jeg var på skippergata å handla litt snaxx så møtte jeg 2 mennesker som
holdt på med "slutte å røyke hasj kurs". Den tiden så følte jeg ikke at jeg hadde noe problem
med hasj så jeg tok imot nummeret og kasta det senere.
Så det skal iallefall finnes "kurs" i oslo om å slutte å røyke hasj.

Lykke til, håper du klarer det. Skriv gjerne en tilbakemelding her da om du klarer det :smokey:
0

#13 Brukeren er ikke pålogget   KH 

• Norcans grinete grunnlegger
  • Vis galleri
  • Gruppe: Støttemedlemmer
  • Ble medlem: 12-februar 05

Skrevet 12 oktober 2007 - 14:23

Finn et substitutt i deg selv hvor du får frem følelsen av frie tanker. For meg gir kreativ produksjon en sånn rusfølelse.
Etter tre uker er rutinen med to dager røyking i uka og substitutten innarbeidet.

Just do it!

Dette innlegget har blitt redigert av Knut: 12 oktober 2007 - 14:28

0

#14 Brukeren er ikke pålogget   bing 

• supersuper
  • Ble medlem: 01-februar 05
  • Landsregion:Sør-Norge

Skrevet 12 oktober 2007 - 16:32

Vil man slutte er det bare å slutte, er faktisk ikke verre..

Jeg for min del hadde problemer med å sove uten, helt til jeg ikke fikk tak i, å da var det gjort, dagen etter sov jeg som den steinen jeg sov som FØR jeg begynte å røyke.

Det er som alt annet opp til deg selv.

(ja det høres krast ut, men sånn er det jo også med alt annet snus/røyk f.eks)
0

#15 Brukeren er ikke pålogget   norsmurf 

• www.bongshop.no
  • Vis galleri
  • Gruppe: CanAD
  • Ble medlem: 23-januar 06

Skrevet 12 oktober 2007 - 16:59

Vis innleggbing skrev 12 Oct 2007, 17:32:

Vil man slutte er det bare å slutte, er faktisk ikke verre..

Jeg for min del hadde problemer med å sove uten, helt til jeg ikke fikk tak i, å da var det gjort, dagen etter sov jeg som den steinen jeg sov som FØR jeg begynte å røyke.

Det er som alt annet opp til deg selv.

(ja det høres krast ut, men sånn er det jo også med alt annet snus/røyk f.eks)

Tildels enig med deg her. For noen er det bare å slutte å røyke, uten å tenke på det i mer enn en dag eller to etterpå, selv om de har røyka fast en stund.
Men, når man har røyka relativt mye hver dag i 10 år, så er ikke saken den samme som om man har røyka like ofte i ett år. Og, om man røyker etter jobb, er ikke det det samme som om man røyker hele dagen.
Mange ting som spiller inn her.

En ting jeg veit funker for meg, og de fleste jeg kjenner som har testa er å slutte å henge med sine faste røykekompiser en stund, kan gjøre ting mye lettere. Og i tillegg finne seg en hobby man digger bigtime, så man glemmer alt annet;)

Dette innlegget har blitt redigert av norsmurf: 12 oktober 2007 - 17:00

0

#16 Brukeren er ikke pålogget   bing 

• supersuper
  • Ble medlem: 01-februar 05
  • Landsregion:Sør-Norge

Skrevet 13 oktober 2007 - 14:18

True, true..

Eller dra på ferie et sted du ikke får tak i :redeyes:
0

#17 Brukeren er ikke pålogget   The Dude 

• Stoner
  • Ble medlem: 07-oktober 07

Skrevet 13 oktober 2007 - 16:44

hel enig bing.
Om man sitter hjemme å ikke har en dritt å gjøre sier det seg selv at det kan være vanskelig.
får ikke såve, ligger bare å vrir seg, svetter etc etc...
det er vel kanskje mest psykisk det hele.. har lagt meg utallige ganger uten røyk, men tenker på heelt andre ting enn å røyke så går det helt fint.. men er jo forskjeller fra person til person.

legger selv merke til at hvis jeg prøver fra morrakvisten å fikse og ikke får tak i så er det veldig tungt, men om jeg bestemmer meg for å ikke røyke, å ikke tar det så tungt, driter i å ringe rundt å stresse etter røyke klare jeg helt fint å legge meg å få en god natt søvn :redeyes:

en hobby høres veldig friskt ut.. får tankene på andre ting..
og det med venner som røyker like mye som du gjor før er kanskje ikke den rette kretsen å henge daglig med, sier ikke at du skal drite i vennene men ta litt avstand, om man er oppi det miljøet konstan og selv prøver å slutte, sier det seg selv at det kan være vanskelig.

har lest litt, og hvis man har antydning til psykiske problemer er det mulig at hasj utløser det hele..
har mange kompiser som bare rett og slett ikke tåler det, men når de har røyke pot viser de ingen tegn til deprisjoner etc.

ser ut som du har gått veldig inn for dette focus1, håper alt ordner seg for deg :)

-HKT-
0

#18 Brukeren er ikke pålogget   kaospilot 

• Stoner
  • Ble medlem: 28-mai 07

Skrevet 10 november 2007 - 13:04

:D

Dette innlegget har blitt redigert av kaospilot: 05 januar 2008 - 21:32

0

#19 Brukeren er ikke pålogget   Bjørnasj 

• Stoner
  • Ble medlem: 14-juli 07

Skrevet 22 november 2007 - 14:31

Har selv hatt en pause på 8 dager,etter mer eller mindre daglig røyking i noen år.Eneste "abstineser" eg har hatt er søvnproblemer og en ganske sterk følese av kjedsomhet.Mot søvnproblemene anbefaler jeg å gå en lang tur på 2-3timer,så er man utslitt når man skal legge seg.Å finne en hobby vil hjelpe mot kjedsomheten.Har ikke funne noen selv,en det gjelder å våre kreativ. P.S Ikke erstatt hasjen med alkohol,kan fort gi store problemer.
0

#20 Brukeren er ikke pålogget   Missy MicOne 

• Ble medlem: 09-april 08
  • Landsregion:Langt til skogs!

Skrevet 14 april 2008 - 10:48

det er faktisk ikke så grusomt vanskelig å slutte da! selvom jeg lå i 3 uker å vrei meg hele natta bare for å prøve å sove, så gikk det tilslutt! det er ikke så vanskelig å si nei, på en jonas runde heller.. er bare å si til kompiser/veninner at de ikke skal pæse til deg, også kan du ha en strikk å klaske den i håndleddet hver gang du har lyst på.. hehe
0

Del dette emnet:  

• (2 Sider) +
  • 1
  • 2
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare