Cannabis & psykiske problemer.
Skrevet 13 februar 2007 - 16:57
Har du noen gang opplevd psykoser/angst/schizofreni/andre psykiske problemer direkte knyttet til inntak av cannabis, enten hos deg selv eller noen du kjenner? (vanlig noia for snuten gjelder ikke)
Skrevet 13 februar 2007 - 18:03
derimot kjenner jeg personer som ikke røyker, som har fått psykiske problemer likevel
det skal ikke mer til enn å være våken noen døgn i strekk for å få psykose, det klarer man fint å få seg uten dop
Skrevet 13 februar 2007 - 19:02
--Bisken
Skrevet 13 februar 2007 - 20:01
De som psyket av å røyke som jeg har hørt om, har vært under 18.. så det virker som man kansje er litt mer utsatt, men hvor mange prosent opp er usikkert..
Men hvordan de var i utgangspunktet kan jeg ikke si personlig, men har fått bekreftet at de allerede hadde ett problem med psyken sin, før de begynte å røyke..
og dette forsterkes under cannabisrus..
Men vil tro at politi noia ikke akkurat er helt heldig heller, kan hende det er en annen grunn som starter en angst reaksjon i kroppen??
Men igjen, siden det er narkotika og ulovlig, er det nok mange som lar ting gå alt for langt før de tør å si ifra til noen også....
Tør man ikke be om hjelp, har man ett problem som fort vokser seg ut av dimensjoner...
At cannabis er sunnere enn benzodiazepiner er jeg ikke i tvil om..
At man kansje skal være litt forsiktig eller kjenne seg selv godt før man røyker på psykiske problemer er en annen ting..
Skrevet 13 februar 2007 - 20:56
For å sitere en gammel ringrev på forumet "Det farligste med cannabis, er og blir forbudet"
Skrevet 13 februar 2007 - 21:02
Skrevet 13 februar 2007 - 21:47
"Man har lenge ment at rusmisbruk fører til psykiske lidelser. Nå ser vi at det ofte er omvendt. Både heroin og hasj benyttes for å dempe det psykiske ubehaget..."
Skrevet 13 februar 2007 - 22:50
Skrevet 13 februar 2007 - 22:53
Skrevet 14 februar 2007 - 00:17
Selv mange nok fæle nyhetssendinger om krig, voldtekter, dyrevanskjøtsel, bilsport, naturkatastrofer og cannabisforbud kan nok lett skape tilstander som angst og depresjon, kanskje til og med psykose, i disponerte individer, helt uten rusmidler.
At noen kan bli permanent skadet fordi de har brukt cannabis er ikke tilfellet. Forbigående psykiske problemer er det derimot ganske mange som har opplevd, er mitt inntrykk. Forbigående psykisk sykdom i kortere eller lengre perioder kan altså utløses av cannabis. Selve rusen er jo i seg selv definert som en psykose om den er sterk nok, men denne psykosen går da over etter noen timer. Det samme gjør den vanvittige og irrasjonale paranoiaen (også en diagnose) som kan oppstå hos veldig unge individer som er livende redde for å bli tatt for hasjrøyking av politi, foreldre eller vilt fremmede. Denne paranoiaen, som også kan være en psykiatrisk diagnose, er forårsaket av forbudet og motpropagandaen, ikke av rusen.
Jeg kan tydelig huske at den rusen vi opplevde i tenårene var heeeelt vill i forhold til hvordan rusen fortoner seg nå når er eldre og har røykt mer. De tidlige røykeopplevelsene jeg og vennene mine hadde var uten tvil av sterk psykotisk karakter hos alle sammen, uten at jeg tror noe jeg evner å skrive om det vil kunne gi et forståelig bilde av hvordan disse "psykosene" fortonet seg :) ..så lenge rusen varte.
Nå, mange år og "noen" jointer senere er slike ville opplevelser i cannabisrus noe jeg bare kan drømme om.
Blant voksne og erfarne cannabiskonsumenter er det så godt som ingen som plutselig får problemer med psyken p.g.a. cannabis, men en uerfaren røyker vil selv i voksen alder kanskje kunne oppleve et og annet som kan skape psykiske problemer dersom vedkommende ikke har noen å prate med om rusopplevelsen?
Skrevet 14 februar 2007 - 09:27
men jeg tror at om man er disponert for schizofreni og psykoser så har man en større sjangse for å utvikle s&p om man fyrer enn om man ikke gjør det.
hvem er disponert for s&p? vanskelig å si. det man vet er at slike ting gjerne er arvelige så om man har nære slekninger med s&/ellerp bør man ligge unna alle rusmidler. om man viser tegn til s&p (hva nå det er) så bør man kutte ut - bare i tilfelle det er noe galt på gang.
tommelfingerregelen med å ligge unna rusmidler i ung alder kan hjelpe til med å unngå schizofreni fordi sykdommen i de aller aller fleste tilfeller manifesterer seg før man er 25 år. før kaltes schizofreni for ungdomssløvsinn fordi den hovedsakelig rammet ungdom. psykoser kan slå til for første gang gjennom hele livet, men når man begynner å bli lettere voksen vet man kanskje om man er av en "psykotisk personlighet".
Skrevet 14 februar 2007 - 19:07
Så mine erfaringer er at cannabis er veldig god medisin mot angst, men i begrensede mengder. Men dette er jo sikkert veldig forskejllig fra person til person...
Skrevet 15 februar 2007 - 03:37
Psykose er gresk og betyr psyke/bevissthet og osis = abnorm. En overaktiv bevissthet kan man si. Dette kan resultere i hallusinasjoner og vrangforestillinger. Dette blir sykelig hvis man selv tror på det. I forskjellig grad så tror man på det man opplever under cannabisrus. Jeg vil si at man setter seg i en lett psykose hver gang man ruser seg på cannabis. En tilstand jeg personlig føler meg komfortabel med. Med alderen så blir vell elementet av å tro på deler av rusen svakere siden man forstår mere av hvordan det fungerer, i det minste gjennom erfaring.
Man antar at de fleste mennesker kan reagere med psykose hvis fysiske og/eller psykiske belastninger blir store nok. Fyll i flere dager kan sikkert det, siden man ikke sover på orntli når man er full og det tar på ellers også. Likevel er alkohol noe som demper aktiviteten hvor man mener at bevisstheten er lokalisert.
Hvis det er slik at cannabis øker sannsynligheten for å utvikle schizofreni og psykoser i ung alder så bør man prøve å få ned bruken blandt disse. Det er som kjent slik at flere under 17 i norge enn i nederland har prøvd cannabis. I norge har vi ingen aldersgrense på cannabis, det har de der.
Greit nok med folks erfaringer. Har vi noen som kan bidra med kunnskap om noe forskning? Gjerne også den som ble tabloidisert, men helst noen andre i tillegg.
Skrevet 15 februar 2007 - 12:33
“The most merciful thing in the world... is the inability of the human mind to correlate all its contents.”
“We live on a placid island of ignorance in the midst of black seas of infinity, and it was not meant that we should voyage far.”
H.P.Lovecraft
måtte bare sitere en forfatter her da jeg så tråden gikk i retning av psykiske problemer og angst.
Skrevet 15 februar 2007 - 16:07
Skrevet 15 februar 2007 - 17:58
Cannabis
There is growing evidence for a small but significant link between cannabis use and vulnerability to psychosis.[77] Some studies indicate that cannabis use correlates with a slight increase in psychotic experience, which may help trigger full-blown psychosis in some people.[77] Early studies have been criticized for failing to consider other drugs (such as LSD) that the participants may also have used before or during the study, as well as other factors such as possible pre-existing mental health issues. However, more recent studies with better controls have still found a small increase in risk for psychosis in cannabis users. It is not clear whether this is a causal link, and it may be that cannabis use only increases the chance of psychosis in people already predisposed to it. Additionally, people with developing psychosis possibly make greater use of the drug to provide temporary relief to their mental discomfort. The fact that cannabis use has increased over the past few decades, whereas the rate of psychosis has not,[78] suggests that a direct causal link is unlikely for all users.
Det står mye annet rart også, men det var dette som hadde med cannabis å gjøre. Det er linker videre til undersøkelser og annet. Det er jo dette som har vært det store argumentet mot cannabisbruk i det siste. Jeg tolket det tidligere til at hvis det var slik at cannabis kan trigge psykoser hos unge så burde det legaliseres siden flere unge i norge røyker enn i nederland. Nå ser det jo ikke slik ut. Uansett er alltid sannheten det viktigste. Brukere tåler å vite sannheten, men missbrukere gjerne lyver for seg selv. Profitører lyver gjerne for andre, men det er en annen historie..
Skrevet 16 februar 2007 - 12:40
Det som er skremmende er derimot at nesten det samme skjedde dagen etter, uten at jeg hadde røyka noe.
Jeg har aldri hatt psykiske problemer eller opplevelser av dette slaget før jeg begynte å røyke cannabis..
Veit ikke om det behøver å ha noe å si, men. Det har tross alt bare skjedd de to gangene.
Skrevet 19 februar 2007 - 10:21
"Primitive" folkeslag har i årtusener brukt hallusinogene planter (bl.a. cannabis) til å få kontakt med "åndeverdenen", så dette betyr ikke nødvendigvis at du holder på å utvikle en psykose, selv om en psykiater seff ville kalt det noe slikt.
The truth is in the eye of the beholder, my boy. May the force be with you.
Skrevet 20 februar 2007 - 04:06
Uannsett i fjor så dro jeg faktisk rett fra en sånn terapi time til en god kamerat for og se på curling i fra OL. Og tror dere ikke onkel banket på! Dette var ett kollektiv og inne på det ene rommet, som en person som ikke var der, bodde. Fant de nesten 50 gram... Så da var det på med jerna og glattcelle i nesten 20 timer! Hvis jeg skal si noe om saker som forsterker eller frambringer sinnslidelser så må isolasjon være det værste jeg har opplevd til nå. Når du sitter der og ingen hører deg og du ikke ser lyset eller ikke har peiling på hva kl. er. Det skaper heller ikke bare angst, men hat og hevn tanker. Når man blir behandlet som ett dyr, så får man lyst til og oppføre seg som ett dyr også. Ofte kan nettopp det og gjøre noe helt annet en det samme gammle, være løsningen eller ihvertfall en del løsning på ett psykisk problem. Så min mening er att hvis man blir psyk etter og ha røyket hasj neste hver dag i 10 år, så er det sikkert smart og ta en lengere pause! Jeg tror ikke depresjonen kommer av hasj, men man kan ikke reparere alvorlige depresjoner med hasj heller! I verste fall så kan man kanskje si att hasj kan skjule noen av de seriøse symptomene på en deprimert tillstand som for eksempel søvn problemer, mage problemer, ernærings problemer og tap av seks lyst. Hvis man da ser bort i fra det scenarioet der du blir arrestert,
sjikanert og isolert. Jeg plager ikke andre og er grei og snill, men for øvrig får jeg ikke gjøre hva jeg vill. Og da kan det hende att jeg etterhvert bestemmer meg for og gå bort fra hele grei og snill konseptet og begynner med noe plagsomt istede!

Logg inn
Opprett bruker
Hjelp