Norsk Cannabisforum: Varsel om kontroll av Personal Messages. - Norsk Cannabisforum

Gå til innhold

• (5 Sider) +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Siste »
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare

Varsel om kontroll av Personal Messages.

#1 Brukeren er ikke pålogget   Even Ganja 

• Standardmedlem
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer
  • Ble medlem: 16-oktober 04

Skrevet 07 mars 2006 - 22:41

High, godtfolk.

PM-funksjonen her inne på NorCan er en god og grei forbindelse mellom oss medlemmer, og den blir sikkert brukt til hva den enn måtte kunne brukes til.
Iogmed at det er tidligere varslet at feil autoritet kan kikke innom for en sjekk, ser vi nødt til å sikre oss for videre drift av en usenkelig skute (NorCan), og jeg vil i den sammenheng varsle samtlige brukere om at vi her i admin ser oss nødt til å gå til mottiltak for å forhindre et hendelig uhell.

Dere, medlemmer av NorCan, varsles herved om at PM-funksjonen er satt under overvåking, og vi vil slette alle forbindelser som går over Norsk Idiotilov, ene og alene fordi vi ikke vil senkes av feil grunnlag.

Dere kan selvsagt føle at dette er et personlig overtramp, men la meg understreke; vi forhindrer ikke kontakten mellom medlemmene og formålet med denne. Om dere vil selge eller kjøpe noe, kan dette avtales mer direkte andre steder, og dét bør igrunnen ikke være noe større dilemma.
Håper på forståelse fra alle med dette, alternativet er vel at dere ikke har NorCan her lengre.

Så vil jeg legge til at jeg rent personlig ikke har noenting imot at NorCan kan brukes til fritt salg av ulovlige substanser av ymse art, helst så jeg at vi hadde et digert nettverk som var sentral for all innførsel i landet.
Dog, denne meningen er min, og følger ikke Norsk Idiotilov.
Så, inntil vi har sikre kanaler, henviser vi dere til å kjøpe og selge ulovlige plantemidler via andre kanaler.
(Vi jobber med saken, for å kunne sikre denne form for butikk...)

-ganja+
0

#2 Brukeren er ikke pålogget   bing 

• supersuper
  • Ble medlem: 01-februar 05
  • Landsregion:Sør-Norge

Skrevet 08 mars 2006 - 10:33

Er det ikke litt lettere å flytte serveren sånn at "disse" ikke har LOV til å snoke rundt på servern?
0

#3 Brukeren er ikke pålogget   CannaBisken 

• Narkobikkja
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 13-oktober 05

Skrevet 08 mars 2006 - 11:50

hva med å rett og slett kryptere meldingene?

forsovidt har jeg ikke noe imot dette her, norsk lov burde følges her inne uansett hvor tåpelig den aktuelle loven er. Er jo ikke værre enn at dere sender en ePost adresse over pm og tar det derifra om annet skal diskuteres.
0

#4 Brukeren er ikke pålogget   Even Ganja 

• Standardmedlem
  • Vis galleri

Skrevet 08 mars 2006 - 11:59

Akkurat, nettopp presist, bullseye, fullt ut helt korrekt, Bisken.

-ganja+
0

#5 Brukeren er ikke pålogget   kkt1986 

• Propagandaminister
  • Ble medlem: 26-desember 05
  • Landsregion:Langt til skogs!

Skrevet 08 mars 2006 - 12:54

Even Ganja skrev 7 Mar 2006, 22:41:

Dere, medlemmer av NorCan, varsles herved om at PM-funksjonen er satt under overvåking, og vi vil slette alle forbindelser som går over Norsk Idiotilov, ene og alene fordi vi ikke vil senkes av feil grunnlag.

Alle mine PMer er borte nå. Inneholdt alle PMene mine ulovlige budskap?

Dette var en beskjed om overvåkning, ikke sletting, slik jeg forstod startinnlegget ditt, Even. "Takk for advarselen", men så snart jeg oppdaget dette var alle PMene borte...!

Jeg tar vare på PMer fordi jeg ikke har fått anledning til å svare eller fordi jeg trenger informasjonen til fullt lovlige handlinger som gjerne har med aktivisme å gjøre. Skulle jeg være dum nok til å handle narkotika via PM, hadde jeg i alle fall slettet meldingene etterpå selv.

Si det som det er, i alle fall: "Når du leser dette har vi slettet alle dine PMer".

edit:
Og først NÅ oppdaget jeg tråden med beskjed om sletting midnatt 2. mars... Da blir det jo en litt annen sak. Litt irriterende likevel. Går det ikke an for dere å sende ut masse-PMer? Da ser jeg dem uansett...

Dette innlegget har blitt redigert av kkt1986: 08 mars 2006 - 12:57

0

#6 Brukeren er ikke pålogget   Even Ganja 

• Standardmedlem
  • Vis galleri

Skrevet 08 mars 2006 - 13:37

Min gode Kkt1986, la meg være den første til å beklage dette.
Handlingen ble foretatt i en tid jeg ikke hadde tilgang til i-net og jeg ser litt skjevt på dette selv, men grunnlaget var et varsel om sterk interesse fra feil hold. Politiet er rundt og snuser, og vi må ta forbehold mot dette.
Dét sagt, så ville jeg kanskje gjort slettingen litt annerledes, derav varsel om at vi ser oss nødt for å "overvåke" PM'ene, så vi unngår ulovligheter som i seg selv kan senke dette establisjement kalt NorCan.

Unødvendig å nevne, men likevel: Vi i admingruppen forholder oss til vanlig skikk og bruk, og vil garantere at vi iverksetter en sterk taushetsplikt.
Eneste merkbare reaksjon vil være at forsøk på kjøp og salg av ulovlige midler vil umiddelbart bli slettet, og latterlige advarsler vil bli gitt.
Selvsagt er vi FOR en relegalisering av Cannabis, men ironisk nok kan nettopp denne friheten senke oss FØR vi endelig får drømmen oppfylt.

Så, om medlemmene selv sletter poster de ikke mener er nødvendige, så letter dette arbeidet til oss i adminavdelingen.
Ganske godt luksusproblem har vi fått, NorCan krever mer og mer av vår fritid.
Selv synes jeg dette er utrolig kjekt, men det er ikke alle som har samme anledning og holdning som meg, og en generell forståelse både søkes av samtlige og forventes gjengjeldt.

Takker for oppmerksomheten, med sterk anmodning om selv å opptre oppmerksomt.
(Alle, ikke rettet mot eminente Kkt1986.)

-ganja+
0

#7 Gjest: hightower

• Gruppe: Gjester

Skrevet 08 mars 2006 - 14:00

Sitat Even G.

Sitat

Så, om medlemmene selv sletter poster de ikke mener er nødvendige, så letter dette arbeidet til oss i adminavdelingen.
Ganske godt luksusproblem har vi fått, NorCan krever mer og mer av vår fritid.

Jeg får legge til at selv om medlemmene sletter meldingene sine så forsvinner de ikke fra databasen!

Lag heller din egen meldingsdatabase på maskinen din
0

#8 Brukeren er ikke pålogget   Pål Bong Hansen 

• Joint Forces
  • Ble medlem: 25-oktober 04

Skrevet 10 mars 2006 - 00:45

Even Ganja skrev 7 Mar 2006, 22:41:

Iogmed at det er tidligere varslet at feil autoritet kan kikke innom for en sjekk, ser vi nødt til å sikre oss for videre drift av en usenkelig skute (NorCan), og jeg vil i den sammenheng varsle samtlige brukere om at vi her i admin ser oss nødt til å gå til mottiltak for å forhindre et hendelig uhell.

Dette synes jeg igrunn var ganske tåpelig og unødvendig..

såvidt jeg vet er det ikke NorCan sitt ansvar om PM-funksjonen blir misbrukt til ulovligheter, like lite som det er posten eller telenors ansvar om noen bruker deres opplegg til tilsvarende ulovligheter. Tror ikke politiet har noen mulighet til å ta ned norcan på grunnlag av hva to privatpersoner (mis)bruker dette nettstedet til, det hadde iallefall vært en interresant rettsak

derimot er det tvilsomt om NorCan har rett til å drive slik kontroll av meldinger som i utgangspunktet fremstår som private. sier ikke at det nødvendigvis er forbudt, men det strider iallefall mot prinsippene som datatilsynet ser ut til å prøve å følge..

for meg personlig er det ikke noe problem, kan godt leve med det.. men jeg synes ikke det er særlig trivelig. eller nødvendig. Hva med å iallefall få noen med juridisk kunnskap til å uttale seg om det? Eller hva med å bare spørre politiet hva som er ståa?

Er iallefall bra at det varsles ordentlig at det foregår overvåkning på privat initiativ her..
0

#9 Brukeren er ikke pålogget   Bob 

• -.-
  • Ble medlem: 28-juli 05

Skrevet 10 mars 2006 - 02:22

Helt enig med Pål Bong her, dette er noing og bare noing. Ro dere ned.. Jeg misliker bare mer og mer av denne sensuren admins, for å bruke et noe krast og kanskje ufortjent ord, utfører..

Internett er jo den eneste frie plassen hvor informasjonen skal flyte fritt og det er enhver brukers ansvar over sine egne PM's.

Står det når vi registrerer oss at dere skal ha fullt innsyn i vår private innbox på forumet? Hvis det ikke gjør det bryter admins i mine øyner en eller annen lov om personvern. Som jeg verdsetter meget høyt iallefall.

Synes dette er å ta ting altfor langt, hvis dere mener at dere har et sikkerhetsproblem, der utenforstående;les politiet; kan kunne få tilgang til databasen forstår jeg i det minste at dere advarer, men å gå inn å lese/lete etter ulovligheter i muligens totalt private meldinger er uhørt.

Hvorfor ikke kryptere, hele dritten, 256bits, da skal det jævlig mye til for å dekryptere databasen for utenforstående hvis de får tak i den. De klarer det, men da skal de ha litt av en lommebok for å få ut dataene...

Ta også i betraktning at styrelederen i TFDS måtte gå fordi hun begynte å lese de ansattes eposter......

bOB

Dette innlegget har blitt redigert av BobOlsen: 10 mars 2006 - 02:46

0

#10 Brukeren er ikke pålogget   Andy 

• Son of the Internets
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 06-juni 05

Skrevet 10 mars 2006 - 02:57

Bare for og ytre min mening rundt saken, for jeg er som Pål, det gjør ikke meg så mye. Men så syntes jeg det var uheldig at vi slettet alle PM. For det første, har vi allerede erklært oss skyldige i ”hva det måtte være”. For det andre er jeg av den samme oppfatningen som bOB at jeg synes det er UBER tvilsomt at noen admins leser PMs.

Og dessuten når noe truer, så springer vi ikke som mus, man konfronterer, ser hva som skjer, og går sterkere ut av saken, hvor er beinet i nesen? Jeg skjønner at det hadde vært uheldig om hele forumet hadde gått ned over en dust som solgte en femmer til en annen idiot over forumet.

Og her føler jeg for og kvotere Einstein ”Det er bare to ting som er uendelig, universet, og menneskelig idioti. Og den først er jeg ikke sikker på.”

Hva gjør vi nestegang noian slår inn og noen mener myndighetene er på vei igjen, skal vi slette PM’s igjen? Jeg håper vi slipper dette med det nye forumet.

Og hvis forumet begynner og ta for mye tid, da trenger man mer mannskap. Jeg er av den oppfatningen at dette forumet ikke kan vokse fort nok, og stort nok.

Legaliser nå for faen.

Andy
0

#11 Brukeren er ikke pålogget   Bob 

• -.-
  • Ble medlem: 28-juli 05

Skrevet 10 mars 2006 - 03:09

WORD ^^^^^
0

#12 Brukeren er ikke pålogget   orgazmus 

• Im lovin' it!

Skrevet 10 mars 2006 - 08:44

Bob:

Hvordan tenkte du å implementere den krypteringen?
Forumet må jo få vist PM'ene, så dvs at forumscriptet må ha nøkkelen.
Hvis noen ville dekryptert basen da, ville det nok ikke tatt så altfor lang tid.

Andy:

I blandt er det bedre å trekke seg litt tilbake, avvente og vokse seg større før konfrontasjonen kommer. Men, den kommer, tro meg :)

Alle:

Dessuten skal det ikke være nødvendig å klage på det her.
Hvis dere virkelig savner å deale over PM, så ta det over mail istedet?
Det er igrunn det eneste vi ber om, og det er et tiltak for alles sikkerhet. Blir vi hacket, så kan det være en veldig mange telefonnr og navn liggende i basen som ikke burde bli offentligjort. Kommer politiet med en rettsordre, vil jeg helst ikke ha noen informasjon å gi dem.
Jeg skjønner godt at dere klager over privatliv, men hvis dere virkelig trenger sikre linjer kan dere kjøre kryptert msn eller mail.
Et offentlig tilgjengelig forum er ikke stedet for sensitiv informasjon! :)
0

#13 Brukeren er ikke pålogget   Andy 

• Son of the Internets
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 06-juni 05

Skrevet 10 mars 2006 - 10:12

Helt klart, av og til kan det vel lønne seg og springe og gjemme seg, prøve og vinne krefter tilbake, om man kan. Slik som når du er på randen av å dø av utmattelse. Er vi, eller skal vi enda stå og sloss for oppmerksomheten?

La oss si det slikt, det forkommer nok f.eks. et og annet salg av eksotiske ulovelige krepsdyr (i.h. til norsk lov) på bla. nettakvariet.no Nå har nok ikke det gigant forumet mulighet til å overvåke alle PM, men jeg tviler, tviler sterkt faktisk, at de frykter nedstengels av den grunn. Satt på spissen.

Det er prinsipper det er snakk om, ikke mer ikke mindre. Det er ikke snakk om dealing rundt om på forumet. Idiotien kommer alltids til å være der, det er naturlov, så uansett hvor mye en preker forbudet om dealing. Spørmålet er om vi skal la PM ene leses av admin pga den idioten, og hver gang en blir nervøs, slette alt pga det ligger ”et par nummer” der.

Så da står vi med tre alternativer. Enten la administratorene få sjelefred med og lese mistenkelig PMs, i det tilfelle kommer jeg straks til og bruke den mye mindre, da jeg trodde det skule være trygt og baktale enkelte der. Fjerne hele PM funksjonen, og konsentrerer oss om "planta" hva en det er, eller bare gi faen i hva brukren brukr den til. Jeg stemmer for den siste.

Er det ikke litt fantastisks at forumets eksistens er truet av PM funksjonen?

Dette innlegget har blitt redigert av Andy: 10 mars 2006 - 10:15

0

#14 Gjest: hightower

• Gruppe: Gjester

Skrevet 10 mars 2006 - 10:51

I forrige versjon av Norcan som kjørte på phpBB, kunne man med et spesiallaget program gå inn å lese PM uten medlemsskap og til og med ikke være logget på. Vi bruker et kommersielt forum, og med kommersielle forumdatabaser, skjer det til tider innbrudd. Disse innbruddene er vanskelig å oppdage hvis den eller de som har brutt seg inn bare har vært innom for å lese, ikke ødelegge.

For min del dropper jeg Norcan fra og med i dag. Jeg synes det var gøy med dyrking og sånt i starten, men det har blitt for mye arbeid med å følge med på alt som skjer i bakgrunnen. Dette er ikke særlig morsomt, med tanke på hva enkelte kan skrive om andre av sensitive opplysninger. Da jeg slettet PM-databasen første gang, var jeg kvalm av det jeg kom over der. Takk for meg.
0

#15 Brukeren er ikke pålogget   kharon 

• satan
  • Ble medlem: 30-oktober 04

Skrevet 10 mars 2006 - 11:34

hightower: seriøst? håper isåfall at du kommer tilbake når ting har roet seg
0

#16 Brukeren er ikke pålogget   tHeHerb 

• shit's ill son
  • Ble medlem: 06-april 05
  • Landsregion:Østlandet

Skrevet 10 mars 2006 - 11:45

hightower: Hva med å bare ikke være en admin lenger da? Det ville jo lettet stort på presset. Ja, du får ha lykke til videre og håppas vi sees igjen.. :-j
0

#17 Brukeren er ikke pålogget   kkt1986 

• Propagandaminister
  • Ble medlem: 26-desember 05
  • Landsregion:Langt til skogs!

Skrevet 10 mars 2006 - 11:52

Voldsomt da... Jaja, det er vel ikke lett å drive et så stort forum.

Etter å ha tenkt litt: Det er kjipt plutselig å oppdage at alle meldingene er slettet kanskje fordi man ikke har fulgt med på NorCan på et par dager av diverse grunner. Jeg ser samtidig behovet for å "sikre oss", men faktum er at vi HAR mulighet til å sende hverandre mailer via NorCan! Det er ikke vanskelig å ta eventuelle ulovlige aktiviteter, baksnakking av administratorer eller lignende på mail i stedet for PM!

I grunn syns jeg ikke det trenger være problematisk at administratorene får lov til å sjekke PMer ved mistanke. Det er bedre enn at det går ut over alle medlemmene, og har du noe på hjertet som ikke administratorene bør se av ulike grunner, send det på e-post!

For å være sikker utover dette, kunne man gjøre prosedyre på å slette PM-databasen med jevne mellomrom. I så fall bør medlemmene få tydelig og klar beskjed om dette.
0

#18 Brukeren er ikke pålogget   CannaBisken 

• Narkobikkja
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 13-oktober 05

Skrevet 10 mars 2006 - 12:04

Andy skrev 10 Mar 2006, 10:12:

La oss si det slikt, det forkommer nok f.eks. et og annet salg av eksotiske ulovelige krepsdyr (i.h. til norsk lov) på bla. nettakvariet.no Nå har nok ikke det gigant forumet mulighet til å overvåke alle PM, men jeg tviler, tviler sterkt faktisk, at de frykter nedstengels av den grunn. Satt på spissen.

Nå er vell noe av poenget at politiet gjerne skulle sett norcan gå ned og under, og får de muligheten ville de nok sperret forumet.

det er som kkt1986 skriver her, er det snakk om noe sensitiv informasjon eller kjøp og salg, så ta det på mail. Er ikke værre.

Sitter her og er både for og imot, er baksider uansett.
Men er i prinsippet for å ikke la admins gå igjennom pm's.

Skal ta å høre litt rundt i webmaster verden og høre hvilke muligheter som eksisterer og ikke minst hvilke lover&regler som må følges uansett.

mvh. Bisken

*våff*
0

#19 Brukeren er ikke pålogget   Pål Bong Hansen 

• Joint Forces
  • Ble medlem: 25-oktober 04

Skrevet 10 mars 2006 - 12:30

Hva med å sette opp en daglig rutine som sletter alle PMs som er lest og eldre enn to uker? Da er iallefall skaden begrenset OM det skulle bli et tema. Burde være grei skuring for en luring å skrive en SQL-setning som fikser det..

Dessuten så sparer man jo verdifull serverplass på den måten..
0

#20 Brukeren er ikke pålogget   tHeHerb 

• shit's ill son
  • Ble medlem: 06-april 05
  • Landsregion:Østlandet

Skrevet 10 mars 2006 - 12:41

Pål Bong Hansen skrev 10 Mar 2006, 12:30:

Hva med å sette opp en daglig rutine som sletter alle PMs som er lest og eldre enn to uker? Da er iallefall skaden begrenset OM det skulle bli et tema. Burde være grei skuring for en luring å skrive en SQL-setning som fikser det..

Dessuten så sparer man jo verdifull serverplass på den måten..

Du mener ett slikt script som sletter automatisk? Det hadde jo vært en meget bra ting å ordne.. Verdifull tid sparer man også :)
0

Del dette emnet:  

• (5 Sider) +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Siste »
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare