Norsk Cannabisforum: Hva kan gjøres for å få et høyere nivå av aktivitet på forumet? - Norsk Cannabisforum

Gå til innhold

Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare

Hva kan gjøres for å få et høyere nivå av aktivitet på forumet? Et mål om legalisering

#1 Brukeren er ikke pålogget   kamnick 

• Medlem
  • Gruppe: Medlemmer
  • Ble medlem: 18-august 08

Skrevet 12 august 2010 - 14:40

Hei :)

I det siste har jeg blitt ganske opphengt i dette forumet. Det er mange mennesker med mange gode meninger og opplysninger. Men det jeg ønsker meg er et høyere aktivitetsnivå. Det er mulig det ikke er nok brukere av forumet, at det er grunnen til at man ikke får denne aktiviteten jeg ønsker. Det føles som at folk bare "bruker" forumet og ikke bidrar. Jeg har lagt merke til noen personer som er veldig aktive, men det er nok under 10 personer, hvertfall som jeg spesielt har lagt merke til.

Jeg har lest at Norcan og Normal skal lage et forbedret forum i samarbeid, men har ikke satt meg noe inn i det, så mulig jeg tar helt feil nå. Men det hadde vært helt utrolig om Norcan hadde blitt den diskusjonssiden på internett hvor alle deltar i en debatt, for å kalle det det, ang. legalisering. Det er dette som er mitt mål og jeg er villig til å gå så langt det kreves, for en dag SKAL det skje, altså legalisering. Min tro er hvertfall så sterk.

Det hadde vært interessant å få medlemmer som har alt i mot Cannabis, hvor vi kan debattere og etterhvert trekke konklusjoner som selv politikere følger med på og tar til seg. Om dette hadde vært hjemstedet for alle i Norge som ønsker og ikke ønsker legalisering mener jeg. Er jo tross alt kjekt å samle alle på et sted, så utenforstående ser styrken bak vårt mål og at vi faktsiskt ikke KUN er intressert i å røyke Cannabis i fred, men også få til begrensinger på alkohol. Alle ser hvor mye skade dette rusmiddelet fører til i vårt samfunn.

Jeg er bare åpen for kritikk rundt dette og ønsker andres meninger, for jeg aleine kan ikke utrette noe som helst, selvom jeg vet det foregår aktivt arbeid for legalisering, så er det tydeligvis ikke nok. Jeg tror ikke vi bare kan kjempe for å "være i fred og få røyke jointen vår", det må mer til, uansett om argumentene er i medisinsk perspektiv. Som f.eks det jeg nevnte om alkohol.. Det er også et argument for legalisering. Jeg er overbevist om at om alle bidrar så har vi til slutt flere tusen sider vi kan slenge i bordet på stortinget som kan overbevise de også.

Dette innlegget har blitt redigert av kamnick: 12 august 2010 - 14:42

0

#2 Brukeren er ikke pålogget   BK 

• Cannabis Maestro
  • Vis blogg
  • Vis galleri
  • Gruppe: NorCans ledelse
  • Ble medlem: 28-mai 06
  • Landsregion:I utlandet

Skrevet 12 august 2010 - 16:07

Hei kamnick,

Det er godt å lese at du er engasjert!

Sitat

I det siste har jeg blitt ganske opphengt i dette forumet. Det er mange mennesker med mange gode meninger og opplysninger. Men det jeg ønsker meg er et høyere aktivitetsnivå. Det er mulig det ikke er nok brukere av forumet, at det er grunnen til at man ikke får denne aktiviteten jeg ønsker. Det føles som at folk bare "bruker" forumet og ikke bidrar. Jeg har lagt merke til noen personer som er veldig aktive, men det er nok under 10 personer, hvertfall som jeg spesielt har lagt merke til.

Sommeren har alltid vært dødtid for NorCan. Med en gang høsten kryper inn og vinternettene blir lange, går også aktiviteten opp et par hakk. Du har rett i at mange velger å lese fremfor å poste, og det er både positivt og negativt. Det betyr at vi er en god kilde for informasjon, men at vi har vanskeligere for å forbedre oss. Har du noen forslag eller tips til hvordan vi kan bli et mer aktivt forum? :)

Sitat

Jeg har lest at Norcan og Normal skal lage et forbedret forum i samarbeid, men har ikke satt meg noe inn i det, så mulig jeg tar helt feil nå. Men det hadde vært helt utrolig om Norcan hadde blitt den diskusjonssiden på internett hvor alle deltar i en debatt, for å kalle det det, ang. legalisering. Det er dette som er mitt mål og jeg er villig til å gå så langt det kreves, for en dag SKAL det skje, altså legalisering. Min tro er hvertfall så sterk.

Bra! NorCan er allerede Norges største cannabisforum, og her har vi landets legalister innom på regelmessig basis. Likevel, også her er det variert aktivitet... Dette tror jeg skyldes at man strides om metoder og meninger i aktivist-Norge. Dessuten er legaliseringsbevegelsen svært uorganisert, foruten LUHM og FHN, som fronter saken aktivt.
NorCan og NORMAL har ingen form for samarbeid idag, men vi vil jobbe sammen om en nettutgave av På Høy Tid, som vil bli Norges eneste cannabismagasin på nettet. Dette er et prosjekt som snart står klart, takket være mye godt arbeid av ulike NorCan-medlemmer. Mer informasjon om dette kommer.

Sitat

Det hadde vært interessant å få medlemmer som har alt i mot Cannabis, hvor vi kan debattere og etterhvert trekke konklusjoner som selv politikere følger med på og tar til seg. Om dette hadde vært hjemstedet for alle i Norge som ønsker og ikke ønsker legalisering mener jeg. Er jo tross alt kjekt å samle alle på et sted, så utenforstående ser styrken bak vårt mål og at vi faktsiskt ikke KUN er intressert i å røyke Cannabis i fred, men også få til begrensinger på alkohol. Alle ser hvor mye skade dette rusmiddelet fører til i vårt samfunn.

Dette er et prosjekt vi har prøvd tidligere, men med variert hell. Vi har promotert oss på VG Debatt, i ulike aviser/tidsskrifter, og hatt lederen av Ungdom Mot Narkotika innom ved flere anledninger. Problemet er at dette er vår hjemmebane, og da føler ikke motstanderne seg helt hjemme her. Det er forståelig, og vi ønsker å forbli et hjem for cannabisinteresserte. Det er vår oppgave, så kan vi heller bruke nøytrale nettsteder som VG Debatt, Diskusjon.no, Freakforum, og andre lignende nettsteder for å vise styrke. Da blir vi sett av flere, og får meningen ut i langt større grad enn på NorCan. Vi må forbli en slags hjemmebane, så blir det enklere å score mål på bortebane ;)

Hva vi kan gjøre bedre er derimot åpent informasjonsarbeid. Stoltenbergutvalget ønsket å forbedre motstandsarbeidet på internett, og da må vi gjøre det samme, men hakket bedre. Jeg har en drøm om å kjøpe typiske cannabisdomener, og få alle til å lede mot NorCan's cannabisfaktasider... Dette blir et stort, omfattende, og kostbart prosjekt, men helt klart et viktig steg mot seier.

Sitat

Jeg er bare åpen for kritikk rundt dette og ønsker andres meninger, for jeg aleine kan ikke utrette noe som helst, selvom jeg vet det foregår aktivt arbeid for legalisering, så er det tydeligvis ikke nok. Jeg tror ikke vi bare kan kjempe for å "være i fred og få røyke jointen vår", det må mer til, uansett om argumentene er i medisinsk perspektiv. Som f.eks det jeg nevnte om alkohol.. Det er også et argument for legalisering. Jeg er overbevist om at om alle bidrar så har vi til slutt flere tusen sider vi kan slenge i bordet på stortinget som kan overbevise de også.

Dette er en interessant problemstilling du bør ta opp i aktivistforumet :redeyes:
0

#3 Brukeren er pålogget   vin&grønt 

• FunHunter
  • Vis galleri
  • Gruppe: Moderator
  • Ble medlem: 22-februar 07
  • Landsregion:Midt-Norge

Skrevet 12 august 2010 - 16:11

Vis innleggkamnick skrev 12 Aug 2010, 14:40:

Det hadde vært interessant å få medlemmer som har alt i mot Cannabis, hvor vi kan debattere og etterhvert trekke konklusjoner

så utenforstående ser styrken bak vårt mål

Motstandere er ikke interesert i å diskutere dette spesielt forde de ikke klarer å dokumentere sine påstander. Jeg har sittet i så mange diskusjoner med motstandere om dette og selv om de får så mye dokumentasjon de vil så vil de likevel ikke forandre meninger. Typisk svar er "selv om du har mye god dokomentasjon så står jeg på mitt"
Motstandere er heller ikke villig til å bruke tid på å sette seg inn i om det vi presenterer er riktig eller ikke. Det er lettere å høre på politiet eller andre som påberoper seg erfaring og farene ved en legalisering. Tror ikke på en legalisering før statsbudsjettet tvinger dem til å se saken fra en annen side. Dessuten er det i Norge helt uinteresant av de fleste som røyker eller er for legalisering å si det offentlig pga av det følger bare negativ reaksjon av resten av samfunnet.

Jeg skulle gjerne vite hva styrken bak vårt mål er. Har til gode å se noe som kan ligne styrke. Kan jo nevne at jeg så en gang marihuana marsjen og det virket på meg som om folket lo av hele opplegget og flere fikk bekreftet sin syn på at hasj ikke var bra. Slik som MJ marsen er i dag så ser jeg bare negativ virkning.
0

#4 Brukeren er ikke pålogget   BK 

• Cannabis Maestro
  • Vis blogg
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 28-mai 06
  • Landsregion:I utlandet

Skrevet 12 august 2010 - 16:16

Vis innleggvin&grønt skrev 12 Aug 2010, 16:11:

Motstandere er ikke interesert i å diskutere dette spesielt forde de ikke klarer å dokumentere sine påstander. Jeg har sittet i så mange diskusjoner med motstandere om dette og selv om de får så mye dokumentasjon de vil så vil de likevel ikke forandre meninger. Typisk svar er "selv om du har mye god dokomentasjon så står jeg på mitt"
Motstandere er heller ikke villig til å bruke tid på å sette seg inn i om det vi presenterer er riktig eller ikke. Det er lettere å høre på politiet eller andre som påberoper seg erfaring og farene ved en legalisering. Tror ikke på en legalisering før statsbudsjettet tvinger dem til å se saken fra en annen side. Dessuten er det i Norge helt uinteresant av de fleste som røyker eller er for legalisering å si det offentlig pga av det følger bare negativ reaksjon av resten av samfunnet.

Jeg skulle gjerne vite hva styrken bak vårt mål er. Har til gode å se noe som kan ligne styrke. Kan jo nevne at jeg så en gang marihuana marsjen og det virket på meg som om folket lo av hele opplegget og flere fikk bekreftet sin syn på at hasj ikke var bra. Slik som MJ marsen er i dag så ser jeg bare negativ virkning.

Dette er å treffe spiker'n på huet! God, realistisk, men dyster oppsummering. Tror dette blir en god og nødvendig debatt, folks :)
0

#5 Brukeren er ikke pålogget   kamnick 

• Medlem

Skrevet 12 august 2010 - 16:30

Men for å vise at vi står for noe godt, burde vi bekjempe alkohol også og lage det til en sak som er like viktig. For meg så er det det, som nevnt mange ganger tidligere i andre poster, så er jeg relativt mett på helgefylla og nordmenn og hva det angår, det er absolutt ingen positiv utvikling på den fronten, og den får svært lite oppmerksomhet. Alle ser dette problemet, men de tenker ikke over det for de selv er enten med på det eller fortrenger det og later som om det ikke er deres problem.

Dessuten er mange tunge narkomane med på å skape et dårlig rykte for Cannabis. For dem er dette bare et stoff som er "standard" i tillegg til alle de andre. Og det er dette Politiet som oftest ser fordi det er oftest de som blir arrestert, slike narkobuler. Anbefaler dokumentaren "Slanger i paradis" som går på NRK.

Vi trenger flere argumenter og ikke bare spille på det samme gamle, for det fungerer ikke. Jeg bare nevner ting overfladisk for å hinte til noe mer, men det er helt sikkert masse andre ting noen kan komme opp med. Man må tenke litt ut av sin egen boks og mer på helheten. Til slutt latterligjør vi de som ikke er "intressert" i å høre på våre argumenter.

Edit: Marihuana marsjen er ikke positiv for vår sak i mitt syn. Det er greit at de viser at de kan se ut som hva de vil, røyke en joint og alikevel oppføre seg. Men den dagen marsjen handler om poenget og ikke å se ut som en hippie med rosa dreads og å være helt fjern, så tror jeg det blir bedre. Selvom hvilke klær man bruker ikke skal ha noe å si, så burde man kle seg ordentlig og være edru, bare den ene dagen, for å vise hvor oppegående og seriøse mennesker vi egentlig er. Det er mange som er det, men det er mange som ikke er det også, og de ødelegger.

Dette innlegget har blitt redigert av kamnick: 12 august 2010 - 16:36

0

#6 Brukeren er ikke pålogget   Hiawata 

• Superstoner
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 06-september 07

Skrevet 12 august 2010 - 21:41

Hva mener du med å bekjempe alkohol og hva er det som er så bra med det?
Skjønner ikke helt hvordan man kan kjempe for legalisering ved å fremme forbud/begrensinger.

Sitat

Dessuten er mange tunge narkomane med på å skape et dårlig rykte for Cannabis. For dem er dette bare et stoff som er "standard" i tillegg til alle de andre. Og det er dette Politiet som oftest ser fordi det er oftest de som blir arrestert, slike narkobuler.

Skjønner liksom ikke helt hva du vil frem til her.
Gidder du å utdype litt?
0

#7 Brukeren er pålogget   vin&grønt 

• FunHunter
  • Vis galleri
  • Gruppe: Moderator
  • Ble medlem: 22-februar 07
  • Landsregion:Midt-Norge

Skrevet 12 august 2010 - 23:19

Å bruke energi på alkoholdebatten synes jeg er unødvendig. Det har vi nok av avholds organisasjoner som tar seg av. Dessute så blir det vel skyte seg i foten for hvis man teoretisk skulle klare å få myndighetene til å se strengere på alkoholforbruket, så ville det også bli vanskeligere å få legalisert cannabis.
0

#8 Brukeren er ikke pålogget   zokrates 

• supadupa
  • Ble medlem: 27-august 09

Skrevet 13 august 2010 - 00:21

Norge har allerede en alkoholregulering som er blant de strengeste i vesten, og vi trenger ikke enda strengere alkoholregulering, sannsynligvis så er det allerede ca. 25% av all alkohol som blir omsatt på svartebørsen, vi bør ikke ha en politikk som øker andelen av alkohol omsatt på svartebørsen.
Det er nettopp det som er ett av de viktigste argumentene for legalisering (eller avkriminalisering) av stoffene på narkotikalisten. Å få forbudte rusmidler over i ordnede former, der mesteparten blir omsatt innefor legale rammebetingelser.
0

#9 Brukeren er ikke pålogget   bonggass 

• Stoner
  • Ble medlem: 24-desember 08

Skrevet 13 august 2010 - 15:43

Hvis du mener det er rundt 10 aktive personer på forumet har du jaggu ikke fulgt med.

Dessuten, hvorfor vil du egentlig forby alkohol? Synes det er veldig uintelligent å i det heletatt snakke om alkohol i denne debatten; skal vi legalisere cannabis og gjøre alkohol ulovlig? Hva er da vitsen med at alle cannabislegalistene kommer med "se på alkoholforbudet"-argumentet sitt?

Dette innlegget har blitt redigert av bonggass: 13 august 2010 - 15:47

0

#10 Brukeren er ikke pålogget   kamnick 

• Medlem

Skrevet 13 august 2010 - 16:34

Se på alkoholforbudet? Hvilket forbud tenker du på da? Det er vel ikke mange forbud der bortsett fra restriksjoner, og om du tenker på at ølkrana stenger en time tidligere på byen er jo det bare helt blåst. Hva med å dra en time tidligere på byen isåfall.

Poenget var at vi har ett rusmiddel, og det er alkohol. Folk er jo helt idioter i hver eneste by i hele Norge hver eneste helg. Og det at hele narkotikalisten vil bli legalisert kan man se langt etter. Staten tjener på det slik det er nå. For å ta heroin som eksempel kommer jo over 90% fra Afghanistan hvor t.o.m Norge selv er med i krig med relativt mange andre land. Hvis de ville stoppet herointrafikken, så hadde de gjort det for lenge siden. De kunne tørrlagt hele Norge for heroin, men det er andre interesser bak.

Jeg mener fortsatt at vi TRENGER Cannabis, vi trenger ikke alkohol, bare se hvordan folk oppfører seg og hvor mye skade det gjør, jeg blir helt kvalm av å tenke på det. Folk trenger å roe seg ned og åpne sinnet og stille spørsmål ved ting og tenke selv. Det er de som drikker alkohol som burde gjemme seg i en mørk hule og drikke, ikke vi røykere. Jeg vil ikke se de engang, så kan de rølpe rundt for seg selv og ikke plage alle andre med det. Men nå er jo de fleste med på dette, så jeg må nok bare fortrenge denne tanken.
0

#11 Brukeren er ikke pålogget   Hisdudnes 

• Nybegynner
  • Gruppe: Rekrutter
  • Ble medlem: 04-juni 05

Skrevet 13 august 2010 - 16:48

Vis innleggzokrates skrev 13 Aug 2010, 01:21:

Det er nettopp det som er ett av de viktigste argumentene...

:redeyes: :smokey: :redeyes:
Hva som er viktigst er veldig viktig og diskutere :redeyes:
Det jeg har slått meg til ro med, er at det ikke lenger er noen argumenter som er særlig sterke på Nei-siden, men det har jo ikke hjulpet til nå. Tror man må eksponere hvem som tjener penger på at det ikke er lov og nyte MJ. For meg er det den farmasøytiske industrien og alkoholindustrien. Disse har brukt uhorvelig mye penger på lobbyister , etc. i USA. Og hva har USA med oss og gjøre? Vel, de fleste land fulgte vel opp forbudet fra 1937(?) da USA ikke lenger ville la MJ være lovlig. Og vi er der fremdeles. Men kanskje Obama mykner opp de føderale lovene, og dette vil virkelig støtte opp om legalisering rundt om i verden.
Hvem er det på Stortinget som tør og gå for legalisering? Ingen med politiske ambisjoner...
Desverre tror jeg vi må vente på at andre tar valget... Først i USA...5år senere i Sverige...5år senere Noreg.
Hilsen en tålmodig optimist.
Trøsten får være at vi har det gøy på NORCAN :redeyes:
0

#12 Brukeren er ikke pålogget   zokrates 

• supadupa
  • Ble medlem: 27-august 09

Skrevet 13 august 2010 - 18:39

Vis innleggkamnick skrev 13 Aug 2010, 17:34:

Hvis de ville stoppet herointrafikken, så hadde de gjort det for lenge siden. De kunne tørrlagt hele Norge for heroin, men det er andre interesser bak.

Ikke uten å bruke 50 milliarder kroner ekstra, og i tillegg bygge 20-30 nye fengsler. Og det har ikke Norge råd til, for selv om vi har nok penger så har vi ikke nok folk.
0

Del dette emnet:  

Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare