Er cannabis farlig for mennesker?
Skrevet 06 august 2010 - 05:16
Er cannabis farlig for mennesker?
Obs! Dette er ikke vitenskapelige fakta, kun en mening som kommer fra en cannabisbruker.
Cannabis er i stor grad farlig for mennesker, av to grunner.
Den ene er at mesteparten av oss røyker det, og alle vet jo at ingen form for røyk er bra for kroppen pga av giftige gasser.
Den andre er fordi myndighetene rundt om i verden har sagt at den er farlig.
Min oppfatning av thc er at den slipper tankene fri, man kan forme dem som man vil.
Dette har hjulpet meg med å bli kvitt angst og depresjon, men du kan være sikker på at den fort kan dra en person inn i angst og depresjon også.
Selv etter jeg ble kvitt angsten jeg slet med, så hadde jeg snev til angst og enorm paranoia til tider, når jeg røyket cannabis, men det var ikke angst relatert til den jeg nettopp ble kvitt.
Dette fordi alt den propaganda dritten enda var altfor svidd fast i minnet mitt, helt til jeg forsto at det myndighetene sier er delvis løgn.
Folk som røyker for første gang sitter ofte å venter på alt som er farlig, og når man da åpner opp for og virkelig forme tankene, så kan jeg love deg du blir paranoid, og får angst for å dø pga hjertet ditt slår sinnsykt fort.
Hjertet slår fort fordi du er spent på hva som kommer til å skje, og når paranoiaen kommer, så slår det fortere fordi du blir redd, så blir du redd for at det er noe galt med hjertet ditt og at det kommer til å stoppe..........vips så får du superangst.......og du tror virkelig at du skal dø.
Hvis du ikke har en person med deg da som kan berolige deg så kan det være veldig ubehagelig.
I de tilfellene der du virkelig tror du skal dø, så besvimer du kanskje til slutt, men personlig har jeg ikke hørt om noen som har opplevd det.
En eller annen person sa en gang noe lignende dette: "Hjernen har en fantastisk funksjon, der en mental overbelastning vil føre til systemkrasj og automatisk reboot"
Så hvordan løser man et slikt problem?
Hvordan skal man klare å holde cannabis borte fra de unge som har problemer, men alikevel slippe å straffe gode ærlige mennesker som ikke gjør noe galt?
Det er ikke enkelt, men jeg mener min ide er jævla mye bedre enn nåværende situasjon.
Utsted dyrkelisenser til privatpersoner med en maxgrense på 500g pr. høsting.
Dette høres nok mye ut, men i praksis er det ikke det. Vi liker å ha litt forskjellige typer tilgjengelig, akkuratt som folk liker forskjellige typer alkohol.
Ta gjerne også en avgift på et par tusen i året for å ha denne lisensen.
Forby alt salg til personer under 18år. Straff dette med minimum 10 års ferdig rabattert ubetinget fengselstraff uten mulighet for prøveløslatelse, så tenker nok folk seg to ganger om før de selger til personer under 18 år.
Personer under 18 år som blir tatt for besittelse eller bruk skal ikke straffes, men gis hjelp om de trenger det.
Det vil alltid finnes et svart marked for rusmidler, enten det er ulovlige eller lovlige rusmidler.
Kriminelle miljøer vil fortsette å selge cannabis så lenge de tjener penger på det, og det er myndighetene sin jobb å løse dette.
Å straffe bruk og besittelse av cannabis vil ikke hjelpe, det er bevist av den tiden det har vært ulovlig.
Myndighetene vil også kunne redusere antall tonn ulovlig cannabis drastisk ved en lovendring, da det som blir solgt på det kriminelle markedet er lite attraktivt å innta sammenlignet med topp kvalitet solgt av staten.
Informer om hva som egentlig er farlig med cannabis, ikke bare si at du blir dum og gal uten å kunne fremlegge 100% fakta på at alle blir psykisk syke av det.
Åpne regulerte utsalgsteder hvor man selger cannabis for 100-200kr pr gram beskattet med 50%.
Skap arbeidsplasser for det norske folk, jeg vet det er mange arbeidsledige som dyrker cannabis i norge.
Ta av skylappene og undersøk planten, den kan faktisk hjelpe mennesker som har det vondt.
Bruk cannabis skattepenger på omsorg for barn som er falt utenfor samfunnet, betal bedre for fosterhjem, husk at det fins mange gode foreldre som kan hjelpe, men de kan ikke gjøre det gratis, det er faktisk en fulltidsjobb å hjelpe et barn som har blitt etterlatt til seg selv.
Og mye skattepenger vil det bli, 20tonn cannabis årlig vil gi en milliard norske skattekroner.
Selv om det blir lovlig og bruke betyr det ikke at det vil bli mer brukere, det er en personlig avgjørelse, noen liker det, noen liker det ikke.
Jeg vet om mange som har prøvd, men det har bare blitt med den ene gangen.
Man blir ikke fysisk avhengig av cannabis, men kan bli psykisk avhengig på lik linje som mange andre lovlige ting i verden.
Fysisk avhengighet er når kroppen er avhengig av noe for overleve, fysiske abstinenser derimot, er noe som kommer når kroppen jobber med å kvitte seg med giftige stoffer.
Jeg har aldri hørt om noen som får fysiske abstinenser når de tar en pause fra cannabis et par uker.
Cannabis er ikke giftig, forskere har regnet ut at man må røyke 680kg hasj på 14 minutter for å dø av en overdose.
Når man tenker på det faktum at en brukerdose kan være fra 0,2-0,8g avhengig av kvalitet, så kan man vel ikke si til folk at det er giftig for kroppen?
Tror jeg gir meg der, kan ikke sitte oppe hele natta heller bare pga idiotisk politikk :)
Skrevet 06 august 2010 - 06:51
men jeg må si at cannabis i mine øyner er ikke farlig (pot), der i mot ser eg på hasj som farlig pga alt de kan hive i det. og hver gang jeg har røykt hasj ender jeg opp i en "koma" i hode mitt i noen dager og er deppa\sliten og orker nesten ikke og gå på jobb.
men med pot kan jeg røyka 20g på en dag og gå på jobb dagen etter på med et stort smil og masse energi.
jeg liker iden om at det skal være loveligt for medisinsk bruk, og håper det vil skje fortest mulig (selv om norge er langt vekke fra det). der i mot med person bruk som en øl eller en røyk har jeg ikke noe i mot,
at det er 18 år på det og at du har feks lovt og gro til egentbruk og vis du blir tatt med mer enn sei 5-10g på deg blir du tatt som dealer.
salg burde være ofentlig for ikke bare de som vil bruke det, men og de som trengere det vil få tilgang til det. og jeg ser på dette som en god ting for de grunnen her:
1. Staten\norge tjener på det (en ny intekt)
2. nye arbeids plasser (alle trenger det og)
3. en medesin som kan hjelpe mangen person overkomme angst\deprisjoner\smerter og andre diverse grunner.
4. Salg av hasj\pot i kriminelt miljø vil jo forsvinne vis alle kan få det vis de vil ha det, eller plante det vis de vil. hvem gidder og selge pot\hasj vis de ikke har noen og selge til for alle kan kjøpe god kvalitet i en butikk oven for en dealer med unknown.
er sikkert flere grunner men jeg kjenner en person som fikste opp heile live sitt etter og ha begynnt og røyke pot, før var han voldelig person som var ekstremt mye inforbi kriminele ting og slåss på byen rundt hver helg. nå er han så rolig at han ikke har vært i en slosskamp på flere år (ergo siden han startet og røyke pot).
jeg skriver vel det samme som deg, men jeg er noe rundt heilt enig.
men det gode med og ha det loveligt medisinsk, er jo for de som virkelig trenger det slepper og punge ut 150kr\g vis de får på resept.
det er alt for mye godt som kan komme ut av og ha det lovelig medisinsk, men 100% legalisering er jeg usikker på men tror mye bra kan komme ut av det.
men vi har jo alle sett store saker om folk som har blitt tatt i røyking og ender opp med og bli straffa for at de selvmedisnere seg selv i steden for og hive seg på en haug med anti depresive eller ande ting som i mine øyner er verre på kroppen enn 1-3g pot til dagen.
amfetamin er brukt medisinsk og anti depresive er basicly en ekstremt svak verisjon av Exstesy.
koffer bruke de 2 kjemiske medisinene når du bare trenger 1 naturlig form som vi alle elsker.
og få side effekter av pot som og fremkalle mentale sykdomer, ja det skjer.
Men jeg har selv gått på anti depresive og de gjore mer skade mot meg enn 20g med pot gjore for og si det sån. heldigvis endte jeg opp med og slutte på det før jeg endte opp med hjerne skader.
eneste jeg går på nå er lamictal for bipolar type 2, og litt pot i helgene for og kose meg :)
Skrevet 06 august 2010 - 10:49
Hvis du noen gang er i Amsterdam så må du gjerne prøve ut forskjellen på pot man blir stein av i forhold til pot man blir høy av. Bruker du tobakk i mekket eller bruker du kalorier?
Mvh Teori
Skrevet 06 august 2010 - 11:11
jeg har prøvd noen forsjelig typer pot, og må si at sativ er den eneste som ikke påvirker meg dagen etter på. indica gjør meg ekstremt sløv samme dagen og dagen etter men forsvinner fortere ut av system foreltil hasj.
bipolar type 2 har jeg, det er en så kalt ubalansge i hode kan du si. det gjør at eg kan lett dette inn i dype deprisjoner eller at jeg blir overlykkelig når jeg egentli bare er glad. men siden jeg slutta med hasj og har bare røykt pot har jeg egentli aldrig trengt og beskymre meg for etter effekt, har holdt på noe i noen år og eneste eg føler og ser eg har side effekt av er hasj.
foresten litt fakta om bipolar:
Det er arveligt, og kan utløses på et tids punkt i live ditt som du aldrig vett når er.
jeg fikk mitt utbryd lenge før eg noen gang viste hva hasj\pot var, jeg blei mobba og en haug med annen dritt skjedde i live som gjore at eg havna i 3 år deprisjon. fra alderen 13-16.
når jeg var rundt 16-17 prøvde jeg pot og hasj for første gang og gjore det vel mer for selvmedisinering pga fortiden. så slutta jeg i 3-4 år husker ikke 100% så begynnte på det igjenn.
siden har jeg egentli holdt meg unna hasj og bare røykt pot.
Men jeg røyker pot forsatt som en type selv medisinering eller "belønning" i helgene\ferier når jeg føler for og kose meg med film eller dra på byen og feste.
så den delen med at hasj\pot utløser bipolar lidelse kan være sant, men det lagte den ikke.
alle som har noen i slekten med en bipolar lidelse vis du er i blod linjen har du den i gene dine og den kan utløses.
edit:
har sikkert sagt noe om dette men, jeg elsker sativ. trenger den "høy" eller energien når jeg røyker.
vis jeg blir sittene i en sofa i 24 timer i strek pga at eg røyker så blir eg sløv da og, men ikke på samme måte som vis eg røyker indica (da havner eg bare i koma)
skjedde her om dagen da jeg testa sterk indica husker ikke strain, men jeg husker ikke at jeg sovna :) jeg våkna dagen etter på og huska at jeg kom hjem og røykte noen J's og thats it :P
Dette innlegget har blitt redigert av Stainless: 06 august 2010 - 11:14
Skrevet 06 august 2010 - 11:17
Jeg har også bi-polar og angst, og for meg fungerer cannabis utmerket. Men jeg slet med dette mye mere når jeg var yngre og røyka masse såkalt "gatehasj". Etter at jeg begynte å dyrke selv, ble det bedre uten noe fortåelse om hvorfor. Jeg har et par teorier; slik som selve "stressingen" og det å møte noen "i faren for å bli tatt" er en forsterker for noja. Så uroen er der før jeg har starta å røyka.
I dag kan jeg røyke skunk og andre "tipsy'e"-strains uten at det gjør meg deppa eller nervøs, men går jeg flere uker og røyker samme weeden F.eks Jack#1 kan jeg bli litt "annerledes" og da begrenser dette seg selv.
Jeg vet ikke om noen kjenner seg igjen på dette, men jeg tror at mine største problemer med cannabis er altså forbudet og stigmatiseringen. Men nå er jeg i godt voksen alder og føler lengere ikke at jeg gjør noe galt, så idag har jeg et langt mere "avslappet" forhold til cannabis.
-Onkel
Skrevet 06 august 2010 - 11:27
men jeg klarer bare ikke og røyke hasj, blir bare for sløv av det. tror det egentli er bare at sativ er bra sammen satt med min personlighet siden jeg elsker og gå ut og gjøre ting mens jeg er høy. ikke sitte i en sofa krok (selv om det er digg i feriene).
mangen ganger at jeg tar en STOR J og så sykkler rundt i 1-2 timer og hører på sikkelig hiphop\rap\diverse.
der i mot vis eg fyrer på litt hasj så blir jeg så sløv at jeg ikke en gang orker og spille på pcen min :)
og jeg var en ekstrem data nerd før jeg fant ut gleden av og være høy og ute i naturen eller på fester :P
Dette innlegget har blitt redigert av Stainless: 06 august 2010 - 11:29
Skrevet 07 august 2010 - 07:36
Dette innlegget har blitt redigert av Demonslayer: 07 august 2010 - 07:42
Skrevet 09 august 2010 - 09:05
just walk the fine line ;)

Logg inn
Opprett bruker
Hjelp