Norsk Cannabisforum: Sobrill for å dempe angst/frykt - Norsk Cannabisforum

Gå til innhold

• (2 Sider) +
  • 1
  • 2
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare

Sobrill for å dempe angst/frykt ..erfaringer? bieffekter?

#1 Brukeren er ikke pålogget   Hulken 

• Stoner
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer
  • Ble medlem: 11-november 08
  • Landsregion:Langt til skogs!

Skrevet 07 juli 2010 - 11:10

High godfolk :)

Litt bakgrunnshistorie om hvorfor jeg sitter her og vurderer Sobrill:

Jeg begynte å røyke for snart 3 år siden. Da var jeg en stille og rolig gamer som ble kjent med litt feil folk som dro meg inn i daglig hasj på maiser røyking(stort sett bare møkka hasj)
Folka var lite interesserte i å bli kjent med meg, men mer interessert i penga jeg hadde i banken til å spandere noe møkk når det var nødvendig. Jeg var bare med fordi jeg syns hasj var spennnende i starten, når ikke alt handla om å røyke seg stein balle. Det utvikla seg til at jeg røyka kun for å bli balle, men jeg visste ikke åssen jeg skulle kommunisere med disse søplahuene(hasj, alkohol, pepper, knips, syre, ghb, you name it..)
Jeg var på helt feil bølgelengde med de, og prøvde å snakke og tenke sånn som de.. Jævla dumt at jeg valgte å synke ned på deres nivå, og bli helt forvirra på innsiden.
De behandla meg som søppel og tankene gikk bananas i hodet mitt om hva som feilet meg som ikke klarte og til slutt ikke turte å snakke med de fordi jeg var redd for å drite meg ut.. De har driti meg ut nok ganger for å si det sånn..

Uansett har jeg kutta ut de fleste av disse nå, og vet hvilke venner som er verdt å spare på..

Men angsten har ikke lagt seg enda.. Jeg er faktisk ikke sikker på om angsten kom før eller etter jeg begynte å røyke. Jeg var jo en rolig og sjenert gutt, men det har værtfall ikke blitt bedre, det har blitt mye verre..

Kanskje er det mye min feil også som ikke har insett alt dette før lenge etterpå, og som har fortsatt å røyke jevnlig uten pause i 3 år nå.. Jeg begynte på en pause nå for snart 2 uker siden, og vurderer å fortsette pausen til høstinga av uteplantene mine. Men så har det seg sånn at jeg stadig blir utsatt for fristelser.. Nå i dag kan jeg sikre meg skunk til festivalen jeg skal på om en halvannen uke. Jeg vet ikke om jeg tør det, men så ble jeg tipsa om Sobrill. Et middel som skal gjøre en helt fryktløs.

Så jeg sliter med angst og hadde tenkt til å ta en lang pause, men siden det er sommer, så kommer den ikke til å bli spesielt lang, og når jeg da skal røyke sammen med noen kule kompiser, så vil jeg at jeg skal ha det fett. Derfor vurderer jeg å kontakte fastlege angående Sobrill som skal gjøre en helt fryktløs.

Men det jeg lurer på da er om noen har prøvd dette, og som kan si noe om det? Om det er bieffekter ved det?

0

#2 Brukeren er ikke pålogget   Heffern 

• supadupa
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 18-juli 09

Skrevet 07 juli 2010 - 11:54

Har ikke prøvd det men håper det er greit jeg legger inn en liten kommentar.

Sobril er et benzo preparat,noen leger vil kun skrive ut dette i nødstilfelle dvs. psykoser,sterke angstanfall,paranoide anfall osv.

Legen vil mest sannsynlig prøve andre medikamenter før en benzo, f.eks ssri aka lykkepiller.
Du finner masse historier om folk som har gått bananas etter å ha brukt ssri over lang tid men for noen fungerer det mot angst.

Grunnen til at ikke leger vil skrive ut benzo lett er at det er noe av det mest vanedannende legemidlene som finnes og vanskelig å komme av.

Men for all del, det finnes mange som fungerer fint på benzo og tar det bare når de føler de trenger det.

http://debatt.sol.no/node/5154181
http://en.wikipedia.org/wiki/Sobril
http://felleskatalogen.no/
0

#3 Brukeren er ikke pålogget   Heisenberg 

• supadupa
  • Vis galleri
  • Gruppe: Støttemedlemmer
  • Ble medlem: 29-november 09

Skrevet 07 juli 2010 - 12:27

Har et par kamerater som har gått helt på tryne pga missbruk av benzo. Det skal sies at de trøkte i 10-20 stykk om dagen og da gjerne med alkohol også.

Dette innlegget har blitt redigert av Heisenberg: 07 juli 2010 - 12:28

0

#4 Brukeren er ikke pålogget   zokrates 

• supadupa
  • Ble medlem: 27-august 09

Skrevet 07 juli 2010 - 12:30

Jeg har brukt sobril i peroider, fått av lege. Det funker omtrent som valium, (jeg har dog ikke brukt valium over lengre perioder), sobril er et anxiolytica, dvs. mot angst. Det funker bra mot angst for de fleste.
Du skal ikke opp i store mengder før du vil kjenne abstinenser (ved seponering), men hvis du får det av lege kan du trappe ned langsomt, hvis du ikke bruker minimumsdosering, da vil du sannsynligvis ikke kjenne noe særlig abstinens ved seponering.
Ett problem med sobril (etc) er at mange oppnår toleranse iløpet av noen uker eller måneder, dvs. at virkningen som var ganske bra i begynnelsen, blir gradvis svakere og svakere.
Dette kan man motvirke ved å øke dosering. De fleste trenger ikke større dosering enn det som er anbefalt som maksdosering i felleskatalogen.
Angående SSRI preparater, de fleste nyeste ssri medisiner har få bivirkninger, og heldigvis, det er et veldig veldig lite mindretall av ssri-brukere som opplyser om bivirkninger ETTER at de har sluttet å bruke ssri preparatene.
Men b-preparat som sobril og valium er mye mere effektiv mot angst enn ssri, selv om du ikke blir fryktløs, medmindre du bruker mye større dosering enn det som er anbefalt.
0

#5 Brukeren er ikke pålogget   dissi 

• Dr. Love
  • Ble medlem: 21-februar 06

Skrevet 07 juli 2010 - 14:06

Jeg synes det høres ut som ditt forbruk av cannbais muligens ikke har vært så bra for deg. Kan det hende at røyking har forverret angsten din og kanskje ført til at du sitter mye inne alene..?

Du burde kanskje prøve å finne ut hvordan du har det etter en lang periode uten røyking, sammenlignet med hvordan du har hatt det før. Skriv ned noen linjer på et ark om hvordan du har hatt det, om angsten din, generelt om hva du synes om livet. Legg arket i en skuff og ta det frem om en måned eller to uten røyk, og se om det er noen merkbare forskjeller.

Om Sobril er løsningen, kan jeg ikke si noe om. Jeg anbefaler deg å snakke med en psykiater om det, istedet for å henvende deg til et nettforum med cannabisentusiaster.

Dette innlegget har blitt redigert av dissi: 07 juli 2010 - 14:07

0

#6 Brukeren er ikke pålogget   bjartmar 

• Superstoner
  • Ble medlem: 24-november 08

Skrevet 07 juli 2010 - 14:26

Selvmedisinering er aldri smart.. Sobril fjerner bare symptomene, ikke selve årsaken.
0

#7 Brukeren er ikke pålogget   grandis 

• Stoner
  • Ble medlem: 13-oktober 09

Skrevet 07 juli 2010 - 15:06

leste en historie om solbriller. syns det var rart at de skulle fjærne angsten:) satans dysleksi :)
0

#8 Brukeren er ikke pålogget   zokrates 

• supadupa
  • Ble medlem: 27-august 09

Skrevet 07 juli 2010 - 16:39

Vis innleggbjartmar skrev 7 Jul 2010, 15:26:

Selvmedisinering er aldri smart.. Sobril fjerner bare symptomene, ikke selve årsaken.

Det gjelder svært mange medisiner, både psykofarmaka og andre medisiner, også cannabis når det blir brukt som medisin og ikke som et rekreasjonelt rusmiddel :)
0

#9 Brukeren er ikke pålogget   Bjørnasj 

• Stoner
  • Ble medlem: 14-juli 07

Skrevet 08 juli 2010 - 01:15

Først bør du prøve å slutte med å røyke hasj og se hvordan angsten føles da. Om den ikke blir bedre og du lider av sterk angst. Så bør du ta en prat med legen og høre om du kan få noe beroligende, men du bør ikke bruke det mer enn max 3-4dager i uken for å unnngå avhengighet.

Personlig så fungere soblir dårlig for angsten min. Jeg får skrevet ut 2mg vival skal ta 1 ved behov, har brukt det i 4år no og har utviklet enn toleranse for den angstdempende effekten. Noen dager kan jeg bruke 3-4stk fordelt utover dagen. Bruker det 3-5 dager i uken, men har og perioder hvor jeg går 4-5 dager uten.

Denne medisinen har faktisk gjort livkvaliteten min bedre. Før jeg begynnte på den greide jeg ikke ta bussen og måtte drikke masse øl før jeg skulle på butikken. No greier eg fint å ta bussen uten å ta vival.
Bruker og 15mg remeron og den reduserer angsten uten noen store bivirkniger.

Men ett bedre altenativ en benzoer er lyrica, det er langt mindre avhengihetskapende og for meg reduserer det angsten mer en vival. Den er godkjent mot generalisert angstlidelse. Noen jeg lider av, men merklig nok vil ikke legen skrive det ut til meg, snodig siden jeg får vival :)

Mitt tips er å heller høre med legen din om lyrica kan være aktuelt. Remeron kan og være nyttig.
0

#10 Brukeren er ikke pålogget   Egoist 

• Medlem
  • Ble medlem: 10-november 09

Skrevet 08 juli 2010 - 08:02

Hvorfor du røyke med kompiser? Chill ned og ta deg en pause, sinnet ditt trenger det nok. Pils med dem mens de røyker, du trenger vel ikke å røyke for å henge med dem? Du gjør deg selv en bjørnetjeneste, og vil angre når du er 30 og har blitt et fullstendig nervevrak.

Vi er på en måte i samme spor, og jeg har blitt litt freak også når jeg ikke røyker. Tok meg et par blås med ikke-røyke-venner og på Roskilde, og ble helt loka i hodet av det. Trodde alle baksnakte meg i metaforer. Så hvis du har såpass problemer, gjør deg selv en tjeneste å ikke bli helt mentalcase.

Og bare av interesse, har du opplevd intense panikkanfall og evt. egodød?
0

#11 Brukeren er ikke pålogget   Hulken 

• Stoner
  • Vis galleri

Skrevet 08 juli 2010 - 10:13

Jeg har ikke opplevd intense panikkanfall, kun fått hjertebank til 200 når politiet har kommet cruisene etter oss på på gata, eller når jeg er på vei hjem til mamma fra røykekamerater på en onsdag(mamma kan være skikkelig kjip når jeg har røyka, noe jeg tror er mye av årsaken til all denne angsten)

Jeg har stått og venta utenfor huset til mamma har lagt seg, og da sitter hun gjerne og venter på meg til klokka blir 0200 fordi jeg har skrudd av telefonen. Jeg veit, jeg bør ikke behandle moren min slik, og skal slutte med sånt. Jeg er 20 år og skal snart få meg en kåk.

Når jeg får "angstanfall" når jeg kommer inn døra og mora mi klikker i vinkel på meg og jeg ikke vet hva jeg skal si. Jeg blir helt satt helt i frys. Dette begynte også ganske tidlig å skje når jeg røyka sammen med andre, nå skjer det hver gang. "Hva skal jeg finne på å si nå??" Når jeg ikke er fjern klarer jeg å tenke klart og kommunisere normalt med kamerater, men når jeg røyker og blir litt nærvøs og den/de andre merker det så blir jeg satt i frys, helt til den andre begynner å snakke rolig til meg på en måte jeg klarer å relatere meg til og forstå når 100 andre tanker går igjennom huet.

Jeg ble kjent med en hyggelig somaliener som jeg røyka et par ganger sammen med. Vi snakket om hvordan vi pleide å røyke osv, og når jeg sa at jeg fikk noia for å gå på butikken, klarte han å roe meg ned med å si at vi er i samme båt, vi må bare late som om at alt er normalt og ikke finne på noe dumt.

Skulle ønske at jeg kunne åpne meg sånn for kamerater og få støtte av de, men jeg tør ikke fortelle hva jeg sliter med fordi jeg ikke vet hvordan de vil reagere.

Jeg har vel blitt litt forvirra av å ha to personligheter, en når jeg er normal og en når jeg er fjern og full av angst. Jeg trenger å komme meg ut hjemmefra, slutte å røyke møkka tjall, og sette meg ned med en fornuftig og snill kompis som jeg kan røyke en spliff med og ikke være redd for at han skal dømme meg for at jeg er "dum" og redd, og som er på samme bølgelengde som meg.

Men jeg trenger nok også en 2 måneders pause før jeg er klar for det..

Jeg tenkte at sobrill kunne hjelpe meg fortere og at jeg kanskje kunne røyke en spliff i ny og ne uten masse angst..
0

#12 Brukeren er ikke pålogget   Heisenberg 

• supadupa
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 29-november 09

Skrevet 08 juli 2010 - 13:30

Kom en tur til meg i høst så kan vi nyte avlingene våres :rolleyes:

Dette innlegget har blitt redigert av Heisenberg: 08 juli 2010 - 13:31

0

#13 Brukeren er ikke pålogget   Hulken 

• Stoner
  • Vis galleri

Skrevet 08 juli 2010 - 16:48

Det hadde vært morro! Bytta litt og sånt :rolleyes:
0

#14 Brukeren er ikke pålogget   MatanuskaThunderFuck 

• Medlem
  • Ble medlem: 18-september 08

Skrevet 08 juli 2010 - 17:23

Hei,tror ikke du(vi) er alene om dette problemet!Selv sliter jeg med sosial angst,er dønn sikker på at dette er et utfall av for mye røyking.så i august i fjor tok jeg meg i nakken og inså at jeg har behov for hjelp.har vært oss lege og pratet med han rundt om canna og angst og vi har i fellesskap funnet ut at jeg skal gå til psykolog over en kort periode or å se hvordan det hjelper(om det hjelper vet man ikke).
Da jeg er imot all bruk av piller så har jeg takket nei til div som fastlegen har forslåd til meg,jeg mener jeg bare trenger en skikkelig rens av kroppen og noen å få snakket litt med om angsten min.
Håper du får hjelp da jeg vet at angst kan være en real pain in zeh bøt!

Ps:21 August i år er det 1 år siden jeg sist hadde thc i lungene mine :rolleyes:
0

#15 Brukeren er ikke pålogget   Stainless 

• Medlem
  • Ble medlem: 29-juni 10

Skrevet 09 juli 2010 - 08:57

jeg meiner at du får for det meste angst med og konstant tenke på og bli tatt. jeg er en ganske avslappa person som opplevde noe rundt det samme som deg med penger og dritt folk og ekstrem crap som blei røyka.

etter tid slutta eg og røyka i 4 år og så begynnte igjenn etter at jeg hadde kutta ut de som ikke var noe serlig venner og bare vile røyka av meg.

jeg pleier aldrig og røyke meg balle høy lengere for eg nyter heller gleden av og henge med noen gode venner og ta en J i helgene, røyker kun pot og for hasj i mine øyner er crap og gjør det mega sløv :)

men det du kan gjøre er egentli bare og finne din egen nytelse i og røyke, mangen røyker for og bli balle andre bare for at de nyter og finne på ting mens de er høye. jeg går mangen ganger ut på fest eller byen eventuelt gamer\ser film\ griller og drikker noen øl og har aldrig nøya\angst.

eg bleier at folk blir paranoid\ får angst når de er usikkre på om dette er noe de virkelig vil gjøre i livet. hasj\pot er både negativt og positivt, jeg synes alt med det er positivt så lenge jeg ikke blir ripa off men det har ikke skjedd siden eg var rundt 16-17 nå har eg faste folk med kvalitet :P

vet ikke om dette hjelper så utrolig mye men du ser kossen noen av oss andre gjør det :rolleyes:

Edit:
og ja jeg har aldrig brukt noe annet for og fjerne angst eller paranoia eller noen andre effekter som du kan få av og røyke, har bare ikke trengt det :unsure:

Dette innlegget har blitt redigert av Stainless: 09 juli 2010 - 08:59

0

#16 Brukeren er ikke pålogget   lipsych 

• Nybegynner
  • Gruppe: Rekrutter
  • Ble medlem: 14-juli 10

Skrevet 14 juli 2010 - 04:27

benzo og lignande er bare farlig avheningskapende. tro meg, vært der..
. røyk heller godweed/rev.. :)
0

#17 Brukeren er ikke pålogget   Viking_X 

• Medlem
  • Ble medlem: 26-oktober 09

Skrevet 14 juli 2010 - 20:53

Vil anbefale deg å prøve psykolog før du begynner med medisiner.

Ikke begynn med lykkepiller, er en grunn til at det 180 000 i Norge bruker det, og tallet bare øker.
0

#18 Brukeren er ikke pålogget   Bjørnasj 

• Stoner
  • Ble medlem: 14-juli 07

Skrevet 15 juli 2010 - 19:39

Kan no si min personlige erfaring med å slutte med cannabis og effekten det har hatt på angsten min. Slutta for 5 dager siden og har kun hatt 1 tilfelle av panikkangst men det skyltes alt for høyt koffeininntakk.

Tankekjør med negative tanker blitt kraftigt redusert og er nesten borte.

Den sosiale angsten har blitt bedre, men er enda plagsom høy.

Det negative er at jeg har fått ett sug etter kraftigere rusmidler, der har cannabis virket kraftig dempende på det suget tidligere. Har heldigvis greid å styre unna strerke stoff. Men ligger ett sug som kommer spesielt på kvelden.

Men på den positive siden jeg har motivasjon i holde meg nykter, for om 2,5 uke så begynner jeg på attføringstiltak hvor skal jobbe som tømrer.
0

#19 Brukeren er ikke pålogget   kamnick 

• Medlem
  • Ble medlem: 18-august 08

Skrevet 31 juli 2010 - 15:48

Kjenner meg igjen på angstbiten, det blir mye verre ja, hvis du er vandt til å røyke hele tiden og så slutter. Jeg har alltid vært sjenert og hatt sosial angst, men den eneste måten å bli kvitt frykt, er å stirre den rett i øya helt til du forstår at det ikke er noen reell fare.

Jeg har misbrukt både det ene og det andre, og helst alt på en gang, spesielt alkohol og *pam. Sobril er jo ikke så mye å skryte av, da den er den minst potente i pam familien hvor du derimot har flunipam i den andre enden. Det hjelper det, mer enn bra nok, men du MÅ ordne opp i problemer du har. Du kan aldri skjule dem med hverken cannabis eller alkohol.

Det jeg bare må le av er folk som nekter å innse at cannabis er farlig for psyken, det er det uten tvil om du er storrøyker og akkuratt som med alkohol og alkoholikere er det sånn at om du har misbrukt det burde du ikke ta deg en øl til noengang. Jeg har lært av mine feil, men har ikke noe i mot å plante litt, smake litt på avlinga en sjelden gang jeg føler for det og lar det bli med det. Det er ikke godt å si hva livet handler om, men det handler ikke om å røyke eller måtte spise piller.

Hvis du føler du ikke har noen venner og er ensom, er det lurt å bruke tiden til noe fornuftig som å finne ut hvordan du selv kan ha det bra, så får det på utsiden komme når du er klar for det. Det absolutt mest effektive du kan begynne med nå med en gang er å trene. Store oppgaver skal man begynne med, ikke tenke på.
0

#20 Brukeren er ikke pålogget   Smokad 

• Medlem
  • Ble medlem: 06-mai 09

Skrevet 31 juli 2010 - 19:08

Heisann :)

Kompis som har slutta og røyke er i 3 uka uten angst, det viktisgte for han er og holde seg aktiv slik at man ikke sitter og tenker på det. Jeg vil personlig ikke anbefaller noen benzo da jeg har en del kompiser som har blitt avhengig av dette. Vil du begynne med tabletter anbefaller jeg deg og finne noe som ikke er vanedannende.

Lykke til.
0

Del dette emnet:  

• (2 Sider) +
  • 1
  • 2
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare