Donere blod.
Skrevet 21 juni 2010 - 00:35
Bloddoping.
Av Anniken Haugen Jebsen.
Bruker du piller?Setter du sprøyter?Hvor ofte bruker du narkotika?
Damen i hvitt trekker sammen brynene og hamrer løs med spørsmålene mens hun ser granskende på meg over de halvmåneformede brillene.
Jeg hadde sett prektige morgensyklister med "gi blod"-sekker høyt på ryggen.Jeg hadde lest nakenbaderen Fabian stangs bønn i avisen.
Jeg hadde sett annonser og kriseinnslag på "Dagsrevyen".
Jeg spiser sunt,trener jevnlig,sover passe mye,drikker litt på fest ,men gjør ellers lite for å skade egen kropp.
Tiden var inne.
Jeg hadde bestilt time,troppet opp på avtalt tidspunkt,klar for å donere dosen som skulle redde liv og,
heroisk nok tappe meg for krefter en kort formiddag.
Jeg var klar for alle gode gjerningers mor.
Jeg satte meg ned med skjemaet,bet lett i pennen og jaget gjennom spørsmålene .
Navn,alder,kjønn,seksualliv,utenlandsopphold.
Joda, dette gikk greit.
Narkotika?ikke mye,men ok,en liten blås på Jamaica ifjor.
Andre sykdommer?Nope.
Nå var turen kommet til blodbankens sjefinterrogator.Eget kontor,hvit frakk og lesebriller nederst på nesen.
Hun hilser vennlig,leser i vei,før hun sperrer øynene opp.
-Bruker du narkotika?
-Neida.
Jeg forsøker å le avvæpnende.
-Altså,vi var på ferie på Jamaica,og da var det en kveld at noen røykte en joint,marihuana, altså,og så tok jeg noen drag.Jeg bruker jo ikke narkotika.
Hun virker på ingen måte beroliget.
-Bruker du piller?
-Nei,ler jeg lett
-Bruker du sprøyter?
-Nei,det har jeg aldri prøvd!Er du gal?!
-Hvor ofte bruker du narkotika?
-Nå var det bare den ene..
Hun holder opp en hånd og er allerede i gang med å kalle inn forsterkninger,sier noen ord om narkotikamisbruk og blodgiver og gir telefonen til meg.
Nok en runde med kryssforhør.Nok en runde med avkreftelse om både kokain,ecstacy,heroin og andre løsemidler.
-Det var altså bare den ene jointen .For over ett år siden.På Jamaica.
Jeg merker at tonen min begynner å bli spakere,vissheten om at det ikke nødvendigvis er helt naturlig å ta seg en bitte liten blås,selv om man tilfeldigvis er i Bob Marleys hjemland,øya der gress er enklere å få tak i enn en pina colada.
Den tredje sykehusautoriteten kommer på banen.Hun tropper opp på kontoret i egen person.
Seansen begynner å anta en form av kjedsommelig repetisjon.
De samme spørsmålene, men med enda spakere svar.
Til slutt ser de på meg.To hvite frakker,fire alvorlige øyne.
-Vi kan dessverre ikke ta imot blodet ditt i dag.Men..,sier den sittende sykepleieren med oppmuntring i stemmen:
-Klarer du å holde deg borte fra narkotika i to år.
-Nå er jeg altså ikke en narkoman,forsøker jeg meg.
-Klarer du å holde deg fri for all narkotika i to hele år,forsetter hun påtatt vennlig.
-Da er du velkommen tilbake.
Skrevet 21 juni 2010 - 05:43
Skrevet 21 juni 2010 - 12:44
At de ikke vil ha det rene, brukbare blodet til cannabisbrukere er synd for både dem og pasientene.
Skrevet 21 juni 2010 - 13:37
Skrevet 21 juni 2010 - 15:48
grandis skrev 21 Jun 2010, 06:43:
Jug, jug og jug!
De mangler blod og du kan ikke la disse gærningene leke Gud når du kommer dit med en såpass dyrbar gave. Om det er rester av THC-metabolitter i blodet ditt, så skader ikke det den som får blodet.
Skrevet 21 juni 2010 - 20:33
Utakk er verdens lønn.
No good deed goes unpunished
Dette innlegget har blitt redigert av Heffern: 21 juni 2010 - 20:35
Skrevet 21 juni 2010 - 21:33
Heffern skrev 21 Jun 2010, 21:33:
De tester bare for sykdommer som kan overføres via blod. Jeg kan si så mye som at jeg jobber med blodprodukter til daglig og de har ikke kapasitet til eller behov for å teste for andre ting enn HIV, syfilis og hepatitt. Egenerklæringen som du signerer på heder og ære omfatter medikamentbruk, nylig sykdom, seksuelle utskeielser og slikt. Hvis du har lyst til å gi blod, så synes jeg du bør gjøre det, men ikke dukk opp stein på blodbanken for da vil de kanskje begynne å sile ut røykere ved testing.
Dette innlegget har blitt redigert av Demonslayer: 21 juni 2010 - 21:35
Skrevet 22 juni 2010 - 19:19
Skrevet 22 juni 2010 - 19:45
Skrevet 22 juni 2010 - 19:46
Skrevet 23 juni 2010 - 11:45
Snorkebjørn skrev 22 Jun 2010, 20:46:
Skrevet 01 september 2010 - 19:40
Demonslayer skrev 23 Jun 2010, 12:45:
Ja det er nettop det piercing er, stortsett høl i huet, også noen ganger rundtom på kroppen ellers :)
Men kødd til sies, ja det er jo helt på trynet, det har helt klart noe med lovgivning og tullprat å gjøre, ikke reèlle fakta og behov for blod.
Vi får heller stille oss opp med en bod utafor sjukehusa med; ikke stå i kø for blod, vi er ikke sprø koko!!-skilt :rolleyes:
Mvh
Mikey
Skrevet 10 september 2010 - 09:31
Ville aldri turt å gitt blod dersom jeg var 100% sikker på dette. Bare ikke huk av på brukt narkotika, med mindre du har brukt annet enn cannabis!!!!!!! :smoke: Alt annet er fy fy!!! og det blir vist på testene de tar hver gang!
Dette innlegget har blitt redigert av playboe: 10 september 2010 - 09:33
Skrevet 11 september 2010 - 08:29

Logg inn
Opprett bruker
Hjelp