Norsk Cannabisforum: Dårlig selvtilitt av weed? - Norsk Cannabisforum

Gå til innhold

Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare

Dårlig selvtilitt av weed?

#1 Brukeren er ikke pålogget   mr_ganja 

• Medlem
  • Gruppe: Rekrutter
  • Ble medlem: 08-juni 07

Skrevet 31 januar 2010 - 15:24

Jeg begynte å røyke med noen kompiser i russetia, og er nå 22. før røyka jeg noen ganger i måneden, og en femmer varte en evighet. Nå har mitt røykemønster endret seg, og jeg røyker hver dag. Har den siste tiden merket at selvtilitten min har blitt dårliger, mye dårligere. Bare de siste 14 dagene har den sunket gradvis uten at jeg finner noe konkret grunn til det.
Kan stoffene i weeden skape kjemisk ubalanse i hjernen som senker selvtillitten, eller er det mulig det er situasjonene rundt røykinga som gjør det( Føler at man må ta en joint for å føle seg bra osv)?

Skjønner at denne topicen kanskje hadde passet bedre hos en psykolog :P , men er det noen som har opplevd lignende?
1

#2 Brukeren er ikke pålogget   Lobo 

• Medlem
  • Vis galleri
  • Gruppe: Støttemedlemmer
  • Ble medlem: 09-juli 09
  • Landsregion:Langt til skogs!

Skrevet 31 januar 2010 - 16:07

View Postmr_ganja, on 31 Jan 2010, 15:24, said:

Jeg begynte å røyke med noen kompiser i russetia, og er nå 22. før røyka jeg noen ganger i måneden, og en femmer varte en evighet. Nå har mitt røykemønster endret seg, og jeg røyker hver dag. Har den siste tiden merket at selvtilitten min har blitt dårliger, mye dårligere. Bare de siste 14 dagene har den sunket gradvis uten at jeg finner noe konkret grunn til det.
Kan stoffene i weeden skape kjemisk ubalanse i hjernen som senker selvtillitten, eller er det mulig det er situasjonene rundt røykinga som gjør det( Føler at man må ta en joint for å føle seg bra osv)?

Skjønner at denne topicen kanskje hadde passet bedre hos en psykolog :P , men er det noen som har opplevd lignende?

Jeg hadde en gang samme symptomer som du beskriver her. Jeg vil tro du brygger på en liten depresjon som følge av for høyt inntak av hasj, evt. lite variasjon i tilværelsen. Prøv å kutte ned, eller kutte helt ut en stund. Det hjalp for meg iallefall. Pluss mosjon og sunn kost selvfølgelig.
0

#3 Brukeren er pålogget   wellaintthatabitch 

• Stoner
  • Gruppe: Medlemmer
  • Ble medlem: 13-mars 08

Skrevet 31 januar 2010 - 18:24

Om jeg sitter hjemme og røyker hver dag, vil jeg også få dårlig samvittighet. Det vil jeg også få om jeg sitter inne hver dag og spiller TV-spill.
Så for meg, er det ikke hasjen i seg selv som gir meg dårlig samvittighet, men følelsen av å ikke bidra med noe.
0

#4 Brukeren er ikke pålogget   KH 

• Norcans grinete grunnlegger
  • Vis galleri
  • Gruppe: Støttemedlemmer
  • Ble medlem: 12-februar 05

Skrevet 31 januar 2010 - 19:51

Jeg har hatt det sånn i perioder hvor jeg har røyket i bøtter og spann og har kommet til kort på andre måter i livet. Det som har hjulpet er å kutte ned på røykingsen, gjerne med mange dagers opphold og redusert mengde. Det hjelper også å ha faste rutinemessige aktiviteter i hverdagen som er lett å gjennomføre - og som gir følelsen av mestring. For min del gjelder det enkle ting som regelmessig trening, betale regningene i tide, holde litt orden på tingene og holde kontakt med familie og venner uten at det går for lang tid i mellom. Mange små ting som er lett å gjøre kan i lengden gi en god følelse av mestring.

Hvis du synes det er vanskelig å kutte ut røykingsen, trapp ned med å røyke mindre hver dag. Forsøk med bare to trekk i stedet for en hel joint.

Lykke til :P
0

#5 Brukeren er ikke pålogget   Gnomen 

• Medlem
  • Ble medlem: 26-september 09

Skrevet 01 februar 2010 - 01:44

Tror nok det er situasjonen rundt røykingen. Som de andre har sagt så bør du ta deg en pause, trene litt, være sosial og generelt få litt rutiner og pass på å generelt ha litt 'skikk' på livet. Pass også på å fortsette med dette når du begynner å røyke igjen, så du ikke faller tilbake i gamle vaner med en gang, synd det er så fristenes ;)
Nå vet jo jeg ingenting om livet ditt, så om du allerede gjør alt dette i tillegg til røykingen, så er det nok bare prøve å kutte ned litt. Veldig mange syns de får langt mer ut av å røyke om de begrenser det til rundt 2-4 kvelder i uken, men dette er jo individuelt.

Ellers så hjelper det alltid meg å lese Den Lille Prinsen(egentlig en barnebok, du leser den på et par timer) om jeg har litt tunge dager. Får litt nytt perspektiv på ting og har ikke noe annet valg enn å innse hva som betyr noe i livet. En fantastisk bok.
0

#6 Brukeren er ikke pålogget   Zodiac666 

• Medlem
  • Ble medlem: 21-januar 10

Skrevet 01 februar 2010 - 04:49

Ja det er nok røykingen som spiller deg ett puss, har slitt med samme greiene før, løsningen var enkel for meg, det holdt å slutte å røyke, vedvarer problemet kan det hende du er en av de uheldige som ikke tåler cannabis, isåfall røyk en gang hver 3 uke.
0

#7 Brukeren er ikke pålogget   Sw1ft 

• Medlem
  • Ble medlem: 05-juli 09

Skrevet 01 februar 2010 - 13:34

Prøv å gjør røykingen noe mer høytidelig. Og ikke en daglig greie
Det hjalp hvertfall for meg. Røyk også gjerne med venner
0

#8 Brukeren er ikke pålogget   Raziel 

• Ble medlem: 26-mars 05

Skrevet 07 mai 2010 - 06:58

Det er helt klart en sammenheng trådstarter.

Husk hvordan kroppen fungerer med tanke på avhengighet. Det gjelder absolutt alt det faktisk.
Når du tilfører kroppen noe som DU føler deg god av så tenker kroppen at "ah, dette var godt! Dette er BRA for min overlevelse" og sender dermed ut en deilig dose dopamin som går rett mot belønningssenteret ditt.
Dette skaper et fysisk mønster i hjernen som blir dypere og dypere jo oftere det skjer.
Derfor er det vanskelig å komme seg ut av avhengighet, uansett hva det måtte gjelde.
Man må rett og slett ikke gjøre de tingene som det er snakk om. Da vil de banene sakte men sikkert "gro igjen"

En annen ting er hvordan vi er så avhengig av stimuli hele tiden. Er det ikke det ene så er det det andre.
Noen trener og får massevis av dopamin på den måten. Noen stjeler biler, andre hopper i fallskjerm.
Alt for stimuli.

I tillegg må du også huske at cannabis har en tendens til å få blodsukkeret til å droppe som en stein. Derfor føler du sukkerbehov og får "matkick", men det er ikke alltid at blodsukkeret faktisk øker noe spesielt likevel. Og du føler deg likevel ikke spesielt opplagt. Kanskje gjerne litt slapp. Også havner du i den såkalte "suppa" som jeg liker å kalle den. Den formen du er i når du har røyket rimelig jevnt utover hele dagen og til slitt befinner deg i ei suppe. Da får du ikke spesielt mye godstoffer fra kroppen og du ender opp med å føle deg drit.

Hva skjer så? Jo, kroppen tenker at "hva gjorde jeg sist gang jeg følte meg sånn? Jo! Jeg røyka!"
Også føler du for å ta et nytt trekk, uten at det faktisk gir deg noe. Slik går det i en ond sirkel.

Hvordan unngår du det da?
- Eneste måten å unngå dette på er å røyke maks to ganger per dag. Helt bare én.
Jeg jobber fulltid og har en rimelig krevende jobb. Jeg kommer hjem fra jobb i fire-tida og tar meg gjerne en liten luring i halv fem, fem-tiden. Så hender det jeg tar en liten en til et par-tre timer senere. Men aldri etter klokka 10, for da våkner jeg opp fire timer for seint med igjenklistrede øyelokk! :)

Uansett, dersom du har et slikt røykemønster så unngår du egentlig alle ulempene. Problemet er dersom du er arbeidsledig e.l. Da har du ingenting å gjøre og som nevnt tidligere, hasj går rett på belønningssenteret og det er dermed lett å ta seg et trekk når du kjeder deg. Dette får også kroppen til å assosiere kjedsomhet med det å ta seg et trekk. Og dette går i en ond sirkel til slutt som du bare må bryte.
0

#9 Brukeren er ikke pålogget   Stainless 

• Medlem
  • Ble medlem: 29-juni 10

Skrevet 09 juli 2010 - 09:25

hei,
jeg dømmer deg ikke for og røyke hver dag, men jeg meiner det har sinde negative sider og røyke hverdag.
meg og så meiner jeg at vis du føler du trenger og røyke for og føle deg bra eller at din selvtilit går ned pga røyking så har det noe med kossen du var før du begynnte og røyke hverdag eller mer ofte en noen få ganger.

jeg har like mye selvtilit som jeg hadde før jeg begynnte vis jeg ikke har fåt mer faktisg :unsure:

men og røyke kan man føle at folk dømmer de og kansje ser ned på de for at de gjør det og det kan føre til at selvtiliten din blir på virka og du føler at du er lat eller en dårlig person for at du må røyke for og føle deg bra men og føler at du blir sett ned på pga dette.

jeg har mangen venner som er i mot hasj\pot og mangen som er for det. og jeg har aldrig blitt dømt for det pga jeg vett at jeg liker det og at vis folk ikke liker det så trenger de ikke og snakke til meg.

du finner ut av kem som er dine gode venner som støtter deg uansett når de godtar deg for den du er og dine valg.

vett ikke om det hjelper men håper nå det :rolleyes:
0

#10 Brukeren er ikke pålogget   DiNapoli 

• Stoner
  • Ble medlem: 14-oktober 05

Skrevet 09 juli 2010 - 15:52

View Postmr_ganja, on 31 Jan 2010, 16:24, said:

Jeg begynte å røyke med noen kompiser i russetia, og er nå 22. før røyka jeg noen ganger i måneden, og en femmer varte en evighet. Nå har mitt røykemønster endret seg, og jeg røyker hver dag.

Vet du hvorfor røykemønsteret ditt endret seg?
0

#11 Brukeren er ikke pålogget   bonggass 

• Stoner
  • Ble medlem: 24-desember 08

Skrevet 09 juli 2010 - 19:05

Cannabis er ikke ufarlig, slutt å tro det. Respekter planten og røyk hvis det gir deg noe positivt :)
0

#12 Brukeren er ikke pålogget   Geber 

• Stoner
  • Ble medlem: 15-juli 09

Skrevet 09 juli 2010 - 23:25

mr_ganja, hvem er du?

:)
0

#13 Brukeren er ikke pålogget   CptSpaulding 

• Superstoner
  • Vis blogg
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 13-februar 10

Skrevet 17 juli 2010 - 21:50

View Postbonggass, on 9 Jul 2010, 20:05, said:

Cannabis er ikke ufarlig, slutt å tro det. Respekter planten og røyk hvis det gir deg noe positivt :smokey:

word ;)
0

Del dette emnet:  

Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare