Bongevann i lungene?
Skrevet 20 oktober 2009 - 16:27
Vet ikke om dette er en myte eller helt på "jordet"
Er det mulig og få en oppbyggning av bongevann i lungene etter langvarig bruk av vannbonge?
f.eks damp når man røyker osv. Har alltid lurt på dette siden jeg ble fortalt det. Bongevann i lungene høres jo ikke akkurat sunt ut.
Mvh
Skrevet 20 oktober 2009 - 16:30
Dansken skrev 20 Oct 2009, 17:27:
Vet ikke om dette er en myte eller helt på "jordet"
Er det mulig og få en oppbyggning av bongevann i lungene etter langvarig bruk av vannbonge?
f.eks damp når man røyker osv. Har alltid lurt på dette siden jeg ble fortalt det. Bongevann i lungene høres jo ikke akkurat sunt ut.
Mvh
det er ikke kun en myte
mvh en som fikk sopp i lungene og måtte gå på antibiotika en god stund
Skrevet 20 oktober 2009 - 16:49
bjørk skrev 20 Oct 2009, 17:30:
Jeg gikk å hostet tungt lenge (7-8 mnd), men gikk ikke til lege da jeg regnet med at hostingen kun var en bivirkning av betydelig bonging. Da jeg en dag plutselig befant meg i Peru mellom ca. 3500 - 5000 moh hadde jeg mye større problemer med å tilvenne meg forholdene enn folk rundt meg og hostingen eskalerte. Legen jeg gikk til (en helt fantastisk mann, men det er en helt annen historie) påviste bronkitt og sopp i lungene..
Jeg tok en kur med antibiotika og problemet forsvant.
Var det bonging som var årsaken? Umulig å bevise, men jeg mistenker nok det... Tror du minimaliserer risken dersom du skifter vann og vasker bongen din hver dag!
Skrevet 20 oktober 2009 - 16:58
bjørk skrev 20 Oct 2009, 16:30:
For det første er det ikke sopp i lungene trådstarter spør om. For det andre får du ikke sopp i lungene av å røyke bong.
Aspergillus-infeksjoner
Muggsopparten Aspergillus finnes overalt i naturen og mer enn 600 arter av muggsoppen er beskrevet. Aspergillus forårsaker svært sjelden sykdom hos ellers friske mennesker. Hos personer med svekket immunforsvar kan imidlertid Aspergillusinfeksjon lede til ulike sykdomsbilder.
@Dansken Kun en myte!
Skrevet 20 oktober 2009 - 17:09
Fant edit knapp ja
Dette innlegget har blitt redigert av Dansken: 20 oktober 2009 - 17:12
Skrevet 20 oktober 2009 - 17:14
Ganjalf skrev 20 Oct 2009, 17:58:
Aspergillus-infeksjoner
Muggsopparten Aspergillus finnes overalt i naturen og mer enn 600 arter av muggsoppen er beskrevet. Aspergillus forårsaker svært sjelden sykdom hos ellers friske mennesker. Hos personer med svekket immunforsvar kan imidlertid Aspergillusinfeksjon lede til ulike sykdomsbilder.
@Dansken Kun en myte!
sorry men jeg stoler mer på legen som ga meg antibiotika enn en stoner med google
Skrevet 20 oktober 2009 - 17:25
Ganjalf skrev 20 Oct 2009, 17:58:
Aspergillus-infeksjoner
@Dansken Kun en myte!
Oj oj, her var du rimelig skråsikker...
Er det utenkelig at dersom du f.eks ikke vasker eller bytter vann på bongen din på et par uker, at det kan danne seg ulumsk sopp i vann/bong som kan overføres til mennesker som røyker den bongen? Jeg tror ikke det er umulig, men jeg er heller ikke lege..
Skrevet 20 oktober 2009 - 17:27
bjørk skrev 20 Oct 2009, 18:14:
Hehe :D jaja vi får vente til kanshe noen andre og kommer med innspill.
Har ikke hatt sånn fæl hoste enda heldigvis, sopp i lungene var en ny ting og tenke på nå for mg :D
Men hva er det majoriteten her fortrekker og røyke ? vannbong, joint osv?
Skrevet 20 oktober 2009 - 17:43
Ja, du kan få infeksjoner i lungene/åndedrettet av å røyke bong. Men dette er sjeldent og skjer så og si utelukkende på grunn av elendig hygieniske vaner som skaper grobunn for bakterier og annet dritt.
Nei, du får ikke vann i lungene av å røyke bong, ei heller muggsopp eller fuktskader. Dette av det enkle faktum at vannet ikke fordamper.
Skrevet 20 oktober 2009 - 18:06
suglutogdø skrev 20 Oct 2009, 17:25:
Er det utenkelig at dersom du f.eks ikke vasker eller bytter vann på bongen din på et par uker, at det kan danne seg ulumsk sopp i vann/bong som kan overføres til mennesker som røyker den bongen? Jeg tror ikke det er umulig, men jeg er heller ikke lege..
Aspergillus finnes overalt. Aspergillus forårsaker svært sjelden sykdom hos ellers friske mennesker.
Denne informasjonen er alle kilder jeg har sjekket enige om.
Tror du ikke at bronkitten kan ha vært utløsende faktor i ditt tilfelle? Så vidt jeg forstår har du fortsatt med heftig bongrøyking uten å bli syk igjen? Når soppsporene finnes overalt, hvorfor skulle de komme akkurat fra bongen?
Skrevet 20 oktober 2009 - 18:18
Ganjalf skrev 20 Oct 2009, 19:06:
Tror du ikke at bronkitten kan ha vært utløsende faktor i ditt tilfelle? Så vidt jeg forstår har du fortsatt med heftig bongrøyking uten å bli syk igjen? Når soppsporene finnes overalt, hvorfor skulle de komme akkurat fra bongen?
Jo, det er selvsagt en mulighet at bronkitten var en del av årsaken. Men jeg har hørt om flere bongrøykere med sopp i lungene.
Vet med meg selv at jeg ikke var nøye med å skifte vann/rense bong FØR jeg fikk sopp, men jeg ble meget oppmerksom på det etterpå - og jeg har ikke vært plaget med sopp i lungene i ettertid..
Er du forøvrig sikker på at det var Aspergillus som jeg hadde? Da vet du i så fall mer enn meg.

Logg inn
Opprett bruker
Hjelp