Norsk Cannabisforum: Om det å ta en pause.. - Norsk Cannabisforum

Gå til innhold

• (2 Sider) +
  • 1
  • 2
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare

Om det å ta en pause.. Personlige erfaringer

#1 Brukeren er ikke pålogget   suglutogdø 

• Nybegynner
  • Gruppe: Medlemmer
  • Ble medlem: 04-april 09

Skrevet 20 oktober 2009 - 00:35

Har røyka daglig i ca. 5-6 år. I den siste perioden eskalerte røykingen til mellom 2 - 4 gram om dagen og jeg nøt ikke rusen slik jeg burde lenger, så jeg bestemte meg for å ta en pause.

Jeg kuttet ut på dagen. Mange vil kanskje ikke anbefale dette, men for meg funker det bra. Vel, bortsett fra de 2-3 første dagene hvor kroppen har store problemer med å bestemme seg om den skal fryse eller svette, samt noen ganske uhyggelige humørsvingninger som samboer ufortjent måtte takle.

Er røykfri på uke nr 3, og det er i grunn ikke noe stress. Dvs det er ikke vanskelig å la vær å røyke, men det er vanskelig å ikke tenke på røyke. For jeg savner helt ærlig rusen. Da jeg tok pausen bestemte jeg at den skulle vare minimum fire uker, og det regner jeg med skal gå fint. Men, jeg går og teller dagene...

Problemet mitt er at jeg er en veldig "enten eller" type. Jeg elsker rusen og vil ha den hele tiden. Heldigvis fungerer jeg flott i jobb selv om jeg bonger hardt kl 07.15 hver morgen før jeg drar på jobb og underviser i videregående skole. Men, jeg ser selv verdien (både helsemessig og økonomisk) å minske forbruket når jeg begynner å røyke igjen.

Så; Noen med noen gode og konkrete råd på hvordan jeg ikke skal ende opp med et forbruk på flere gram om dagen? Noen som kan kjenne seg igjen og vise vei??

Takker :D
0

#2 Brukeren er ikke pålogget   Demonslayer 

• Chemofil
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 21-oktober 04

Skrevet 20 oktober 2009 - 07:38

Tja, jeg pleier å rulle ferdig jointer når jeg har litt ekstra tid. Da har jeg bestemt meg på forhånd hvor mye som går i hver joint og jeg røyker bare ved visse tidspunkt, som feks 1 om morran, 1 etter skole, og en større rasjon på fredagskvelden.
0

#3 Brukeren er ikke pålogget   FlippFlapp 

• Medlem
  • Ble medlem: 23-oktober 04

Skrevet 20 oktober 2009 - 09:02

Det vanskeligste med å ta pauser for å komme tilbake til bruk igjen, er i mine øyne å unngå det "røykemønsteret" du hadde tidligere.

Så du bør prøve på å legge deg til nye røykevaner, noe som kan være vanskelig, men om du er konkret og målbevisst på hva du vil, så går vel det greit.

En grei måte sånn som jeg ser det, for å endre hele mønstret på, er å bruke det som belønning, om du skjønner? sånn som f.eks. nikotin innvirker på belønnings senter i hjernen.
Etter du har gjort noe bra, som fortjener belønning, men ikke vær for raus med deg selv, da faller du bare tilbake igjen.

Du vil da også få mere ut av røyken.
Dvs. en bedre følelse når du er stein, f.eks. at du har gjort unna alt av dagens forarbeid for neste arbeidsdag, husarbeid, trening, viktige tlf samtaler, betalt regninger, gjort innkjøp osv.

Det er jo en kjent "regel" at man ikke bør ha ugjorte gjøremål eller vente en masse tlf samtaler når man fyrer seg en, da blir det bare en stressfaktor som plager deg under hele ”rusen”.
0

#4 Brukeren er ikke pålogget   donvliet 

• Medlem
  • Ble medlem: 06-april 07

Skrevet 20 oktober 2009 - 10:56

Skaff deg en vaporizer. Du får en litt lettere i kroppen-rus.
Forbruket går drastisk ned(200%), og lungene blir som nye.
Liker å kjøre vaporizern etter frokost.
Gir meg en fin euforisk form uten å bli slakk i strikken.
Sykler et par mil og eter som en hest :D
Og hvis du røyker deg en bong eller joint av og til, vil dette gjøre deg mere fjern/stein.
Spørs litt på om du bruker tobakk og.
0

#5 Brukeren er ikke pålogget   PrescriptionMedicine 

• Stoner
  • Gruppe: Rekrutter
  • Ble medlem: 29-desember 08

Skrevet 20 oktober 2009 - 11:42

Driver med det samme. Røykemønsteret ble litt for tungt på slutten av sommerferien, og jeg merket at rusen ikke ga meg det samme som før. Dermed har jeg inngått en avtale med mine bekymrede foreldre om at jeg ikke skal røyke før jeg flytter ut, og etter 3 uker som nykterist merker jeg det samme som deg. Det er ikke noe problem å unngå det og det vil heller ikke være det i fremtiden. Men det frister selvsagt, og jeg savner den gode følelsen og sinnstilstanden jeg er blitt så glad i.

Jeg har kjørt slike pauser før, men da i tidsrom mer lignende det du ser for deg. Den belønningsmetoden som er nevnt ovenfor funket svært bra for meg i disse tilfellene. Vaporizer er nok heller ikke dumt.

Et råd jeg kan komme med er å kun gå til innkjøp av varer du VET holder god kvalitet hvis dette er mulig. Vi har vel alle erfart at standardpiecen blir veldig kjedelig etter noen uker/dager, og dette vil i veldig mange tilfeller føre til at man øker dosen og dermed havner ekspresstoget tilbake på skinnene til misbruk igjen.
Kjøp gode varer i større kvanta, helst buds, og legg sjela di i å foredle dette produktet i form av f.eks god canna-cooking, olje- og/eller hasjekstrasjon eller curing. Hvis du er tålmodig nok til å cure buden skikkelig for eksempel, vil du både ha varer som er bra nok til å holde deg fornøyd med små inntak og samtidig gjøre varen litt eksklusiv for deg selv - noe du bare unner deg når du virkelig har fortjent det.

Lykke til med en fresh start, dette fikser du!
0

#6 Brukeren er ikke pålogget   suglutogdø 

• Nybegynner

Skrevet 20 oktober 2009 - 12:26

Mange gode råd her...

Det med belønning tror jeg ikke funker for meg. Har prøvd noe lignende før, og fant fort ut hvor utrolig flink jeg var til å rasjonalisere meg frem til belønning hele tiden..

Tror det er bedre da å bestemme seg for forbruket på forhånd å følge det.. (Hva er egentlig et fornuftig forbruk dersom man røyker daglig?)

Har en vaporizer (V-tower extreme) som til tross for det harry navnet, fungerer meget fint. Får dog ikke helt den "instant karma" med vaporizer, men den virker MYE bedre for lungene og jeg flir like fjong, bare tar et par minutter ekstra..

Men et godt poeng er dette med kvaliteten. Dersom man ender opp å kjøpe "avføring", så vil forbruke øke proposjonalt med den dårlige kvaliteten, paradoksalt nok.. For de av dere som er lovpriset med en dealer som har arbeidsmoral og yrkestolthet er kanskje ikke det noe stress, men for resten av oss vanlige dødelige er det så å si umulig å alltid styre unna dårlig vare..
0

#7 Brukeren er ikke pålogget   PrescriptionMedicine 

• Stoner
  • Ble medlem: 29-desember 08

Skrevet 20 oktober 2009 - 12:50

Tror det med mengde er veldig individuelt. Noen vil kunne fungere fint med å røyke mengder på over et gram dag ut og dag inn, mens for andre vil 0.3-0.5 til dagen være nok til å holde smilet på plass. Du kjenner selv din kropp og ditt sinn best, men det vil vel være dristig å overgå stort mer enn 0.5g til dagen i begynnelsen i alle fall, hvis du tross alt vet at du har lett for å falle tilbake til gamle synder og være litt ekstra "snill" med deg selv.

Prøv å droppe morningsen hvis elevene dine ikke er så jævlige at det ikke lar seg gjøre (vil nesten tro det sistnevnte). Men prøv allikevel. Rull deg noen ferdige jointer med passelig mengde mekk/bud og ha disse i en cigar-eske eller noe lignende, eller lag klart noe vape-mekk som tilsvarer den totale mengden du vil innta i løpet av en dag. Vil tro det da vil være lettere å holde seg i skinnet. Røyker man med tobakk vil jeg tro at man vil være mer tilbøyelig til å fyre opp mer enn planlagt grunnet nikotinens avhengighetsdannende egenskaper.

Røyk når du har god tid og har gjort unna det som må gjøres, og bruk rusen til noe du liker å gjøre. Cannabis og "the great outdoors" kan absolutt anbefales om du liker slikt. Vinter- og høstkveldene er ikke lenger kalde og deprimerende, snarere et slags eventyrland etter noen gode trekk.

Dette med dårlige dealere er selvfølgelig et tilbakevendende problem for de fleste av oss, men det ordnet seg til slutt for meg. Driv litt oppsøkende virksomhet, bli med på lokallag og bli kjent med noen av forumbrukerne som bor i nærheten. Det eneste man kan gjøre i en slik situasjon er å utvide nettverket.
0

#8 Brukeren er ikke pålogget   Claq Qui 

• Medlem
  • Ble medlem: 15-desember 08

Skrevet 20 oktober 2009 - 12:56

Vis innleggsuglutogdø skrev 20 Oct 2009, 01:35:

Heldigvis fungerer jeg flott i jobb selv om jeg bonger hardt kl 07.15 hver morgen før jeg drar på jobb og underviser i videregående skole.

HAHAHAHAHAHAHAHAHA
0

#9 Brukeren er ikke pålogget   suglutogdø 

• Nybegynner

Skrevet 20 oktober 2009 - 13:53

Vis innleggClaq Qui skrev 20 Oct 2009, 13:56:

HAHAHAHAHAHAHAHAHA

Hvorfor så morsomt? Kjenner flere som røyker før de skal gjøre relativt komplekse kognitive og fysiske oppgaver, uten at det hemmer dem. I noen tilfeller kan det sågar være til hjelp. Men dette er selvsagt individuelt.
0

#10 Brukeren er ikke pålogget   dfifmp 

• supadupa
  • Ble medlem: 16-april 09

Skrevet 20 oktober 2009 - 13:57

Vis innleggsuglutogdø skrev 20 Oct 2009, 14:53:

Hvorfor så morsomt? Kjenner flere som røyker før de skal gjøre relativt komplekse kognitive og fysiske oppgaver, uten at det hemmer dem. I noen tilfeller kan det sågar være til hjelp. Men dette er selvsagt individuelt.

det var vel faktisk bare så jævla bra atte man ikke kan gjøre noe annet enn og le :D keep up the good work, skole systemet trenger flere chille lærere
0

#11 Brukeren er ikke pålogget   Demonslayer 

• Chemofil
  • Vis galleri

Skrevet 20 oktober 2009 - 14:34

Vis innleggPrescriptionMedicine skrev 20 Oct 2009, 13:50:

Rull deg noen ferdige jointer med passelig mengde mekk/bud og ha disse i en cigar-eske eller noe lignende, eller lag klart noe vape-mekk som tilsvarer den totale mengden du vil innta i løpet av en dag.

Dosett, altså sånn pilleeske for glemske pille-poppere, fungerer sikkert fint. :D
0

#12 Brukeren er ikke pålogget   Claq Qui 

• Medlem
  • Ble medlem: 15-desember 08

Skrevet 20 oktober 2009 - 15:08

Vis innleggsuglutogdø skrev 20 Oct 2009, 14:53:

Begynner å le av frasen
"bonger hardt kl 07.15 hver morgen"
Så ser jeg for meg gamlelærern min foran bongen fex :D

ingenting vondt ment. Jobber selv med komplekse kognitive ting etter 07:30 trekket mitt :D

som bjørk sier: "vi trenger flere chille lærere"

Dette innlegget har blitt redigert av Claq Qui: 20 oktober 2009 - 15:23

0

#13 Brukeren er ikke pålogget   bongthomas 

• Medlem
  • Ble medlem: 30-april 09

Skrevet 20 oktober 2009 - 15:28

Og spise cannabis skal jo vere den mest effektive måten å ta inn thc? Hva med å lage en stor kake med 30 gram hasj og spise på den gjennom uka?
0

#14 Brukeren er ikke pålogget   Lasse 

• Medlem
  • Ble medlem: 10-juni 06

Skrevet 20 oktober 2009 - 20:10

Dude.. er ikke værre enn å sette grenser for seg selv. Sett deg ei grense på hvor mye du gir deg selv lov til å fyre iløpet av en dag (må muligens justeres etter kvalitet, men får du bare tak i dritt en periode er vel det en fin periode å ta ei pause i).
Den dagen du ender opp med å fyre mer enn grensa du har satt er dagen før du begynner å nyktre ei uke. Da kommer du til å sitte å tenke "faen.. ukeen på å nyktre ei uke, altså kan jeg ikke fyre mer idag".
0

#15 Brukeren er ikke pålogget   Demonslayer 

• Chemofil
  • Vis galleri

Skrevet 20 oktober 2009 - 20:31

Det er lett å sette grenser for andre, men verre å sette grenser for seg selv. Hvis du virkelig synes at du røyker mer enn det som er godt for deg selv så skal det ikke være så vanskelig. Problemet med cannabis er at det ikke gir noen særlige problemer.
Hvis du tar en mer høytidlig tilnærming til planten som den naturens gave og hellige plante det er, er det kanskje lettere å avsette nytingen av den til mer spesielle anledninger der du virkelig på forhånd tenker over den utrolige gave det er å kunne ta del i den bevisstheten som cannabis gir deg adgang til.
Jeg bruker det mest i forbindelse med lekser, innleveringer og pugging forran eksamen, så det er mest et verktøy for meg, men jeg har et slikt forhold til sopp at jeg ikke lenger bruker det som stimuli på fester.
0

#16 Brukeren er ikke pålogget   jurgen 

• Medlem
  • Ble medlem: 30-august 08

Skrevet 20 oktober 2009 - 20:42

Dropp 07:15 trekket før jobben, så skal du se at mye er gjort. Det er lett å røyke mye når du starter dagen med en mornings :-)
0

#17 Brukeren er ikke pålogget   Hiawata 

• Superstoner
  • Vis galleri
  • Gruppe: NorCans ledelse
  • Ble medlem: 06-september 07

Skrevet 20 oktober 2009 - 22:11

Vis innleggjurgen skrev 20 Oct 2009, 21:42:

Dropp 07:15 trekket før jobben, så skal du se at mye er gjort. Det er lett å røyke mye når du starter dagen med en mornings :-)

Kunne ikke vært mer enig!
0

#18 Brukeren er ikke pålogget   suglutogdø 

• Nybegynner

Skrevet 20 oktober 2009 - 22:34

Vis innleggjurgen skrev 20 Oct 2009, 21:42:

Når jeg tenker meg godt om tror jeg du har rett. Blir ikke på langt nær så mye røyking per dag uten mornings..

Så da skal jeg etter beste evne følge disse rådene:

Ikke røyke mornings..

Bli mer nazi i forhold til kvalitet - jeg betaler gladelig 200 kr grammet om vi snakker digg poffe..

Planlegge forbruket ukentlig - f.eks maks en femmer i uka (avhengig av kvalitet seff)

"Straffe" meg selv med en ukes pause dersom jeg overgår grensen jeg har satt på forhånd.

Sette mer pris på hvert enkelt trekk - å nyte cannabis bør ikke gjøres på "autopilot"...

Takker :P

Dette innlegget har blitt redigert av suglutogdø: 20 oktober 2009 - 22:35

0

#19 Brukeren er ikke pålogget   dj snydknybs 

• Superstoner
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 30-september 09

Skrevet 20 oktober 2009 - 23:06

variety is the spice of life
0

#20 Brukeren er ikke pålogget   Jamandala 

• Røksopp
  • Gruppe: Støttemedlemmer
  • Ble medlem: 30-september 08

Skrevet 20 oktober 2009 - 23:38

Personlig synes jeg 5 g er for mye i uka. Prøver å begrense til 3-maks 4 dager pr uke, aldri mer enn to-3 gram, i forbindelse med helga da. Og jeg tror at en god pause vil hjelpe på mengden du bruker. Man blir jo innrøkt.

Dette innlegget har blitt redigert av Jamandala: 20 oktober 2009 - 23:39

0

Del dette emnet:  

• (2 Sider) +
  • 1
  • 2
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare