Norsk Cannabisforum: "Hasjen tok språket mitt" - Norsk Cannabisforum

Gå til innhold

Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare

"Hasjen tok språket mitt"

#1 Brukeren er ikke pålogget   hempish 

• Nybegynner
  • Gruppe: Rekrutter
  • Ble medlem: 28-juni 09

Skrevet 15 august 2009 - 16:43

Kom over denne teksten, og husker vi leste den på begynnelsen av ungdomskolen.

http://www.psykiskhe...ex.asp?id=27445

Sitat

– Hasjen tok språket mitt

– Ordforrådet mitt er mindre. Jeg har vanskelig for å uttrykke meg, sier Mathias, etter fire år med hasjrøyking.

Tekst Kristin Sommerseth

Han vil helst være anonym, fordi det er så mange fordommer rundt det å være hasjrøyker. Derfor kaller vi ham Mathias. 23-åringen fra Oslo skal snart begynne på teaterskole i Danmark. De siste fire årene husker Mathias gjennom en sky av hasjrøyk. – Jeg røykte hasj første gang da jeg var 14 år, sammen med en eldre gutt. Det var en rus jeg aldri hadde kjent før, jorden svevet rundt. Jeg brukte flere timer på å bli normal igjen.

Mathias røykte ikke mer enn fem ganger før han begynte på videregående skole. – Du vet det når du treffer en som røyker hasj. Du hører det på sjargongen, og ser det på personen. Etter hvert begynte de gamle vennene mine også med hasj. Det ble en guttegreie. I sommerferiene ble det mer røyking, da hadde han så mye fri. På skolen klarte han seg fint. – Men jeg hadde venner som ikke fullførte gymnaset. Jeg var redd for å ende opp som dem, sier han.

Sa opp jobben
Etter videregående gikk Mathias et år på folkehøgskole der ledelsen ga klar beskjed om at de ville slå strengt ned på hasjrøyking. For Mathias var ikke det noe problem, selv om det hendte at han og noen andre snek seg unna og røykte litt. – Det var først da jeg kom tilbake til Oslo, at det begynte å ta av. Da traff jeg de samme vennene, som stort sett hadde sittet inne på rommet siden jeg dro.

Mathias fikk seg jobb i en barnehage. – Jeg røykte veldig mye på kveldene. Etter noen måneder sa jeg fra meg jobben i barnehagen, jeg følte at jeg var for sliten til å jobbe der. Jeg tenkte ikke at det kanskje var hasjrøykinga som tok på. Mathias kjøpte mer og mer hasj. – Jeg klarte å skjerpe meg i perioder. Da kunne jeg holde opp med å røyke, kanskje for en måneds tid, men så var det tilbake igjen med renter. Likevel tenkte jeg ikke at jeg var avhengig.

Så innså Mathias at han bare hadde hasjrøykende venner. Ubevisst eller bevisst hadde han valgt folk rundt seg som aksepterte hasj. – Du velger dem fordi du vil ha noen å røyke sammen med, og fordi du ikke vil ha noen i nærheten som fordømmer det du driver med.

Klare seg selv
Høsten for tre år siden flyttet Mathias sammen med kjæresten sin. Da begynte han å røyke hver kveld. Om dagen skulle han studere. – Men ofte dro jeg ikke på forelesninger, jeg ville heller lese hjemme. Da ble jeg sittende og røyke hasj foran datamaskinen mens jeg lastet ned spill. Han tok examen philosophicum, men så sluttet han på Blindern. I stedet skulle han nå studere for seg selv, og bare lese det han ville. Slik skulle han vokse som person.

– Det er nesten komisk, men hasjen gir deg forhåpninger om at du skal få til ting på egen hånd. Det er liksom systemet det er noe galt med, i dette tilfellet universitetet. Nå liker ikke jeg Blindern uansett, men det var naivt å tro at jeg skulle få til dette selvstudiet. Det ble med planene om å lese. Han fikk seg en deltidsjobb, en jobb han stort sett syntes var slitsom. Han avtjente siviltjeneste på en ungdomsklubb. Hasjen ble terapi når han kom hjem om kvelden. – Jeg levde fra dag til dag, og ville helst bare gjøre ting som var lystbetont.

Det ble stadig vanskeligere for Mathias å motivere seg. Etter siviltjenesten hadde han ikke planlagt noen ting, han var bare lettet over å være ferdig. Han søkte noen ganger på Teaterhøgskolen, som han oppfattet som sin store redning, men kom ikke inn. – Jeg tenkte at alt bare måtte ordne seg, på en eller annen måte, sier han.

Noen av vennene til Mathias sluttet med hasj, hans beste venn var en av dem som klarte å slutte. Han var også den første som satte grenser for Mathias. – Jeg begynte å bli dårlig til å holde avtaler, hasjen fikk meg til å glemme eller utsette alt. Kompisen min sa at han var lut lei av at han ikke kunne stole på meg mer. Mathias mener at han nok «ba om hjelp» i denne perioden, blant annet ved at han røykte så mye hjemme. Han gikk opp på loftet, men skjulte det ellers ikke. – Til slutt fant de et askebeger fullt med jointer. Mor og far ble fryktelig bekymret, selv om de nok hadde hatt mistanke om at jeg røykte litt. Men at det hadde kommet så langt, ante de ikke.

Foreldrene til Mathias ringte Psykiatrisk Ungdomsteam, og fikk time til ham der. – Jeg hadde lenge tenkt på at jeg trengte hjelp, men hadde ikke klart å ordne noe. Det var godt å endelig få snakke med noen.

Passiv og usikker
Mathias har ikke helt klart å slutte å røyke hasj. Men han har kommet så langt at han kjenner virkningene av hasjrøykingen. Blant annet synes han ordforrådet hans har minsket. – Jeg har vanskeligere for å uttrykke meg. Jeg kan tenke på et ord, og så får jeg det bare ikke frem. Han føler også at han er blitt mer passiv, og at han må anstrenge seg for å holde seg i aktivitet. – Jeg må fylle dagen min med ting så jeg ikke trenger å røyke hasj, sier han.

Det mest skadelige med hasj er ikke de fysiske bivirkningene, synes Mathias, men at han ikke lenger vet hvem han selv er. Hasjen er blitt en så stor del av hans personlighet. – Hasjtåka er en fin tilstand å være i så lenge du klarer å holde deg relativt fjern. Men etter hvert blir dagene altfor like. I begynnelsen trodde Mathias at det var hasjen som gjorde at han ikke ble deprimert. Nå vet han at det var hasjen som tok fra ham livsgnisten, som gjorde at han til slutt ikke visste hva han ville. – Det er ikke noe ålreit å våkne opp til en sånn følelse, da er det bedre å døse seg vekk igjen. Men nå har jeg ikke lyst til å sløve vekk livet mitt lenger.

Mange som røyker hasj, mener at rusmiddelet gjør dem mer selvsikre og aktive. Mathias synes han bare blir mer passiv og usikker på seg selv av å røyke. Nå som han skal begynne på skole igjen, vet han at han må forandre på en del mønstre. – Jeg vil ikke si at jeg skal slutte helt med hasj, for da blir jeg så redd for å ikke klare det. Da blir også nederlaget så stort hvis jeg mislykkes.

Mathias skulle ønske at han kunne røyke en gang iblant, men han vet at det sannsynligvis ikke går. - Dessuten vet jeg nå at hasjen har ødelagt så mye for meg at jeg burde la det være. Men jeg er så innrøkt at de gamle tankene sier til meg at «du liker å røyke hasj, det er sånn du ønsker å ha det». Jeg føler meg som fifty-fifty meg selv og en hasjpersonlighet. Jeg vil ha personligheten min tilbake. Jeg vil være klar og våken.

0

#2 Brukeren er ikke pålogget   PrescriptionMedicine 

• Stoner
  • Ble medlem: 29-desember 08

Skrevet 16 august 2009 - 17:32

Lett å skylde alle sine mangler og feil på cannabisen. Misbruk av cannabis kan helt klart føre til noen av symptomene han sikter til, men jeg synes det blir veldig søkt å skylde alle disse problemene og feilgrepene på én eneste substans.
0

#3 Brukeren er ikke pålogget   bjartmar 

• Superstoner
  • Gruppe: Medlemmer
  • Ble medlem: 24-november 08

Skrevet 16 august 2009 - 19:15

Vis innleggPrescriptionMedicine skrev 16 Aug 2009, 18:32:

Lett å skylde alle sine mangler og feil på cannabisen. Misbruk av cannabis kan helt klart føre til noen av symptomene han sikter til, men jeg synes det blir veldig søkt å skylde alle disse problemene og feilgrepene på én eneste substans.

Det er så typisk stonere å kverulere på denne måten.. Fyren misbrukte cannabis, og cannabis alene, ganske tungt. Klart man ikke kan gi en plante skylden for at man ikke klarer å prioritere riktig i livet men her var det svært tydelig at mannen hadde et rusproblem og at denne rusen kom fra cannabis. Cannabis er ikke BARE fantastisk, det er et svakt rusmiddel greit nok, men det er allikevel et rusmiddel som kan gi store problemer om man misbruker det hardt nok. Jeg synes man skal respektere mennesker som Mathias som klarer å se hva de egentlig ruser bort og hvor meningsløst det er istedet for å kritisere "staten og systemet" for "skremselspropaganda" og systematisert kritikk av ens personlige valg. Dette er så ekte som det kan bli og en svært alvorlig problemstilling for mange.

Dette innlegget har blitt redigert av bjartmar: 16 august 2009 - 19:16

0

#4 Brukeren er ikke pålogget   junkiem 

• Ble medlem: 10-desember 08

Skrevet 17 august 2009 - 02:43

Jeg greier ikke helt se problemene til Mathias.

Han sluttet å jobbe i en barnehage fordi det var slitsomt. Kødder du? Blir man sliten av tredve småunger som maser vettet av deg? Dette kan han virkelig, virkelig, virkelig ikke være alene om.

Han droppet ut fra studiene fordi han gamet for mye? Du verden, Mathias og junkiene på norcan må være de eneste i Norge som har gjort noe sånt. Uten at jeg gidder å finne kilder, så mener jeg å ha hørt mye snakk om en voksende trend som tilsier at norske studenter ikke fullfører studier.

Hasjen har ødelagt så mye for Mathias. Hva faen? Mathias er en lat og udugelig jævel. Han føler det er mer komfortabelt å sitte inne og røyke enn å dra ut å møte vennene sine. Han gidder ikke å trene for han foretrekker å hvile seg på den feite rumpa si.

At Mathias forsatt skylder på hasjen, understreker bare den grove ansvarsfraskrivelsen, mennesker med den type personlighet vanligvis driver med. Man trenger ikke hasj for å skulke skolen, det er bare en bonus når man først har gjort det. Om man fyrer en joint klokken 12 om natten, har man ALLEREDE VALGT at man ikke gidder å gå på skolen dagen etterpå (med mindre du er en av de heldige som greier det likevel :D.
0

#5 Brukeren er ikke pålogget   ehextor 

• Medlem
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 13-januar 09

Skrevet 17 august 2009 - 08:28

Sier meg enig her, har plenty av bekjennte som har ca samme adferden uten noen slags form for ruspåvirkning, folk har rett og slett blitt mer late og leter etter unskyldninger for å slippe å innse at problemet er personen som bruker, ikke bruken.
0

#6 Brukeren er ikke pålogget   GanjaMorty 

• Stoner
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 14-februar 07

Skrevet 17 august 2009 - 09:14

Må si meg enig i bjartmar, miss bruk er missbruk og det går fint ann å bli avhengig av hasj.
Jeg er til en grad avhengig men jeg har sunne vaner og er oppegående, jeg røyker hasj/weed hver kveld.
Men en ting jeg fokuserer på når d gjelder hasjbruk, og dette bruker jeg og mine "hasj venner" mye tid på å diskutere. Og det er og leve med rusen, ikke leve for rusen.
Det er viktigt og kunne kutte ut røykingen i små perioder av og til, da lader man opp bateriene litt og får skit ut av systemet. Dette er også viktigt når man har viktige ting å konsentrere seg om, ja man blir sløv og glemsom av cannabis.
Personlig så røyker jeg aldri mornings, da blir du fort fuckd. Jeg røyker på for det meste på kveldstid, og etter at jeg har gjort dagens gjøremål. Og har du ingen gjøremål, ja hvis ikke det er en søndag, så få deg en jobb/studer. Poenget er at man må leve livet og så får cannabisen bli noe man gjør for å kose seg, helst etter en dag med arbeid, da fortjener alle en liten tjaller :rolleyes:

Alle kan være late, men gutter kom ikke å si at cannabisen ikke er en stor del av problemet til mathias, ikke vær så naive. En viktig del av forumet er akkurat det å gjøre folk bevist på cannabis, og i likhet med folk som brenner og drikker mye sprit, så vil ingen at de skal bli alkiser. Dette er et viktigt tema, vet mange sliter med cannabis.
0

#7 Brukeren er ikke pålogget   Espenbinol 

• Nybegynner
  • Ble medlem: 28-juni 09

Skrevet 17 august 2009 - 16:38

Enig av mye det du sier GanjaMorty. :)

Det viktige er at du ikke lar det gå ut over jobb eller skole.

Dessuten får du bedre "smell" i rusen når du har fått stressa litt rundt edru for og så ta en "Jonas".

Snakker nå for meg selv. :rolleyes:

Man-Fre:

-_- SOVE :P JOBBE :P RØYKE

/espen

edit: leif

Dette innlegget har blitt redigert av Espenbinol: 17 august 2009 - 16:42

0

#8 Brukeren er ikke pålogget   PrescriptionMedicine 

• Stoner
  • Ble medlem: 29-desember 08

Skrevet 17 august 2009 - 17:27

Jeg understrekte nå ganske klart at misbruk av cannabis kan føre til problemer for mange. Det jeg mener er at Mathias skylder på cannabisen fordi han kommer til kort på mange arenaer, når det er hans egen mentalitet og vilje det står på.

Man må studere årsak/virkning: Ble Mathias slapp, lite produktiv og asosial fordi han røykte hasj? Eller røykte han hasj fordi han var slapp, lite produktiv og asosial? Min mening er at i ekstremt mange tilfeller hvor ting går galt med cannabisbrukere så kommer det av brukerens personlighet og holdning til ting generelt. De fleste hadde det sannsynligvis gått galt med uansett.

Grunnen til at dette skjer med såpass mange er at veldig mange av de vanskeligstilte, som ikke helt finner sitt sted i samfunnet, søker til cannabis. At man igjen bruker så mye energi og tid på å skaffe/røyke hasj hjelper helt klart ikke på det heller, men det blir for lettvint å skylde på stoffet.
0

#9 Brukeren er ikke pålogget   bjartmar 

• Superstoner

Skrevet 17 august 2009 - 20:54

Vis innleggPrescriptionMedicine skrev 17 Aug 2009, 18:27:

Jeg understrekte nå ganske klart at misbruk av cannabis kan føre til problemer for mange. Det jeg mener er at Mathias skylder på cannabisen fordi han kommer til kort på mange arenaer, når det er hans egen mentalitet og vilje det står på.

Man må studere årsak/virkning: Ble Mathias slapp, lite produktiv og asosial fordi han røykte hasj? Eller røykte han hasj fordi han var slapp, lite produktiv og asosial? Min mening er at i ekstremt mange tilfeller hvor ting går galt med cannabisbrukere så kommer det av brukerens personlighet og holdning til ting generelt. De fleste hadde det sannsynligvis gått galt med uansett.

Grunnen til at dette skjer med såpass mange er at veldig mange av de vanskeligstilte, som ikke helt finner sitt sted i samfunnet, søker til cannabis. At man igjen bruker så mye energi og tid på å skaffe/røyke hasj hjelper helt klart ikke på det heller, men det blir for lettvint å skylde på stoffet.

Høna eller egget hva..? Rus er rus og om det er hasj eller heroin en er hekta på så har det klart fortrengende egenskaper i den forstand at det blir viktigere å ruse seg enn å gjøre "de riktige" tingene i livet. Slik er det med rusmisbruk. Man må være psykolog og sosialantropolog for å begripe mekanismene bak. Ofte er det svært sammesatte grunner til at folk velger å ruse seg istedet for å søke stimuli på sunne måter. Det jeg sier er at det blir for naivt å helt tiden unnskylde hasjbruk med slike fraser. Jeg ser det gang på gang det skrives noe som helst negativt om cannabis, uansett om det er forskning i cannabisen negative favør eller slike historier. Folk føler et slikt behov for å forsvare sin egen cannabisbruk at det går helt på viddene noen ganger. Man trenger ikke forsvare sin egen cannabisbruk for verden, det er ens eget valg og ens egne konsekvenser om man skulle være uheldig å oppleve en av de mange bivirkningene cannabis kan ha på mennesker! Men man bør absolutt vise empati og lytte til mennesker som får problemer med rusbruk for dette er noe en kan lære mye av. Når en sier slike ting som at det er brukerens personlighet og vilje det er noe galt med så høres en fryktelig høyrekonservativ ut og for all del, noen må jo være det og, men det grunnleggende er at folk er forskjellige og man kan derfor ikke si; Jeg har røykt hasj hver dag i 20 år og ikke hatt problemer med verken jobb eller ereksjon så da er det slik for alle andre og. Når det gjelder min oppfatning av cannabis så mener jeg det er et rusmiddel man bør ha stor respekt for og bruke med måte. Det verste jeg vet er den særnorske kulturen i norge der man røyker bonge på bonge hele kvelden hver jævla dag i uken. Noen andre som kjenner den igjen? På godt eller vondt?
0

#10 Brukeren er ikke pålogget   pok 

• Medlem
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 14-april 09

Skrevet 17 august 2009 - 21:34

Sitat

Jeg har røykt hasj hver dag i 20 år og ikke hatt problemer med verken jobb eller ereksjon så da er det slik for alle andre og.

WOW wow wow, vent nå litt.
Kan cannabis bruk føre til varige ereksjonsproblemer? Kan noen referere til noe som helst på dette området?
0

#11 Brukeren er ikke pålogget   bjartmar 

• Superstoner

Skrevet 17 august 2009 - 22:38

Vis innleggpok skrev 17 Aug 2009, 22:34:

WOW wow wow, vent nå litt.
Kan cannabis bruk føre til varige ereksjonsproblemer? Kan noen referere til noe som helst på dette området?

Selvsagt ikke. Men mange hasjmisbrukere sier de har nedsatt sexlyst. Hvorvidt det er en korrelasjon eller ikke er ikke studert. Det finnes forøvrig klare forbindelser mellom tobakksrøyking, blodtrykk og nedsatte seksuelle evner. Det står jo til og med på siggpakka. "Røyking kan føre til impotens". Hasjrøyking impliserer uansett ikke tobakksrøyking bortsett fra i vanlige rusmiljøer i norge.
0

#12 Brukeren er ikke pålogget   BcK 

• Medlem
  • Ble medlem: 30-april 09

Skrevet 17 august 2009 - 23:52

Tung bruk av et rusmiddel er som oftest et symptom på et underliggende problem, ikke årsaken.

At hans tunge bruk hadde en effekt over tid er åpenbart, men det alene er ikke nok. Man får jo vite om alle disse "hasj-venna" hans som han hang med hele tida, bedre kjent som miljø. Miljø er en av de viktigste faktorene når det gjelder hva slags påvirkning man får.

Som han sier selv: " -Du velger dem fordi du vil ha noen å røyke sammen med, og fordi du ikke vil ha noen i nærheten som fordømmer det du driver med."

Hvorfor er det en slik fordømmende holdning i samfunnet? Forbudet og den stadige kriminelle stigmatiseringen av rusbrukere.

I tillegg så startet han når han var 14 år og røykte jevnlig til fylte 18 år, det er 4 år med usjekket cannabisrøyking som en umyndig person. Dette er noe som er uhyre lett for alle mindreårige å gjøre i Norge siden markedet er totalt uregulert. Hvorfor er dette relevant? Jo, fordi det er i utviklingsfasen (puberteten) at faren er størst for skader, uansett middel. Forbudet gjør et høyt forbruk blant mindreårige veldig enkelt siden de ukontrollert kan kjøpe cannabisprodukter til en særdeles god pris. Med alkohol så er det mindreårige som drikker, men grunnet den regulerte formen så kan de ikke drikke like mye og ofte som de ønsker siden de ikke har hverken råd eller mulighet til det.

Det er jo forøvrig en rekke andre faktorer man helst burde ha før man kan komme til noen som helst konklusjoner, deriblant oppvekst. Hadde også vært interessant å fått vite mer om denne kjæresten han flytta inn med, der han starta å røyke hver dag. Røyket hun også hver dag?

Bottom line, hans cannabisbruk var tungt og blir helt likt en alkoholiker, det har sin effekt over tid. Men en alkoholiker blir ikke forfulgt av politiet, en alkoholiker blir ikke kalt en kriminell. Og de negative kognitive effektene til cannabis er, i motsetning til skadene alkoholmisbruk medfører, reversible. Når man slutter å fyre, så forsvinner bivirkningene etter kort tid.

Og man skal uansett aldri la enkelttilfeller ligge til grunn for en generell politikk, man må se det store bildet og den store majoriteten av cannabisbrukere er så definitivt ikke som denne Mathias :rolleyes:

Dette innlegget har blitt redigert av BcK: 17 august 2009 - 23:55

0

#13 Brukeren er ikke pålogget   bjartmar 

• Superstoner

Skrevet 18 august 2009 - 10:01

Jeg er enig i det du sier BcK og mener også at forbudet og represjonen i samfunnet bidrar svært aktivt til å skape "Mathiaser". Jeg har også flere venner som fikk totalt sammenbrudd etter langvarig forfølgelse av politiet. Spaning i buskene og gjentatte razziaer der de endevendte hele livene til folk. Tømming av telefoner og nedverdigende avhør. Politiet ønsket å få slutt på narkotikamiljøet i bygda men det kan man jo ikke stanse ved å arrestere og bøtelegge vanerøykere. At det sier seg selv er ikke selvsagt, da hadde ALL rusbruk vært avkriminalisert på dagen, men det burde kanskje skinne gjennom etter hvert.
0

#14 Brukeren er ikke pålogget   Bjørnasj 

• Stoner
  • Ble medlem: 14-juli 07

Skrevet 16 september 2009 - 16:17

Merker selv at jeg blir mindre sosial av å bruke hasj hver dag. Tok 2mnd pause og da ble jeg mer sosial og samtalene med f.eks folk på jobben gikk mye lettere. Flere andre daglige røykere jeg kjenner sier og at de blir mindre sosial av daglig hasjbruk. Det gjelder og folk som er veldig sosiale når de er nykter.

Men man kjører ikke livet helt på ræv ved å røyke hasj, de som får problemer har gjerne andre problemer fra før. Mathias hadde nok sine problemer fra før og da kan cannabis bidra negativt.
0

Del dette emnet:  

Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare