Norsk Cannabisforum: Hvordan forhold rundt cannabis har ødelagt min selvtillit.. - Norsk Cannabisforum

Gå til innhold

• (2 Sider) +
  • 1
  • 2
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare

Hvordan forhold rundt cannabis har ødelagt min selvtillit.. Ikke direkte cannabis bruk, men "venner" og "paranoia"

#1 Brukeren er ikke pålogget   Hulken 

• Stoner
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer
  • Ble medlem: 11-november 08
  • Landsregion:Langt til skogs!

Skrevet 13 august 2009 - 01:23

Jeg har visst noe som heter paranoid personlighetsforstyrrelse

Dette er av følger som:
- Problemer med forhold (mistillit om lojalitet fra venner, samt problemer med damer)
- Noia for å komme hjem til mor etter en røyke kveld (og noia for alle andre mennesker når jeg har gått rundt/tatt buss osv. fjærn + noia for snut)

Effekter:
- Mer mistillit om lojalitet fra venner (ond sirkel)
- Lite selvtillit, tenker hele tiden på hva andre tenker om meg, som gjør det vanskelig å snakke med mennesker (kan begynne å tenke på noe de har sagt, og føle at jeg gjør rare uttrykk, ser lei meg ut, og rett og slett avslørt som en svak person, som gjør at jeg får mer og mer noia, føler at jeg rødmer, må svelge, rare uttrykk, og må se bort, osv)

Dette kommer nok ikke direkte av bruk av cannabis, men kan ved flere punker linkes til bruk av cannabis.

Jeg har aldri hatt mye venner, har alltid vært godt likt av klassekamerater osv, men fra barneskolen har jeg hatt få nærme venner (har alltid vært en gamer). På ungdomsskolen var vennegjengen skatekamerater, med et par nærme venner. På videregående var vennegjengen gamere, med et par nærme venner. For 1 - 1 1/2 år siden(før siste året på videregående), ble jeg kjent med en som virket som en morsom og hyggelig kar, med samme interesser og humor. Jeg var intressert i å bli mere kjent med han, og det virket som han var det selv.

Jeg kaller han her newbuddy for anonymitet..
En helg jeg var hjemme aleine inviterte vi til lan, jeg hadde med en kompis, og han inviterte en kompis. Vi hadde litt alkohol, men fant fort ut at det hadde vært morro å prøvd cannabis en gang til (jeg hadde prøvd det en gang uten funk, newbuddy sa at han hadde prøvd det et par ganger før, og hisbuddy hadde prøvd det en gang før) Det utviklet seg til at jeg overnattet mye oftere hos newbuddy og hver gang dro vi ut og kjøpte 1-2g´s.. For meg var dette nytt og spennende, og hadde det kulere enn noen gang. Han virket ikke like fersk som meg, men dette tenkte jeg ikke på før nu.. (Jeg fikk vite på etterhånd at han hadde hatt en periode hvor han røyka litt sammen med noen andre folk) Jeg var alltid unormal når vi røyka, og fant på sprøe ting å gjøre, sitte og prøve å tromme med avisbongen, osv.. Jeg syns alt var fett, men tydeligvis syns de andre(newbuddy og hisbuddys), de må ha syntes det bare var irriterende. Jeg merket at de begynte å unngå meg når de røyka, selv om jeg kanskje hadde avtalt noe på forrhånd, kanskje ringte før han skulle på jobb for å finne på noe etterpå, men oftere og oftere ble jeg møtt med skuffelse. Hisbuddy var hans bestbuddy, og han var hvertfall ikke interessert i å bli kjent med meg. Jeg har en ganske grusom fortelling om hvor jævelige de var:

Jeg var hos newbuddy etter skolen for å hente noe(men det var bare for å hente noe sa han på telefonen, for han skulle hjelpe en kompis med å hente en bil mange timer unna seinere)
Jeg kom for å hente tinga, men ble lengre enn planlagt da han hadde besøk av hisbuddy.
Jeg spurte om jeg kunne være med på å hente bilen, jeg hadde ikke noe annet å finne på uansett.
Nei, det kunne jeg ikke, for bilen var full(liksom 3 mannsbil, med newbuddy, hisbuddy og otherbuddy).. Men de skulle ringe etter det da, så kunne jeg komme og møte de, så skulle vi røyke sammen hos en 2ndhisbuddy.
Bilturen skulle bli 2-3t hver vei, så de skulle være hjemme rundt 8-9 på kvelden, så jeg ringte 8 for å høre hvor langt de hadde kommet. De sa at de hadde kjørt skikkelig feil, og at de ikke var hjemme før 10-11, og at de skulle ringe når de var tilbake. Jeg hadde allerede forstått at han var flink til å juge, og visste egentlig at dette bare var for å holde seg unna meg. Så jeg ringte til 2ndhisbuddy litt seinere, først var det ingen som tok telefonen. Så var det en random frekk idiot som tok telefonen, jeg var allerede sur og lei meg så det var det siste jeg ville, jeg ba om å få snakke med 2ndhisbuddy, men han var visst ute. Så ringte jeg tilbake litt etterpå, da tok 2ndhisbuddy endelig telefonen. Jeg var alvorlig, og det tror jeg han skjønte når jeg ringte for å spørre hvor newbuddy og hisbuddy var, og om de var hos han, og han greide å røpe at de var det. Jeg var drit sur og lei meg, men ville snakke med de for å høre om dette skulle fortsette eller ikke. Jeg spurte om jeg kunne komme, og det var greit det.. Men han ringte tilbake rett etterpå, de hadde visst klikka på han og dratt fordi han hadde røpet at de var der og fordi jeg skulle komme. Så jeg dreit i å komme. Jeg ble hjemme, hvor jeg hadde vært og venta hele dagen. Jeg prøvde å få tak i newbuddy, men fikk ikke tak i han før 12-1.
Da forklarte han at han var lei av å være sammen med meg, at jeg var for irriterende og at når han ble kjent med meg så var jeg ikke så interesant(som hisbuddy som var mer sosial)

Vi ble venner igjen, men det ble aldri det samme igjen, jeg visste at han ikke var særlig intressert i å bli mer kjent med meg, og jeg visste at han var en stor løgner, sammen med hisbuddys. Jeg ble fortalt av en klassekamerat av de at de hadde hatt det morro om det dagen etterpå i klassen, at de hadde lurt meg 2 ganger den dagen for å holde seg unna meg, først når de sa at de hadde kjørt feil og sånt, og når 2ndhisbuddy sa at de hadde stikki så hadde de ikke gjort det allikevel. Jeg er ikke uvenn med noen av de i dag, jeg flyr fortsatt med hisbuddy og 2ndhisbuddy, otherbuddys osv.. Men etter å ha skrevet dette og opplevd hele kvelden og alt rundt på nytt er jeg litt usikker på om jeg skal satse på de i det hele tatt fremover. Jeg har lenge flydd med de og tenkt at de gjør det bare fordi jeg spanderer mye innimellom. Vi har etter denne episoden blitt godt kjent, og jeg vil savne flere av de, men jeg vet ikke om jeg noen gang kan få tillit til de, og om det derfor er bedre for meg at jeg går videre og bygger et nytt nettverk.

Jeg har som sagt etter dette hatt problemer med selvtillit, jeg vet ikke hva jeg skal si/begynne å snakke om, og jeg har i det siste hatt spesielt dårlig selvtillit når jeg snakker med ukjente jenter. Spesielt etter i våres når jeg var sammen med en jente som jeg ble kjent med igjennom otherbuddys, hun strålte etter meg i starten, men jeg var litt skeptisk da hun var litt vel rebelsk. Jeg tok henne med på kino etter masse mas på sms om at vi måtte finne på noe. Vi fant tonen fint, og jeg fulgte henne hjem en tur på 1t 30m, litt nussings utenfor inngangsdøra hennes, og jeg var på vei hjem på moppa, in love again.. Vi var sammen omtrendt hver dag etter det. Etter hvert ble jeg mer og mer forelsket, som resulterte i at jeg gikk for fort frem, og da var det plutselig slutt. Hun mente at jeg var for kjedelig og at jeg lo lite (alt hun sa var ikke hysterisk morsomt for meg liksom)
Jeg prøvde ivrig å få en sjanse til, helt til jeg fikk en spydig melding i svar for noe jeg hadde gjort som tidlig ungdom, forvirret av å ha sett American Pie for mange ganger, som en annen eks hadde fortalt henne..
Etterpå fikk jeg vite at dagen etter at jeg hadde driti meg ut hadde hun liggi med eksen sin.
Begge nevnte ekser kvalmer meg i dag..

I tillegg kan jeg nevne en annen dritt kjærring.. Jeg kom til en røyke kompis etter å ha kjøpt ny vannbong. Jeg var glad og klar for å teste bongen, men hun skulle absolutt være stygg mot meg. Spurte meg hvorfor jeg trodde at de andre ville ha meg der, jeg hadde ingen annen grunn enn at jeg hadde med meg vannbong og at jeg pleier å ha cash. Seinere sa hun at jeg var stygg og masse dritt. Etterpå har hun bare kalt meg for ”usikkre jævel”. Egentlig har jeg gitt faen, men samtidig tror jeg det har satt sine spor, gjort meg mer usikker, hvertfall med jenter..

Jeg har innsett at jeg ikke er så sosial og utadvent som alle andre, men det og mye annet har gjort meg til en usikker jævel. Jeg håper at nye ordentlige venner, en jobb, en leilighet, et grow, noen hobbyer og noen jenter kan styrke selvtilliten min i fremtiden min og at jeg slutter å være den paranoide personen jeg er i dag..

Noen andre her som har sliti med det samme? Noen synspunkter eller tips på hvordan jeg skal takle dette?

PS: Jeg vet at cannabis bruk ikke er årsaken, men at jeg har vært uheldig å møte feil venner. Når jeg chillern på rommet om natta med en joint og musikk/film/tv har jeg aldri noen onde tanker, så jeg kommer til å fortsette å laxen så lenge jeg lever :(
0

#2 Brukeren er ikke pålogget   Kleopatra 

• Nybegynner
  • Gruppe: Rekrutter
  • Ble medlem: 03-august 09

Skrevet 13 august 2009 - 01:51

Jeg synes du skal droppe de såkalte vennene dine, de er ikke bra for deg. Hvis cannabis er det eneste grunnlaget for vennskapet, er det ikke ekte vennskap.

Oppsøk andre miljøer, og få nye venner.

Du trenger ikke overfladiske bekjentskaper, men ordentlige venner som setter pris på deg for den du er. Sånne man kan prate med om alt, og som ikke gjør narr av deg.

Ønsker deg alt godt, det fortjener du :(
0

#3 Brukeren er ikke pålogget   PrescriptionMedicine 

• Stoner
  • Ble medlem: 29-desember 08

Skrevet 13 august 2009 - 03:24

Støtter forrige taler. Det der høres ikke ut som venner i det hele tatt. Hvis du er sikker på at de bevisst har unngått deg er det bare å droppe dem. Makan til folk...
0

#4 Brukeren er ikke pålogget   GanjaMorty 

• Stoner
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 14-februar 07

Skrevet 13 august 2009 - 04:57

Det du må lære deg er respekt, d høres kansje litt gangster klisje men d er d ikke.
Alt skal ikke fåregå på andre sine premisser, bare fordi at du vil være vennen dems.
Og dette er noe jeg selv har vanskes litt med, du får ikke mer respekt enn du tar.

Prøv å sett deg litt tilbake i stolen og ikke slentre etter de åpenlyste dårlige vennene dine, prøv å få nye venner.
Og en ting er sikkert, du må sile ut mange venner før du finner ekte venner. Og ekte venner har du for livet.
0

#5 Brukeren er ikke pålogget   Utidetfri2 

• Superstoner
  • Ble medlem: 22-mars 09

Skrevet 13 august 2009 - 08:41

Gi respekt og få respekt. Strø om deg med penger og shit , og du vil ha grådige og junka folk rundt deg.
Det har to sider det her. Om du vil så mye være venn med de at du lar dem utnytte deg, så er ikke det riktig. Hva kan du gjøre med det ?

La sneglene krype i sitt eget slim og fly med ørnene. Føler med deg, ekte venner kommer din vei skal du se.
0

#6 Brukeren er ikke pålogget   Hulken 

• Stoner
  • Vis galleri

Skrevet 13 august 2009 - 16:23

Takk for mange smarte ord :(

Jeg har ekte venner også, fra ungdomsskolen, men vi har ikke så mye å snakke om lenger.. Jeg er ikke den gameren jeg var, jeg har mange nye interesser.. Jeg prøver å holde kontakten, men er det helg så vil jeg ut og drikke eller smoke med budsa. Lenge har disse "budsa" vært min eneste vei til å røyke, det har ikke bare vært jeg som har spandert, de andre spanderer også iblandt.. Men i vinter kom jeg mer og mer i kontakt med en skate kompis fra ungdomsskolen som ringte etter peil ofte, og en kveld bestemte vi oss for å smoke sammen, og siden har vi smoka og skata mye sammen.. Håper vi kan knyte bånd sammen. Samtidig så har jeg et par kompiser fra videregående som jeg har skata litt sammen med i det siste, og de virker som ordentlige folk som vet hvordan man skal ta vare på venner.. Litt synd at jeg er i denne klimaxen at jeg må bygge nytt nettverk nå som folk på min alder flytter til Trondheim for å studere osv.. Men det ordner seg nok..
0

#7 Brukeren er ikke pålogget   KH 

• Norcans grinete grunnlegger
  • Vis galleri
  • Gruppe: Støttemedlemmer
  • Ble medlem: 12-februar 05

Skrevet 13 august 2009 - 17:06

Du har fått mange gode svar her. Gi litt faen, vær deg selv, vær raus men bare ovenfor de som fortjener det, vær hard men vennlig. Er du deg selv og følger dine egne verdier, vil de ekte folka komme.

Skriv alle noietankene ned i en liten notisbok som du alltid har i lomma. Når boka er skrevet ut, tell over hvor mange noietanker som var sanne. Det hjelper til å skille ut hva som er reelt og innbilt når man står ovenfor vanskelige / tankekrevende avgjørelser.

Lykke til :(
0

#8 Brukeren er ikke pålogget   noiseless 

• Superstoner
  • Ble medlem: 13-april 07

Skrevet 13 august 2009 - 22:23

detta er hva jeg tenkte, Tool: ikke heng deg opp i diagnoser, mange ender opp med å gi det litt for mye betydning i hverdagslivet. legg fra deg jointen littegrann, si nei takk til medikamenter om de tilbys av frakkene og følg rådene ellers i tråden. husker paranoian min på folk mista den groveste edgen sin dagen bruttern sa disse enkle orda til meg:folk har nok med seg sjæl. de er minst like selvbevisste som oss nevrotiske stonere, om ikke mer?
eru en kul kis som driter i å gjøra bøll, så burde du gå trygt for snutenoian. vi ække spennende nok ;)
detta går seg tel. ^_^

Dette innlegget har blitt redigert av noiseless: 13 august 2009 - 22:24

0

#9 Brukeren er ikke pålogget   Demonslayer 

• Chemofil
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 21-oktober 04

Skrevet 14 august 2009 - 07:40

Må støtte rådene om at du må droppe de vennene som ikke gir deg noe positivt, da er det faktisk bedre å ikke ha venner. Du kan jo faktisk bli bedre kjent med deg selv og derved få selvtillit ved at du definerer hvem DU er. Dårlig selvtillit kan komme av at du ikke er sikker på HVEM du er og dermed blir i tvil om hvordan du skal forholde deg til andre. Alle må finne sin plass i livet ved å først finne seg selv, ellers blir man bare en copycat som prøver å nå opp til de forventningene personer rundt deg har. Det er mye nyttigere å ha forventninger til seg selv enn at andre skal styre livet ditt med sine forventninger.
Det med diagnose bør du bare glemme, jeg var akkurat slik jeg også når jeg var ung. Det er en kombinasjon av missnøye med din livssituasjon (dårlige venner, dårlig damedrag osv) kombinert med den noia man har for å bli straffet og utstøtt av samfunnet for røykinga, som gir disse sterke paranoide følelsene. Jeg fikk så noia etter å ha vært arbeidsløs og dameløs, samtidig med at jeg på det tidspuktet hadde røyket daglig i 2-3 år, at jeg følte at jeg bare måtte slutte.

Den noia som du beskriver høres helt normal ut og det enkleste du kan gjøre er å kvitte deg med venner som egentlig ikke er venner, kutte ned litt på røykinga en periode, og skaffe deg noe givende å gjøre hvis du ikke har dette fra før (hobby, bedre jobb, osv). Damedraget kommer når du blir mer selvsikker. Å gå og tenke på at du ikke har damedrag er ikke noe som øker selvtilitten. Damedraget er oftest sterkest når man er seg selv og ikke ser spesielt intressert ut (det er utrolig hvor mye damedrag man får når man allerede har en dame man er forelska i). Dårlig selvtilitt er en sånn ond sirkel som må brytes ved at du ikke definerer deg som en person med dårlig selvtilitt. Det finnes fullt av idioter der ute i verden og det er lett å chille med seg selv, men du må jo klare å takle slike idioter som ser ned på deg enten det er en teit kjærring på bussen eller dustedamer.
Og for Guds skyld ikke si ja til noen antidepressiva/lykkepiller, dette høres ut som om det er pga livssituasjonen, ikke en mental lidelse.

Dette innlegget har blitt redigert av Demonslayer: 14 august 2009 - 07:41

0

#10 Brukeren er ikke pålogget   quilio23 

• Medlem
  • Ble medlem: 22-juni 08

Skrevet 14 august 2009 - 08:09

De over kommer med mange gode raad...
Og jeg er enig, skaff deg nye venner! ^_^

Sliter du med det, kan du melde deg paa aktiviteter, som f.eks. yoga, klatring, paint-ball, fotball, whatever! Folk i slike grupper er i hovedsak med der fordi de vil bli kjent med folk (+holde seg i form).

Hva ser du i disse saakalte vennene dine?? De hoeres veldig respektlose ut.

+ Du sier at de ikke liker vaere med deg!... so what!? er dem saa kule at du absolutt maa ha dem til aa like deg?

Tenk deg om hvilken person du vil vaere, og saa jobb med aa bli den personen. Det finnes mange gode boeker paa det emne...
Naar du vet hvilken person du vil vaere og hvem du vil omgaas med, saa er alt mye enklere!

Mange skjonner at de har et problem med selvbildet/selvtilliten sin, men ikke alle er toff nokk til aa gjore noe med det! Hvis du virkelig vil, saa kan du forandre deg selv (og selvtilliten din) paa hvilken som helst maate.

Og ja, ofte er det en selv som er problemet. Personlig synes jeg det er feigt aa skylde paa andre ting man ikke kan forandre! (mener ikke at du skal 'forandre' disse 'vennene' dine)

Avrunder med et lite quote jeg en gang hoerte:

- "It's not enough to be yourself. Instead, you owe it to yourself to be the best 'self' you can possibly be"

Quilio23

Dette innlegget har blitt redigert av quilio23: 14 august 2009 - 08:12

0

#11 Brukeren er ikke pålogget   buska 

• supersuper
  • Vis blogg
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 13-juli 08
  • Landsregion:Sør-Norge

Skrevet 14 august 2009 - 08:26

Det er ikke deg det er noe galt med, men de såkalte "vennene" dine, følg alle rådene over så skal du se det fikser seg. Å ikke godta den diagnosen, tror heller det er dålig vennskap som har fått deg i ubalangse. Håper det går bra for deg etter hvert! ^_^

Prøv å kutt røykinga litt for å se om det kan hjelpe! ;)
0

#12 Brukeren er ikke pålogget   Hazy 

• supersuper
  • Ble medlem: 03-april 06

Skrevet 14 august 2009 - 16:31

Vis innleggnoiseless skrev 13 Aug 2009, 23:23:

detta er hva jeg tenkte, Tool: ikke heng deg opp i diagnoser, mange ender opp med å gi det litt for mye betydning i hverdagslivet. legg fra deg jointen littegrann, si nei takk til medikamenter om de tilbys av frakkene og følg rådene ellers i tråden. husker paranoian min på folk mista den groveste edgen sin dagen bruttern sa disse enkle orda til meg:folk har nok med seg sjæl. de er minst like selvbevisste som oss nevrotiske stonere, om ikke mer?
eru en kul kis som driter i å gjøra bøll, så burde du gå trygt for snutenoian. vi ække spennende nok :D
detta går seg tel. :wub:

Jøss.Du kan være hyggelig jo.Fått deg noen godvarer? :smokey:
0

#13 Brukeren er ikke pålogget   dfifmp 

• supadupa
  • Ble medlem: 16-april 09

Skrevet 14 august 2009 - 16:35

fuck de idiotene der, vær deg selv så kommer de EKTE vennene etterhvert.. bedriv tiden med det DU syns er morro som for eks skatinga så kommer du til og bli kjent med enda flere folk

ang damer, IKKE vent på en dame, nyt heller singellivet så lenge du kan for plutselig når du minst forventer det så finner du drømmedama :smokey:

its better to be you'r self than try to be somebody
0

#14 Brukeren er ikke pålogget   noiseless 

• Superstoner

Skrevet 14 august 2009 - 17:28

Vis innleggHazy skrev 14 Aug 2009, 17:31:

hey guy, jeg har fanclub.
0

#15 Brukeren er ikke pålogget   El 

• Hasjhue
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 28-mai 06

Skrevet 14 august 2009 - 17:43

Vis innleggHazy skrev 14 Aug 2009, 16:31:

Veit du hva dude, kanskje du burde vurdere å gå til innkjøp av noen godvarer sjæl...?

Ække det eneste skrapinnlegget du har kommet med i det siste...

Vis innleggnoiseless skrev 14 Aug 2009, 17:28:

Stolt medlem #2 her...! :wub:
0

#16 Brukeren er ikke pålogget   Ganjalf 

• Trendnisse
  • Vis blogg
  • Ble medlem: 02-november 05

Skrevet 14 august 2009 - 17:46

Vis innleggnoiseless skrev 14 Aug 2009, 17:28:

Klart du har! Men vi gadd ikke si noe, for da hadde du sikkert blitt høy på pæra :smokey:
0

#17 Brukeren er ikke pålogget   noiseless 

• Superstoner

Skrevet 14 august 2009 - 17:48

:smokey: velger å tro dere hihi *head EXPLODING*
0

#18 Brukeren er ikke pålogget   Hulken 

• Stoner
  • Vis galleri

Skrevet 16 august 2009 - 23:01

Glemte å nevne en ting, knuste legg beinet rett før sommerferien, så har bare liggi i senga med laptopen, eller vært hos "kompiser" og kompiser og smoka.. Tror jeg kunne vært mer på vei til å finne meg selv om jeg hadde fortsatt sommeren som normalt om jeg ikke hadde ødelagt beinet, skata og brukt mer tid sammen med ordentlige kompiser.

Det at jeg er forvirret og ikke har funnet meg selv høres veldig riktig ut ja.. Har liksom gått fra å være en avsosial gamer til å prøve å bli en sosial person, men de jeg valgte å omgås tok ikke nok vare på meg.. Satt og tok noen drammer og noen fjonere med fatters i går, når vi begynte å snakke om legalisering og negative ting ved det nåværende forbudet. Jeg følte at jeg ville fortelle han om problemene mine, for å snakke ut om det, men jeg er glad for at jeg ikke gjorde det..
Må gjennomføre dette på egenhånd.. Tusen takk for mange gode tips! Jeg føler at jeg er på vei til å finne meg selv allerede.. Jeg må bruke litt tid på å finne jobb osv nå, så det passer bra med en liten pause fra smokinga :D
0

#19 Brukeren er ikke pålogget   Espenbinol 

• Nybegynner
  • Ble medlem: 28-juni 09

Skrevet 17 august 2009 - 16:51

Vis innleggKH skrev 13 Aug 2009, 18:06:

Gi litt faen, vær deg selv, vær raus men bare ovenfor de som fortjener det, vær hard men vennlig.

Beste ever, #1.

Så bra skrevet og så sant så sant.

/espen - in the zone
0

#20 Brukeren er ikke pålogget   BcK 

• Medlem
  • Ble medlem: 30-april 09

Skrevet 18 august 2009 - 00:08

Mest bedritne "venner" jeg noensinne har hørt om. Seriøst, kjenner jeg blir arg bare av å tenke på det :rolleyes:

Enig med resten, gi en lang faen i dem og vær deg selv. Kjør på i nye omgivelser. Og kvinnfolk er farlige, bare så det er sagt! De kan seriøst sende hvem som helst i mental ubalanse hvis man roter seg borti feil type :P
0

Del dette emnet:  

• (2 Sider) +
  • 1
  • 2
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare