Norsk Cannabisforum: Bedriftshelsetjeneste - Norsk Cannabisforum

Gå til innhold

Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare

Bedriftshelsetjeneste

#1 Brukeren er ikke pålogget   ehextor 

• Medlem
  • Vis galleri
  • Gruppe: Rekrutter
  • Ble medlem: 13-januar 09

Skrevet 19 januar 2009 - 11:01

Hei
Jeg jobber i et firma som en gang i året kaller inn til bedrifthelsetjeneste, dette inkluderer en urinprøve som jeg anntar de sjekker for blannt annet cannabis.

Noen som har efraring med dette?

Evt. er det noen måte å frasi seg denne "rutinen" så man slipper å avgi prøve?

Ser for meg at i verste fall bare holder jeg meg rein når tiden nermer seg men vil gjerne høre om noen andre har erfaring med bedriftshelsetjeneste, et alternativ er så klart også å hevde passiv røyking.
0

#2 Brukeren er ikke pålogget   norsmurf 

• www.bongshop.no
  • Vis galleri
  • Gruppe: CanAD
  • Ble medlem: 23-januar 06

Skrevet 19 januar 2009 - 11:27

Jeg tipper urinprøven er for å se på proteinverdier o.l, ikke sjekke etter cannabis. Dette burde du få opplyst om du spør.
0

#3 Brukeren er ikke pålogget   Claq Qui 

• Medlem
  • Ble medlem: 15-desember 08

Skrevet 19 januar 2009 - 12:38

Tror neppe de kjører narkotest. Kanskje om du skulle jobba på 7eleven i usa lissom... men ikke på ei serriøs bedrift i norge :smokey:
0

#4 Brukeren er ikke pålogget   ehextor 

• Medlem
  • Vis galleri

Skrevet 19 januar 2009 - 13:33

takker for svar, regnet egentlig med at de bare sjekker etter vanlige helseting, men greit å være forberedt i tilfelle så skal spørre enten legen eller helse-ansvarlig i firma for å være sikker.
0

#5 Brukeren er ikke pålogget   Claq Qui 

• Medlem
  • Ble medlem: 15-desember 08

Skrevet 19 januar 2009 - 13:50

Om du spør om de skal narkoteste deg... så tror jeg du øker kjangsen for å bli testet :smokey:
0

#6 Brukeren er ikke pålogget   ehextor 

• Medlem
  • Vis galleri

Skrevet 19 januar 2009 - 14:36

hehe, det går nokk bra, helse-ansvarlig her er ganske så liberal selv, sjefen er en annen sak :smokey:
0

#7 Brukeren er ikke pålogget   mothman 

• Medlem
  • Ble medlem: 01-november 08

Skrevet 19 januar 2009 - 15:44

Uten at jeg vet det helt sikkert mener jeg at det skal opplyses om evt. narkotesting av ansatte. Kan være en klausul i ansettelseskontrakten. Sikkert best å ikke spørre ja :smokey:
0

#8 Brukeren er ikke pålogget   bjartmar 

• Superstoner
  • Gruppe: Medlemmer
  • Ble medlem: 24-november 08

Skrevet 19 januar 2009 - 15:45

Med mindre du har signert en kontrakt der det spesifikt står at du ikke har lov til å ruse deg på fritiden så går det nok greit. Det var en sak om jevnlig narkotesting oppe til høring hos datatilsynet for noen år siden der de konkluderte med at dette var en ulovlig inngripen i folks privatliv. Er du kontraktsbundet til å være rusfri er det en annen sak, litt i gråsonen, men du skal allikevel opplyses om det dersom det er en substanstest.
0

#9 Brukeren er ikke pålogget   Wikiwako 

• Medlem
  • Ble medlem: 02-januar 09

Skrevet 19 januar 2009 - 17:31

Kan man ikke narkoteste alle som har vært i trafikkulykker hvis det er mistanke om ruspåvirket kjøring?
0

#10 Brukeren er ikke pålogget   Hazy 

• supersuper
  • Ble medlem: 03-april 06

Skrevet 19 januar 2009 - 17:44

Mener dem tesster folk på oljeplattformer av sikkerhets hensyn,men da lurer jeg på om du må underskrive på det i kontrakta.Skriver du ikke under,får man nok ikke jobben.
0

#11 Brukeren er ikke pålogget   bjartmar 

• Superstoner
  • Ble medlem: 24-november 08

Skrevet 19 januar 2009 - 18:12

Vis innleggHazy skrev 19 Jan 2009, 17:44:

Mener dem tesster folk på oljeplattformer av sikkerhets hensyn,men da lurer jeg på om du må underskrive på det i kontrakta.Skriver du ikke under,får man nok ikke jobben.

Det gjør man ikke. MEN. Man trenger gyldig helseattest der en må erklære overfor lege at man ikke har et "usunt forhold til alkohol og narkotika". En kan risikere å bli testet i forbindelse med utreise hvis man er så uheldig å treffe på en hundepatrulje i heliporten eller dersom det er skjellig grunn til å tro at vedkommende er ruset. Det kan få konsekvenser ihht helseattesten og derav ansettelsesforholdet.

Og om en faktisk er ruset ved utreise, eventuelt møter bakfull/stein, har en ingenting på norsk sokkel å gjøre. Hvis det ikke holder med fire uker festing før utreise så har man nok et seriøst rusproblem.

Dette innlegget har blitt redigert av bjartmar: 19 januar 2009 - 18:14

0

#12 Brukeren er ikke pålogget   Tor D 

• Stoner
  • Ble medlem: 22-september 08

Skrevet 19 januar 2009 - 19:58

Arbeidsmiljøloven sier:

Sitat

§ 9-4. Medisinske undersøkelser av arbeidssøkere og arbeidstakere

(1) Arbeidsgiver kan bare kreve at medisinske undersøkelser skal foretas:
a.) når det følger av lov eller forskrift,
b.) ved stillinger som innebærer særlig risiko,
c.) når arbeidsgiver finner det nødvendig for å verne liv eller helse.

(2) Departementet kan gi forskrift om vilkårene for å kreve medisinske undersøkelser etter denne paragraf.

Arbeidsgiver skal ha svært gode grunner for i det hele tatt kreve urinprøve.
0

#13 Brukeren er ikke pålogget   Demonslayer 

• Chemofil
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 21-oktober 04

Skrevet 19 januar 2009 - 21:36

Når jeg skulle sikkerhetsklareres i forsvaret spurte de om "ditt forhold til rusmidler". Jeg svarte som sant var på skjemaet at "jeg har et avslappet forhold til rusmidler", noe som resulterte at jeg ble innkalt til sikkerhetssjefen for å utdype mitt svar. :huh:
Han ble heller missfornøyd når jeg sa at mitt forhold til rusmidler var en privatsak sålenge det ikke påvirket min jobb. Han fisket mer og virket sur, men jeg fikk sikkerhetsklarering.
De tok urinprøver hvert år, men det var for å sjekke eksponering for løsemidler osv.

Dette innlegget har blitt redigert av Demonslayer: 19 januar 2009 - 21:36

0

Del dette emnet:  

Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare