Norsk Cannabisforum: Info fra helsedirektoratet - Norsk Cannabisforum

Gå til innhold

Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare

Info fra helsedirektoratet Svada?

#1 Brukeren er ikke pålogget   Ukjent helt. 

• Nybegynner
  • Gruppe: Rekrutter
  • Ble medlem: 27-oktober 08

Skrevet 12 desember 2008 - 23:06

Surfet litt rundt på nettet og kom over dette:

Cannabis kan gi fysisk tilvenning
Den psykiske avhengigheten kan derimot oppleves som sterk.
Det er ikke dokumentert noen medisinske virkninger av cannabis ved noen tilstand, som er bedre enn kjente og etablerte behandlingsmetoder.
Har en utviklet avhengighet av cannabis, vil risikoen for bruk av andre avhengighetsskapende stoffer øke.
Selv om bare et fåtall av brukerne går over til hardere stoffer, har likevel cannabis nesten alltid vært det innledende stoffet – sammen med alkohol og tobakk – i en misbrukerkarriere.

Noen som har noen tanker om dette? Eller vil spørre heledirektoratet hvor de har kildene sine fra? Jeg finner spesielt det siste sitatet veldig morsomt.

Hentet fra http://www.shdir.no/rusmidler/fakta_om_nar...a/cannabis_7963
0

#2 Brukeren er ikke pålogget   lastboss 

• supadupa
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer
  • Ble medlem: 21-september 08

Skrevet 13 desember 2008 - 00:50

Det er vel kanskje korrekt at cannabis oftest er det første illegale rusmiddelet som prøves. Det står forsåvidt heller ikke at det er selve cannabisen som forårsaker bruk av hardere stoffer, men det ligger på en måte i ordene.

Denne er verre:

"Det er ikke dokumentert noen medisinske virkninger av cannabis ved noen tilstand, som er bedre enn kjente og etablerte behandlingsmetoder."

Åja? Multippel skelerose? Div. kreft? Grønn stær? Dårlig appetitt (f.eks. ved HIV, AIDS).. ? Lindring av bivirkningene fra cellegiftbehandling (kvalme mm).
0

#3 Brukeren er ikke pålogget   macca 

• Superstoner
  • Ble medlem: 14-juni 07

Skrevet 13 desember 2008 - 01:04

Det er legemiddel industrien som styrer. Ikke mer mystisk enn det.
0

#4 Brukeren er ikke pålogget   lightertyven 

• Superstoner
  • Ble medlem: 11-mars 08

Skrevet 13 desember 2008 - 01:18

Bullshit fra første setning, "Cannabis er fellesnavnet på hasj, marihuana og cannabisolje". Cannabis er en plante :)
0

#5 Brukeren er ikke pålogget   bjartmar 

• Superstoner
  • Ble medlem: 24-november 08

Skrevet 13 desember 2008 - 04:43

Det er rart er det ikke? En plante.
0

#6 Brukeren er ikke pålogget   Mazar 

• steppin out of babylon
  • Ble medlem: 09-mai 05

Skrevet 13 desember 2008 - 09:26

Vis innlegglightertyven skrev 13 Dec 2008, 01:18:

Bullshit fra første setning, "Cannabis er fellesnavnet på hasj, marihuana og cannabisolje". Cannabis er en plante :)

Den første setningen var vel ikke bullshit. Cannabis brukes som fellesnavn på hasj, marihuana og hasjolje, ved siden av at det også er en plante. Jeg bruker nesten alltid ordet cannabis istedenfor hasj og marihuana. Men ellers var det mye bullshit der :lol:

:lol:
0

#7 Brukeren er ikke pålogget   Mazar_Kush 

• Stoner
  • Ble medlem: 04-november 08

Skrevet 13 desember 2008 - 09:54

hvorfor står det at det ikke har noen medisinsk virkning på visse ting når det stadig kommer frem nye ting som cannabis hjelper mot.. ?

Det der er jo nesten til å gå til rettsak mot, hadde ikke det her vært ulovlig. Men det er jo akkurat derfor det er ulovlig. Alt slik propaganda som dette står for en ca. 70 % av ulovligheten.. I mitt hodet iallefall :)

Dette innlegget har blitt redigert av Mazar_Kush: 13 desember 2008 - 09:56

0

#8 Brukeren er ikke pålogget   bb1984 

• supersuper
  • Ble medlem: 18-januar 07

Skrevet 13 desember 2008 - 12:28

Det er mye skremselspropaganda, java.

"Den psykiske avhengigheten kan derimot oppleves som sterk"
Jeg vet ikke hva de egentlig legger i det, men de skriver det fordi det skal skremme folk fra å prøve det. De fleste som er avhengige av kannabis etter mange år med daglig bruk kan med litt godvilje stoppe på dagen og det er ikke nødvendigvis et stort problem.

"Det er ikke dokumentert noen medisinske virkninger av cannabis ved noen tilstand, som er bedre enn kjente og etablerte behandlingsmetoder. "
Tull og tøys fra ende til annen, kannabis har gode dokumenterte virkninger på en rekke lidelser. Det er ikke for ingenting at mange som bruker det medisinsk foretrekker kannabis fremfor skolemedisinen.

"Har en utviklet avhengighet av cannabis, vil risikoen for bruk av andre avhengighetsskapende stoffer øke."
Også tull og tøys, gang på gang ser vi at noen prøver å dra trappetrinnsteorien. Det er ingen årsak-virkning sammenheng mellom kannabisbruk og sterkere stoffer. Man kan heller si at det er naturlig at folk som bruker heroin har prøvd kannabis og alkohol. Det er klart at noen som ruser seg med alt prøver ut de mildeste og mest utbredte stoffene først.
0

#9 Brukeren er ikke pålogget   superbusa 

• Ble medlem: 20-juli 08

Skrevet 13 desember 2008 - 13:56

Vis innleggmacca skrev 13 Dec 2008, 01:04:

Det er legemiddel industrien som styrer. Ikke mer mystisk enn det.

Akkurat, det er kapitalistene som styrer.
Kan vel ta en parralell? til steviaplanten som blir bannlyst av sukkerindustrien......
0

#10 Brukeren er ikke pålogget   WeedFTW 

• Superstoner
  • Ble medlem: 15-januar 07

Skrevet 14 desember 2008 - 10:57

Vis innleggMazar skrev 13 Dec 2008, 09:26:

Den første setningen var vel ikke bullshit. Cannabis brukes som fellesnavn på hasj, marihuana og hasjolje, ved siden av at det også er en plante. Jeg bruker nesten alltid ordet cannabis istedenfor hasj og marihuana. Men ellers var det mye bullshit der :(

;)

vel, jeg må påstå at dette er feil, cannabis er plante som en solsikke er en solsikke, marijuana eller buds er det røykbare på planta og kan derfor ikke kalles cannabis.
vet jeg er litt firkanta nå, men sånn er det :D mener jeg å huske B)

mvh
0

#11 Brukeren er pålogget   dissi 

• Dr. Love
  • Gruppe: Støttemedlemmer
  • Ble medlem: 21-februar 06

Skrevet 14 desember 2008 - 17:02

Vis innleggWeedFTW skrev 14 Dec 2008, 10:57:

vel, jeg må påstå at dette er feil, cannabis er plante som en solsikke er en solsikke, marijuana eller buds er det røykbare på planta og kan derfor ikke kalles cannabis.
vet jeg er litt firkanta nå, men sånn er det ;) mener jeg å huske B)

mvh

Sånn er det? :D

Cannabis er ikke en plante. Cannabis sativa subsp. sativa derimot, og Cannabis sativa subsp. indica, er planter.
0

#12 Brukeren er ikke pålogget   WeedFTW 

• Superstoner
  • Ble medlem: 15-januar 07

Skrevet 14 desember 2008 - 17:14

Vis innleggdissi skrev 14 Dec 2008, 17:02:

Sånn er det? ;)

Cannabis er ikke en plante. Cannabis sativa subsp. sativa derimot, og Cannabis sativa subsp. indica, er planter.

kjeder du deg nå?
0

#13 Brukeren er ikke pålogget   lightertyven 

• Superstoner
  • Ble medlem: 11-mars 08

Skrevet 14 desember 2008 - 17:58

Norsk språkråd i aksjon :)

Denne er også fin:
-Ulykker av ulik art, drukning og annen brå død, kan ha sammenheng med kritikkløse handlinger og nedsatt funksjonsevne under rusen.
Hoppe ut vindu fra 5. etasje og slikt.
0

#14 Brukeren er ikke pålogget   pube 

• Medlem
  • Ble medlem: 20-desember 05

Skrevet 15 desember 2008 - 18:45

Vis innlegglightertyven skrev 14 Dec 2008, 17:58:

Norsk språkråd i aksjon :P

Denne er også fin:
-Ulykker av ulik art, drukning og annen brå død, kan ha sammenheng med kritikkløse handlinger og nedsatt funksjonsevne under rusen.
Hoppe ut vindu fra 5. etasje og slikt.

fy faen hahah det der var latterli, drukning og annen brå død jeg har svømt i farrisvannet drit stein har aldri hatt problemer med det, jeg tror det er mer sannsynlig at folk drukner av alkohol og annet
0

#15 Brukeren er ikke pålogget   GanjaTerje 

• Medlem
  • Ble medlem: 17-desember 08

Skrevet 29 desember 2008 - 11:40

Vis innleggJava skrev 12 Dec 2008, 23:06:

Surfet litt rundt på nettet og kom over dette:

Cannabis kan gi fysisk tilvenning
Den psykiske avhengigheten kan derimot oppleves som sterk.
Det er ikke dokumentert noen medisinske virkninger av cannabis ved noen tilstand, som er bedre enn kjente og etablerte behandlingsmetoder.
Har en utviklet avhengighet av cannabis, vil risikoen for bruk av andre avhengighetsskapende stoffer øke.
Selv om bare et fåtall av brukerne går over til hardere stoffer, har likevel cannabis nesten alltid vært det innledende stoffet – sammen med alkohol og tobakk – i en misbrukerkarriere.

Noen som har noen tanker om dette? Eller vil spørre heledirektoratet hvor de har kildene sine fra? Jeg finner spesielt det siste sitatet veldig morsomt.

Hentet fra http://www.shdir.no/rusmidler/fakta_om_nar...a/cannabis_7963

Kom over samme linken selv her om dagen. Ble sjokkert over hvor mye feil informasjon det var her. Her spiller formuleringen av setningen en rolle også, om noen skulle finne på å kverrulere med dem. F.eks: "Det er ikke dokumentert noen medisinske virkninger av cannabis ved noen tilstand, som er bedre enn kjente og etablerte behandlingsmetoder. "

Dette kan faktisk være sant, men det de IKKE nevner er at Cannabis kan ha forholdsvis like god effekt mot en del lidelser, og i tillegg assistere som motvekt til cellegift med det formål å gi økt appetitt og redusere kvalme. Men dersom man vil kverrulere kan SHDIR kanskje finne på å si at Cannabis virker tross alt ikke BEDRE mot en medisinsk lidelse enn andre kjente behandlingsmetoder. Men som sagt, de nevner ikke at det kan fungere like godt i enkelte tilfeller, bare uten bivirkningene til alle disse etablerte behandlingsmetodene.

"Har en utviklet avhengighet av cannabis, vil risikoen for bruk av andre avhengighetsskapende stoffer øke.". Denne er regelrett usann. Etter utallige søk i alle forskningsjournaler jeg har funnet på nettet, har jeg ikke funnet én dokumentasjon på overstående påstand.

"Cannabis kan gi fysisk tilvenning". Galt. Cannabis gir ikke fysisk tilvenning. Det vet vel alle på Norcan? Søk på nettet.

"Den psykiske avhengigheten kan derimot oppleves som sterk.". Riktig, men her spiller vinklingen igjen en rolle. Dette kunne også blitt skrevet om alkohol, men på de samme nettsidene får alkohol kun en liten oppmerksomhet, med moderat til snill vinkling av dens egenskaper. Informasjonen om Cannabis er imidligertidig lang og skremmende for uvitende øyne.
Ja, for det er helt riktig at den psykiske avhengigheten KAN oppleves som sterk. Men det kan avhengigheten til Cola light også! Det ville være riktig å si at den psykiske avhengigheten kan oppleves som sterk ved et overforbruk av cannabis, mens moderat bruk ikke medfører avhengighet på fysisk eller psykisk plan i vesentlig skala.

Er det rart at mennesker som leser informasjon om Cannabis fra statlige organ tilslutt vil gå sterkt imot en legalisering? ^_^
0

#16 Brukeren er ikke pålogget   bjartmar 

• Superstoner
  • Ble medlem: 24-november 08

Skrevet 29 desember 2008 - 20:33

Den fysiske tilvenningen de refererer til er vel at man ikke blir like stein hvis man ikke opparbeider seg nye sanseinntrykk og får være nykter en stund før en på nytt røyker. Sånn har jeg det ihvertfall. Det er vel en slags toleranse. Men på samme måte blir det da bedre å vente to uker mellom hver fyrings for en mer intens skevhet.

Og den psykiske avhengigheten mener jeg er mer et livstilsproblem enn en substansavhengighet. Det blir en vane å ruse seg i hverdagen. På samme måte som folk er psykisk avhengig av å måtte trene annenhver dag. Det er livstilen som avgjør. Henger man bare med vanerøkende venner og har usunne vaner blir man fort en vanerøkende og usunn person. Lignende paraleller kan dras til sukkeravhengighet. Bare må ha en snickers eller tre når en ligger på sofaen og vips har man en kulemage av dimensjoner.

Selv har jeg vel vært psykisk avhengig i perioder der rusing og erverv ble en stor del av livet så jeg vet hva jeg snakker om. Nå kjenner jeg meg selv bedre. Heldigvis.

Rus er for voksne.

Dette innlegget har blitt redigert av bjartmar: 29 desember 2008 - 20:41

0

Del dette emnet:  

Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare