En dag fikk jeg imidlertid en utrolig dårlig rus-opplevelse på cannabis, som må kunne karakteriseres som en bad-trip. For å beskrive det kort fikk jeg et voldsomt angstanfall, synsforstyrrelser (”så snø”, som ”snø” på en TV), følte jeg mistet kontroll over mine egne tanker og hadde det generelt helt jævlig. Dagen etterpå hadde jeg forferdelige ettervirkninger i form av depersonalisering/derealiserings symptomer, som varte i ca. ett døgn. Etter dette var jeg helt fullstendig tilbake til ”normal” sinnstilstand uten noen som helst problemer.
Men jeg bestemte meg etter dette for ikke å bruke cannabis på en god stund. Har røykt flere ganger etter denne opplevelsen (kanskje rundt fem ganger), uten å oppleve noen lignende problemer. Men rusen var heller ikke den gode gamle fortreffelige opplevelsen, ettersom hele russekvensen ble preget av en grunnleggende engstelse/angst for at det samme skulle skje igjen. Ettersom jeg ikke lengre fikk noe positivt ut av å bruke cannabis lengre, bestemte jeg meg for å kutte det helt ut.
Så oppsummering av min ”cannabiskarriere”; masse gode stunder og fantastiske opplevelser, med unntak av èn gang, som var helt forferdelig og som ødela cannabis-bruk for meg.
En annen av hovedgrunnene til at jeg har sluttet med cannabis (og som egentlig er hovedelementet i min henvendelse til dere) var fordi jeg i tidsrommet rundt den tiden jeg først begynte å få dårlige erfaringer med cannabis fikk en (ikke alvorlig) infeksjonssykdom, men som i mitt tilfelle ble særdeles langvarig og skapte mye problemer(til den dag i dag). På grunn av at kroppen min var helt nedkjørt og jeg ikke hadde det så godt var dette siste ”argument” for meg til å legge all rusbruk på hylla, inkludert alkohol.
Etter å ha vært syk (fysisk) i godt over ett år, skjedde det samtidig en del rystende hendelser i mitt liv. Disse tingene kombinert førte til at jeg gikk på en (relativt alvorlig) psykisk smell. Jeg hadde i en periode ekstremt mye angst og angstanfall og depresjon. Jeg har slitt med disse problemene nå i 1 og et halvt år, og begynner å føle meg rimelig ”frisk” igjen. Jeg vil fremheve at mine psykiske problemer var litt utenom en "typisk" depresjon/angsttilstand. Mine problemer har hele tiden handlet om en enorm eksistensiell angst, og eksistensielle tvangsgrublerier (hvor kommer universet fra, hva/hvem er jeg egentlig, hva er meningen med livet osv) disse tankene har i sin tur skapt enorm angst hos meg. (uten at jeg helt vet hvorfor) Jeg har også slitt med depresonaliserings/derealiserings symptomer, som igjen sammen med grublingen, skapte en angst for at jeg holdt på å bli "gal".
Jeg har gått til psykolog, men sluttet etter hvert med det, ettersom min psykolog og meg egentlig kom frem til at jeg ikke hadde behov for det lengre. Jeg har ingen diagnose, ettersom det er disse eksistensielle spørsmålene som har vært problemet for meg, og som jeg på en eller annen måte synes må sees på som ”naturlig” angst og ikke nødvendigvis patologisk. Selv om det jo hos meg har gitt patologiske utslag, som panikkanfall. :D
Nå i det siste føler jeg meg ganske mye bedre (både fysisk og psykisk) Men jeg har nok en slags grunnlegende eksistensiell angst (som må skilles fra ”vanlig” angst?), som henger sammen med at jeg ikke klarer å se noen mening med tilværelsen, føler uro når jeg tenker på universets opprinnelse, min egen bevissthets plass i det hele, livet og døden generelt. :rolleyes:
Så til spørsmålet; Jeg har i den siste tiden begynt å tenke på at jeg savner mine tidligere gode opplevelser med cannabis. Jeg har også begynt å flørte litt med tanken på at det kanskje kan hjelpe meg med de problemene jeg sliter med. (medisinsk bruk mot angst/depresjon). Jeg har lest veldig mye om cannabis og psykiske problemer, uten å ha kommet til noen konklusjon.
Ettersom mine negative emosjonelle problemer kommer av disse eksistensielle grubleriene, tror jeg ikke ordinær antidepressiv medisin ville gjort noe særlig for meg (?), selv om jeg også har tenkt på dette. Dette er jo også en god gammel høna eller egget situasjon. Er jeg deprimert/har angst på grunn av eksistensielle grublerier, eller kommer disse grubleriene fordi jeg har angst og er deppa?
Det hadde vært fantastisk for meg å kunne bruke cannabis fra tid til annen, dersom jeg hadde fått de positive opplevelsene det gav meg tidligere. Det hadde vært perfekt å ha en substans jeg kunne bruke for å slappe av og stilne tankene en gang i blant. (som dere forstår er jeg en person som tenker særdeles mye, på alt). Jeg har også migrene (som ingen medisiner hjelper mot) og søvnproblemer og det hadde vært ypperlig om jeg kunne begynne å bruke cannabis igjen i forhold til dette også.
Jeg har, siden jeg så og si er frisk nå, begynt å drikke litt alkohol igjen, men jeg synes ikke dette rusmiddelet er noe særlig. Når jeg drikker føler jeg på en måte bare at kroppen min blir litt ”ødelagt” og trøtt.
Jeg har også en slags oppfattelse, som sannsynligvis bare er en slags klisje og generalisering, men likevel, om at mange cannabisbrukere er litt som meg. At de er filosofiske av natur og at denne ”state-of-mind” kanskje passer til cannabisbruk på en eller annen måte?
Jeg har jo heller aldri hatt noen psykiske problemer mens jeg brukte cannabis. Med unntak av min ene ”bad-trip”, beskrevet ovenfor. Og denne utspillte seg under en eksepsjonelt dårlig setting; med store mengder potent hasj, sammen med mennesker jeg kjente dårlig og ikke var trygge på, i en ukjent by, samt at jeg var ung og uerfaren. Dessuten hadde jeg røyket cannabis dagene før det skjedde, samt vært kraftig på fylla dagen før.
På en annen side tenker jeg, en god del på grunn av at jeg har blitt skremt av ”cannabis-fører-til-schitzofreni-hos-disponerte-individer” forskningen, at kanskje det er lurest for meg å holde meg vekke fra cannabis resten av livet. Er jeg disponert for psykiske problemer fordi jeg har slitt med disse angst/depresjonsproblemene jeg forteller om? Men igjen, dersom dette var tilfelle ville jeg ikke erfart flere dårlige opplevelser på cannabis? Jeg har jo røyket cannabis mange ganger uten annet enn glede og avslapning.
Mine egne problemer har på en måte vært en slags smertefull dannelsesreise, som har gitt meg en god del innsikt, som jeg er takknemmelig for. Jeg er også blitt mer og mer glad i å filosofere over disse emnene som ga/gir meg angst. Jeg vurderer for eksempel å begynne å studere filosofi på fulltid.
Noen som har noen råd til meg?
Alle svar og gode råd mottas med glede og takknemmelighet.
Hawk
p.s: beklager vilt lang post
Dette innlegget har blitt redigert av Hawk: 06 desember 2008 - 18:51

Logg inn
Opprett bruker
Hjelp