Daglig hasjbruk negative effekter fra daglig hasjbruk
Skrevet 05 november 2008 - 19:21
Det jeg har merket er at mye av euforiaen har forsvunnet,mens negative effekter som hjertebank og angst har økt.
Får ikke den gamle godformen uansett hvor mye jeg røyker.
Hvorfor jeg ikke bare slutter er fordi det enda hjelper meg å sove og tar bort kjedsomhet,men føler meg lite motivert og bryr meg ikke så mye over ting som betydde noe før.Jeg greier ikke å komme meg ut i fast jobb selv om jeg har utdanning som burde gitt jobb.Har rett og slett fått en "gi-faenholdning"
Pleide å jobbe hardt på skolen og tok fagbrev som tømrer.Var presis på jobb når jeg var lærling og jobbet hardt.Selv om jeg ikke var så veldig flink og gjorde en god del feil som lærling.Så fikk jeg skryt siste stedet jeg jobbet,men var så dum at jeg tok en pause etter fagbrevet.Søkte hos det firmaet 4 mnd etterpå,men fikk ikke jobb.
Trenger å ikke å gi all skylden på hasj,siden jeg har slete med angst og søvnproblemer og.Men det hadde jeg og før røykingen begynte og det gikk fint på jobb.
Så jeg tenker å ta en pause fra hasjen for å se om motivasjonen kommer tilbake.Og om det kan hjelpe meg ut i jobb.
Skrevet 05 november 2008 - 19:27
Ingen er tjent med å være tiltaksløs og bare slækk'en hele tida.
Kuler du røykinga en stund, vil de positive effektene komme tilbake også, dèt kan jo være en motivasjonsfaktor?
Skrevet 05 november 2008 - 19:44
Er og litt redd for at jeg vil erstatte cannabisen med alkohol,som jeg har misbrukt før.
Vil bli en overgansperiode som vil bli litt tøff,siden jeg må finne noe annet enn cannabis å fylle dagene med.
Og siden jeg ikke har jobb så vil dagene bli lange og kjedelige.
Men for at ting skal bli bedre så må de først bli værre :D Så får prøve å bite tenna i sammen en periode.
Lurer på hvor lang pause det trengs?Tror jeg må ha minst 2mnd helt uten,noe som blir tøft :P
Skrevet 05 november 2008 - 20:13
Er ikke du en trimmer? Kanskje begynne med kampsport eller noe annet action? Evt ta det opp igjen eller kanskje lære deg noe helt annet? Tarot? Bokbinding? Organisk hagebruk? Whatever.
Kveldsskole? Lese minst en klassisk bok?
Skrevet 05 november 2008 - 20:42
kharon skrev 5 Nov 2008, 20:13:
Er ikke du en trimmer? Kanskje begynne med kampsport eller noe annet action? Evt ta det opp igjen eller kanskje lære deg noe helt annet? Tarot? Bokbinding? Organisk hagebruk? Whatever.
Kveldsskole? Lese minst en klassisk bok?
Jo eg driver med trening,men ingen av kompisene trener.Spilte fotball med streite kompiser for noen år siden,men mast kontakten etter eg begynte å røyke daglig.
Har sosial angst og bare tanken på å få nye venner er ubehaglig,eller det begynne med idrett sammen med ukjente folk.
Har tenkt litt på strikkhopping eller fallskjermhopping,men da må jeg først spare opp penger.Litt ironisk jeg har lyst å hoppe strikk,mens det å treffe nye folk gjør meg redd :o
Holder på lese krimbøker som er et greit tidsfordriv.Forslag til noen gode klassiske bøker?
Takk for tipsene.
Skrevet 05 november 2008 - 20:48
Krimbøker... jeg er ikke inne på krim, men jeg kommer likevel på Edgar Allan Poe's krimnoveller. Han var den første amerikanske forfatteren som levde av å skrive og er blitt antatt er krimgenrens opphavsmann.
Skrevet 05 november 2008 - 21:36
Uten at jeg er med på den at alkohol er så mye verre enn cannabis når det gjelder dette, så tror jeg du har mye å tjene på å kutte ut alkoholen helt (om du da har begynt å ty til den istedenfor), og heller fyre ei bønne stadig sjeldnere en tid. Deretter kanskje kutte ut helt med det også, og se hva som "er igjen"? Om du virkelig prøver å kutte ut, vil du nok få en litt kjip periode som varer minst et par måneder ja. Det har iallfall vart lengre hos meg, men det er stor forskjell på folk, så det verste kan gå over mye raskere enn det. Samtidig som jeg tror at det å være litt sammen med noen som ikke er så opptatte av å ruse seg er noe av det viktigste.
Du kunne jo lest Dantes "Helvete", kanskje den tilogmed er oppløftende. Eller Proust og hans roman på ca 3000 sider. Krim er jeg ikke så god på, men Sandemoses "Det svundne er en drøm" er den beste jeg har lest som sådan.
Skrevet 05 november 2008 - 21:52
Skrevet 06 november 2008 - 15:12
Men, du vil kjapt innse nøyaktig hvorfor du nyter dine daglige smarte trekk etter tre dager uten. Ikke fall for fristelsen, hold heller motivasjonen oppe, og legg sjelen inn i belønningen du sikter mot etter endt opphold.
Du skriver konsekvent hasj, merker jeg. Jeg liker hasj lite, sett i forhold til grønt/pot/marihuana.
De få bivirkninger som merkes av hasjisj er så godt som ikke-eksisterende på grønt.
Vurdert å dyrke selv? Det kan være det beste for deg, på mange plan.
-ganja+
Skrevet 06 november 2008 - 16:28
Heller tvert om, men da skal det sies at jeg røykte en god del grønt.
Dyrker du selv og får en god avkastning, så blir man som oftes sittende å røyke mere. særligt hvis man ikke klarer å kontrolere røykinga, noe som mange av tror vi er bedre til en det vi egentlig er.
Men å dyrke selv er slett ikke et så domt alternativ, men da må man kunne kontrolere seg i bruken.
Lykke til :)
Skrevet 06 november 2008 - 20:42
Men det som har skjedd på de fleste pausene jeg har tatt fra hasj før,er att alkohol bruken har økt så mye at jeg har godt tilbake til cannabis.Det bekymrer meg litt,men tror jeg takler det denne gangen.
Grønt har jeg bare røykt 1 gang i år,men det var amster-kvalitet.Det funka nesten like bra som i begynnelsen av røykekarrieren.Og ga lite bivirkniger.
Jeg kan i teorien dyrke selv,men leier leilighet og er redd for at lukten skal spre seg i byggningen til naboene.
Har lest en god del om dyrking på forumet,så det er fristende.Men bare på tankestadiet for tiden.
Mye av grunnen til at jeg vil slutte,er at jeg føler at jeg ikke får utnytta resurene mine i arbeidslivet.Og har godt arbeidsledig lenge nå.Så jeg trenger all motivasjon og viljestyrke jeg kan få for å komme videre i livet.
Da kan det være greit å prøve en stund uten hasj for å se om det vil hjelpe.
Skrevet 06 november 2008 - 20:50
Skrevet 08 november 2008 - 16:57
Det kan være greit med en plan hvis det er vanskelig å komme i gang.
Det første du bør gjøre er å bestemme en dato for oppholdet. Skriv den ned.
Tips til å holde seg til planen
1. Minn deg selv på hvorfor du vil ha et lengre opphold. Skriv ned grunnene, og ta fram lista når viljestyrken er svak.
2. Ha planen klar – lag en liste over hva du skal gjøre istedenfor å røyke.
4. Fyll dagene med aktiviter som ikke er relatert til røyking. Bestem deg for kjekke ting å gjøre som du vanligvis ikke gjør når du har røyka.
3. Spør en venn eller kjæresten om hjelp – fortell at du vil ta et opphold fra røyking, og be om støtte.
4. Unngå steder hvor du kan sprekke, og folk som røyker en periode.
For noen få uker unngår du venner du pleier å røyke sammen med. En måte du kan gjøre dette på, er å fortelle dem at du ”pauser.” Å fortelle at du har en pause kan være bedre enn å si at du har slutta helt. De vil dermed også lettere få en forståelse for hvorfor du ikke henger med dem like ofte lenger.
Dersom det er visse steder som du forbinder med røyking, unngå disse stedene, og oppsøk nye steder hvor du aldri har vært før. Lag deg nye inntrykk. Få nye opplevelser. Dra på ferie, du har jo fri!
5. Stopp og tenk før du røyker – utsett det, gå tilbake til listen over grunner for å slutte, finn måter å distrahere deg selv på og ikke gi etter for suget.
6. Forandre på måten du tenker om røykinga. Cannabis er ikke noe du trenger, så du kan leve uten det.
7. Ros deg selv, klapp deg selv på skulderen når du har overlevd nok en dag uten å røyke. Minn deg på at du er flink. Det er like viktig som når andre gjør det.
Sørg for at planen din er realistisk – noe du kan klare.
Ubehagelige symptomer ved slutting kan være søvnproblemer, lettere irritasjon og nedstemthet. Kom deg gjennom det. Slapp av, det går over. Det er ikke noe heavy rusmiddel dette her.
Hvis du skulle sprekke, ikke tenk at du har feilet. Det er ikke noe stor krise, og du kan lære av det. Tenk gjennom hva som var årsaken til at du sprakk. Hva kan du gjøre neste gang en lignende situasjonen dukker opp? Det er bra du ikke kommer til å drikke deg full oftere denne gangen. Greia er ikke å endre rusmiddel, men å ruse deg mindre.
Tips til å takle suget
1. Distraher deg selv. Gjør noe som får tankene over på noe annet.
2. Utsett røyking 15 minutter. Sug er ofte tidsbegrenset. Ride it out. Hver gang du gjør det, vil det lettere neste gang.
3. Gjør noe som får deg til å slappe av. Gå en tur, ta et langt bad, prøv aromaterapi, få massasje, get laid.
Det hjelper å skrive. Opprett en nedtrappingslogg på forumet når du starter nyktringen. Vi er her for deg, vet du! :smokey:
Skrevet 08 november 2008 - 20:14
Tenker å begynne pausen min imorra,da har jeg trappa ned siste dagen.Og røyker 0,2g på kvelden siste tiden.Har 0.1g igjen som jeg tar ikveld.
Tenker først å ta pause noen uker for se hvordan det føles,men tar 1dag om gangen.
Har satt meg 1 hovedmål på lang sikt,som er å komme ifast arbeid og tjene mine egne penger.Skal begynne på atføring 3dager iuka,jobbe på lager som truckfører.Med mulighet for fast jobb om det går bra.
Har melatonin til søvnproblemer og snus til nikotin-sug.
Skrevet 09 november 2008 - 00:08
Dette innlegget har blitt redigert av dormouse: 09 november 2008 - 00:09
Skrevet 09 november 2008 - 11:10

Logg inn
Opprett bruker
Hjelp