Norsk Cannabisforum: Tror antioksidantmangel kan forklare schizofreni - Norsk Cannabisforum

Gå til innhold

Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare

Tror antioksidantmangel kan forklare schizofreni

#1 Brukeren er ikke pålogget   Loke Bong 

• Superstoner
  • Gruppe: Rekrutter
  • Ble medlem: 25-juli 06

Skrevet 12 oktober 2008 - 17:18

www.dagensmedisin.no

Sitat

Schizofreni rammer fra 0,5 til en prosent i befolkningen. Det innebærer 300-600 nye tilfeller pr. år. Hvis én av tre har en avvikende GSH-genotype, vil det gjelde 100-200 av disse personene.

- Hvis den nye teorien er riktig, er det da noe en kan gjøre med det?

- Det ideelle ville være å forebygge ved å gi midler som øker glutationnivået hos gravide. En doktoravhandling ved Universitetet i Oslo viste at blåbær kan gi økt glutationnivå i blodet hos friske. Men det vil være svært ressurskrevende å vise om blåbær eller andre antioksidanter gitt til gravide kan forbygge schizofreni. Sykdommen er ganske sjelden og viser seg først i ung voksen alder.

...og hvor mange er det som røyker her i landet? myten om cannabis og schizofreni må vel kunne sies knust for alltid.

Dette innlegget har blitt redigert av Loke Bong: 12 oktober 2008 - 17:18

0

#2 Brukeren er ikke pålogget   Tony 

• Skapsnobb
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer
  • Ble medlem: 09-oktober 08

Skrevet 12 oktober 2008 - 19:44

Dette er et interessant tema. Antioksidanter er veldig "i vinden" om dagen, og det kan virke som om det er løsningen på nær sagt alle mulige lidelser. Det er vel liten tvil om at antioksidanter er sunt, men jeg tror ikke det har noen avgjørende rolle i forbindelse med schizofreni. Schizofreni er vanskelig og tidkrevende å forske på da sykdommen ofte ikke manifesterer seg før sent i 20-årene, men personlig er jeg ganske overbevist om at det er en genetisk sykdom som ikke lar seg forebygge eller kurere på noen som helst måte, kanskje med unntak av genterapi. I beste fall kan man kontrollere symptomene ved medisinering og terapi.

Når det gjelder en eventuell kobling mellom cannabis og schizofreni, så blir det en klassisk "hva kom først av høna og egget" greie. Jeg har en fostersøster som har diagnosen og er ikke i tvil om at cannabis-misbruk kan gjøre sykdommen mye verre, men det kan også gi henne lindring. Sativa ville jeg aldri finne på å gi henne da vår erfaring viser at det gjør symptomene mye verre, men en ren indica kan hjelpe henne gjennom vanskelige perioder når stemmer i hodet er i ferd med å ta over livet hennes.
0

#3 Brukeren er ikke pålogget   macca 

• Superstoner
  • Ble medlem: 14-juni 07

Skrevet 13 oktober 2008 - 00:37

Vis innleggLoke Bong skrev 12 Oct 2008, 18:18:

...og hvor mange er det som røyker her i landet? myten om cannabis og schizofreni må vel kunne sies knust for alltid.

Hmmm

0,5 % får schizofreni.

Har alle røykt cannabis? Nei? Hvor stor andel da? Halvparten?
Finnes det noen tall på dette?

Alt vi hører er 40% større sjangs dersom man røyker hasj!
Tall lureri.
0

#4 Brukeren er ikke pålogget   Bjørnasj 

• Stoner
  • Ble medlem: 14-juli 07

Skrevet 13 oktober 2008 - 15:55

Men hva er schizofreni? Er det,det samme som en kronisk psykose?
0

#5 Brukeren er ikke pålogget   Tony 

• Skapsnobb
  • Vis galleri

Skrevet 13 oktober 2008 - 17:58

Det er vanskelig å definere sykdommen klart da det finnes forskjellige varianter og den kan slå ut forskjellig fra person til person, men kronisk psykose er treffende for det mest åpenbare symptomet som jo nettop er endret virkelighetsoppfatning.
0

#6 Brukeren er ikke pålogget   KH 

• Norcans grinete grunnlegger
  • Vis galleri
  • Gruppe: Støttemedlemmer
  • Ble medlem: 12-februar 05

Skrevet 13 oktober 2008 - 18:43

Hvis jeg ikke husker feil er schizofreni en samlebetegnelse på schizoid og schizotyp personlighetsforstyrrelse. Jeg anbefaler Svenn Torgersens bok "Personlighet og personlighetsforstyrrelser" for dypere innsikt.
0

#7 Brukeren er ikke pålogget   Tony 

• Skapsnobb
  • Vis galleri

Skrevet 13 oktober 2008 - 19:22

Vis innleggKnut skrev 13 Oct 2008, 19:43:

Jeg anbefaler Svenn Torgersens bok "Personlighet og personlighetsforstyrrelser" for dypere innsikt.

Dette er sikkert en god bok men husk å være kritisk også overfor seriøs faglitteratur. Tenk bare på hvor mye sprøyt anerkjente personer i psykiatermiljøet (som sikket aldri har fyra selv) klarer å lire av seg om effektene av cannabis.....
Hvis man leser flere fagbøker om samme emne ser man jo også fort hvor uenige ekspertene kan være.
0

Del dette emnet:  

Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare