Norsk Cannabisforum: Kan noen komme med info til denne påstanden? - Norsk Cannabisforum

Gå til innhold

Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare

Kan noen komme med info til denne påstanden?

#1 Brukeren er ikke pålogget   HighGrow 

• Medlem
  • Gruppe: Rekrutter
  • Ble medlem: 02-januar 07

Skrevet 11 oktober 2008 - 14:33

"selv om thc mengden på visse marihuana produkter kan overskrede thc mengden i noen typer hasj, betyr ikke dette nødvendigvis at marihuanaen er mer potent..
hasj er hele 9 ganger mer potent enn marihuana
hvorfor?

tror du thc er det eneste som er i marijuana bladene? nei! du brenner også annet hvilket medfører at ikke alt virkestoff blir absorbert med..

ved hasj får du virkestoffet i en solid og kompakt form/konsistens, og når du røyker det med tobakk, blir en mye større mengde tatt med..

i tillegg er røyken fra brent hasj lettere for kroppen å oppta enn brent marijuana fordi når det brennes starter du en katalysering som fører til at de andre stoffene i marijuana bladene blander seg og spalter molekylene og gjør opptaket av thc mindre...

ved hasj varierer thc mengden mellom 20-60% ordinært sett..
ved marijuana er thc mengden oftest mellom 10-20% men finnes opp mot 30%.. alt som sies å være over det burde bli sett på med skepsis."

Jeg vet imidlertid at marijuana kan inneholde opptil ca 30% thc...men 60% thc i hasj?
Diskuterte dette med en kar,men får det ikke til å stemme :lol:
Trodde hasj inneholdt rundt 7-8% thc....iallefall det jeg har lest.
Btw link det refereres til:http://www.a1b2c3.com/drugs/mj029.htm

Dette innlegget har blitt redigert av HighGrow: 11 oktober 2008 - 16:00

0

#2 Brukeren er ikke pålogget   kharon 

• satan
  • Gruppe: Medlemmer
  • Ble medlem: 30-oktober 04

Skrevet 11 oktober 2008 - 15:58

Jeg skjønner ikke helt utsagnene. Jeg er for vant med å lese info på en annen (mer saklig) måte enn dette. Tall tatt fra luften, slik som "hasj er 9 ganger sterkere enn mj" og etterhvert kommer det påstander om 20-60% vs 10-13% vil i såfall være maks 6 ganger mellom sterkeste hasj og svakeste mj.
Thc er ikke det eneste som er i bladene eller budsene.
"du brenner også annet hvilket medfører at ikke alt virkestoff blir absorbert med.." Ehr... hva skal liksom dette bety? At man har stoff x i noe som brennes betyr ikke at det hemmer stoff y i å bli brent. Om vi ikke snakker om litt sære stoffer som bromerte flammehemmere og det er det forhåpentligvis intet av i mj. Halider skal være flammehemmende, men har aldri hørt at det er unormalt mye halider eller forsåvidt andre flammehemmende stoffer i canna. Eneste er at et for høyt nitrogeninnhold senker brennbarhet til potten og jeg har røkt en del pot med for høyt nitrogennivå og det er ikke så lett å røyke. Fjern som faen kan man bli likevel, selv om man må ha lightern bortpå hele tiden mens man trekker.
Hasj har ideelt sett høyere thc-innhold enn mj pga oppkonsentrering. Hvor mye thc man får i seg er dog ikke avhengig av om det er hasj eller mj eller tobakk tilstedet, men hvor mange mg med thc det finnes totalt i det man røyker. Men det er nok lettere å røyke mer thc fra hasj enn mj pga høyre konsentrasjon av thc i hasj. Om du har lyst til å regne selv med noen teoretiske tall er fortynningsformelen den du skal bruke: C1 x V1 = C2 x V2 der C står for konsentrasjon, V for volum (eller tyngde) og 1 og 2 henspeiler på om det er før eller etter fortynning.
"i tillegg er røyken fra brent hasj lettere for kroppen å oppta enn brent marijuana fordi når det brennes starter du en katalysering som fører til at de andre stoffene i marijuana bladene blander seg og spalter molekylene og gjør opptaket av thc mindre..." klipp-og-lim-uttalelse som ikke er basert i noen kjemiske reaksjoner eller lover jeg kjenner til og jeg vil påstå at jeg kjenner til de aller fleste normale reaksjoner og lover. Jeg kan iallefall nok til å si at "noen" har tatt munnen for full og prater om noe de ikke har peiling på.
hasj på 60% thc er slett ikke vanlig. 60% thc - da snakker vi om thc-olje, ikke hasj.
0

#3 Brukeren er ikke pålogget   HighGrow 

• Medlem

Skrevet 11 oktober 2008 - 17:35

Takk for fint inlegg kharon....godt å se at det er flere som deler min tvil ang påstanden :lol:
Men lurer litt på dette med cannaoljen da,og er det mulig å få dette til å inneholde 60% thc?
Jeg mener om råproduktet har et thc innhold på feks 20%,så vil vell ikke foredling til hasj eller olje overstige de 20%?
Er jo inneforstått med at om man ser på konsentrat så vil man få et høyere innhold pr gram/mengde vs råproduktet.

Dette innlegget har blitt redigert av HighGrow: 11 oktober 2008 - 17:43

0

#4 Brukeren er ikke pålogget   GanjaMorty 

• Stoner
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 14-februar 07

Skrevet 11 oktober 2008 - 17:54

Kharon du kommer med en lang og utredende forklaring, men veldig fagligt unøaktigt og med en del sprøyt.
Tror ikke helt du forstår hva som var poenget i det faktiske utsagnet.
Nå skal ikke jeg på stå at utsagnet er helt riktigt men at d ligger noe i det, helt klart.
Spesielt hvis det er snakk om mariujana som ikke er curet nok, eller ikke kjørt ripen(Comersielt mj er lite curet og sjelden kjørt ripen på).
Men tror at proposisjonene er litt overdrevne, og thc verdiene som nevnes er mulige men ikke på markede her i norge.
Har ikke tid til utrededet mere. Folk kom med utspill så ska vi vel komme til bunns i dette!
0

#5 Brukeren er ikke pålogget   kharon 

• satan

Skrevet 11 oktober 2008 - 19:29

GanjaMorty: Hvor er sprøytet? Jeg er langt mer opptatt av å være rett enn å ha rett, men jeg ser ingen grunn til å stole på at du vet noe jeg ikke vet. Legg ved dine kilder og motbevis gjerne punkt for punkt.

HighGrow: Ja, det går an å trekke ut thc og oppkonsentrere. Du kan tenke på desillering av sprit. Utgangspunktet er en sats på under 20%, men ved hjelp av visse teknikker kan man øke til nesten 100% etanol. Annen metode, men samme prinsipp kan brukes på thc.
0

#6 Brukeren er ikke pålogget   HighGrow 

• Medlem

Skrevet 12 oktober 2008 - 02:26

Skjønner prinsippet med sats blir til sprit og hvorfor,men lurer på hvilke metoder som brukes til å øke thc innholdet i en strain?
Er ikke det at jeg skal gjøre det,men finner ikke info rundt dette.
Om man bruker feks lightergass-metoden for å lage såkalt "honey oil" av en strain som har et thc innhold på 20%,vil det ikke da bare
bli en konsentrasjon av råvaren? altså samme thc prosent?

Tilsetter man noe da for å oppkonsentrere dette,eller er det noe annet triks for dette?
Takk for svar så langt kharon :smokey:
0

#7 Brukeren er ikke pålogget   kharon 

• satan

Skrevet 12 oktober 2008 - 09:33

For å oppkonsentrere thc kan man trekke ut thc ved hjelp av fettete løsemidler som eter eller lightergass. Det som skjer er at løsemiddelet tar til seg fettete forbindelser fra planten - inklusive thc og at man da kan "filtrere" vekk plantematerialet fordi thc går over i løsemiddelet. Så prosenten av thc går opp pr volumenhet - fordi du tar vekk plantemateriale og vann og andre ting du ikke ønsker.

Så du kan like gjerne se på det som å fjerne plantemateriale fra thc som å trekke ut thc fra planten.
0

#8 Brukeren er ikke pålogget   HighGrow 

• Medlem

Skrevet 12 oktober 2008 - 15:33

kharon skrev 12 Oct 2008, 10:33:

For å oppkonsentrere thc kan man trekke ut thc ved hjelp av fettete løsemidler som eter eller lightergass. Det som skjer er at løsemiddelet tar til seg fettete forbindelser fra planten - inklusive thc og at man da kan "filtrere" vekk plantematerialet fordi thc går over i løsemiddelet. Så prosenten av thc går opp pr volumenhet - fordi du tar vekk plantemateriale og vann og andre ting du ikke ønsker.

Så du kan like gjerne se på det som å fjerne plantemateriale fra thc som å trekke ut thc fra planten.

Ok...med andre ord det blir bare en kosentrasjon av råvaren. Altså renere produkt med mindre vann og planterester som du nevner.
Man kan vel ikke si at om man har to 5`ere med hasj som inneholder 8 % thc,at hvis man da trekker ut oljen på de to så har man 16% olje?
Hvis man ser på feks frø...noen kan gi et thc innhold på feks 12%,(som færdig høsta plante)mot en annen strain på feks 20%,så betyr vell ikke det at om man lager dobbelt så mye cannaolje fra 12% sø bør vel fortsatt varen fra 20% fortsatt være sterkere....sånn dråpe før dråpe.
Ble ikke så lett å få frem poenget ;)
0

#9 Brukeren er ikke pålogget   norsmurf 

• www.bongshop.no
  • Vis galleri
  • Gruppe: CanAD
  • Ble medlem: 23-januar 06

Skrevet 12 oktober 2008 - 15:41

Så lenge konsentrasjonen blir gjort på rett måte, vil du få så godt som samme styrke på begge konsentratene.

butan/iso ekstraherer cannabinoider og terpener fra kjertelhodene. Det er kun disse som gir deg rus, og dermed vil en konsentrasjon av dette tilsi en høyere THC-prosent, uavhengig av mengden plantemateriale du starter med.
0

#10 Brukeren er ikke pålogget   kharon 

• satan

Skrevet 12 oktober 2008 - 16:46

HighGrow skrev 12 Oct 2008, 16:33:

Ok...med andre ord det blir bare en kosentrasjon av råvaren. Altså renere produkt med mindre vann og planterester som du nevner.
Man kan vel ikke si at om man har to 5`ere med hasj som inneholder 8 % thc,at hvis man da trekker ut oljen på de to så har man 16% olje?
Hvis man ser på feks frø...noen kan gi et thc innhold på feks 12%,(som færdig høsta plante)mot en annen strain på feks 20%,så betyr vell ikke det at om man lager dobbelt så mye cannaolje fra 12% sø bør vel fortsatt varen fra 20% fortsatt være sterkere....sånn dråpe før dråpe.
Ble ikke så lett å få frem poenget ;)

Ok - når jeg skriver f.eks. 20% thc så betyr det en viss mengde i forhold til et visst volum/vekt/antall. På ølflaskene står det 4,7 vol% og det betyr at mengden alkohol i ølet er 4,7% av det totale volum. Om du tar ut ren rene alkoholen og plasserer det i en ny flaske, vil den nye flasken full av ren etanol være 1/20 av en vanlig ølflaske. Du har like mye alkohol i den vanlige ølflasken og den nye, lille flasken med ren etanol... men i den siste er det mye mer konsentrert, så her vil det stå f.eks. 98 vol% i stedet for 4,7 vol%. Om det virker forvirrende så er det fordi det er forvirrende ;)

Om vi da har la oss si 1 gram med pot som har 10% thc i vekt. Så kjører du en ekstraksjon på potten og får ut 60% thc-olje. Da har du 40% vann og anna gørr du ikke er interessert i. Men totalt sett sitter du med en liten klump som veier rundt en sjettedels gram eller 0,2 gram. Disse 0,2 grammene har da 60% thc.

Når du da røyker denne oljen røyker du thc tilsvarende ca et halvt gram ubehandlet pot. Om du hadde fått ut 100% thc - alt det som er i det første grammet, hadde 0,2 gram olje tilsvart 1 gram pot.

Om du starter med mer potent pot - om du hadde 20% thc i vekt, hadde du fått ut maks 1/3 gram med samme prosent - dvs at om du hadde ekstrahert på samme måte som på første plante, hadde du fått 60% thc-olje, men nå hadde du 0,33 gram olje i stedet for 0,2. Det høres ikke mye ut, men det tilsvarer en økning på 160% thc i forhold til den første planten.

Styrken på oljen er avhengig av hvor vellykket ekstraksjonen din er, men med potent pot får du langt mere enn ved mindre potent pot.

Jeg har forenklet noe, sett bort fra litt og antatt en del ting - for å gjøre det mer enkelt å forklare.

Edit: håper GanjaMorty kommer tilbake til denne tråden og sier hva han mente var feil.

Dette innlegget har blitt redigert av kharon: 12 oktober 2008 - 19:59

0

#11 Brukeren er ikke pålogget   HighGrow 

• Medlem

Skrevet 12 oktober 2008 - 20:11

Joda skjønner hva dere sier,men nå snakkes det om mengde av ekstraksjonen.
Varierer det virkelig ikke på hvor sterk tch en majaplante kan produsere?
Måles ikke styrke på thc slik jeg trodde da...altså...næi...ble ikke noe klokere nå ;)

Gir opp jeg...Takk for svar og synspungter ;)
0

#12 Brukeren er ikke pålogget   kharon 

• satan

Skrevet 12 oktober 2008 - 21:37

HighGrow skrev 12 Oct 2008, 21:11:

Joda skjønner hva dere sier,men nå snakkes det om mengde av ekstraksjonen.
Varierer det virkelig ikke på hvor sterk tch en majaplante kan produsere?
Måles ikke styrke på thc slik jeg trodde da...altså...næi...ble ikke noe klokere nå ;)

Gir opp jeg...Takk for svar og synspungter ;)

Haha - jo det varierer hvor "sterk" en plante virkes - etter hvor mye thc den produserer pr volumenhet. ;)
0

#13 Brukeren er ikke pålogget   Mazar_Kush 

• Stoner
  • Ble medlem: 04-november 08

Skrevet 01 september 2009 - 22:49

For å si det simpelt? Uansett så kan ikke en plante overskride sin eget forutsatte THC nivå.

Hasj kan ha høyere THC prosent enn marijuana, men husk at hasjen kommer fra marijuana planten, det vil igjen si at prosenten på THC ikke kan være høyere i hasjen enn den prosenten som opprinnelig var i planten. Vil heller tippe mindre..

Husk. Det er ikke alltid en plante produserer max thc nivå, det kommer helt annpå hvor bra forhold den har. Sånn er det i naturen, den har sin måte å få frem de beste på, ved at de sterkeste overlever også videre også videre. . Da vil det komme bedre og antageligvis sterkere planter til med større thc, cbd, nivå.. etc. /min teori, kan sikkert diskuteres men noe sånn er det ihvertfall. Det vil alltid forandre seg til det bedre uavhenig/avhengig av forhold, etc. om akkurat de stoffene vi reagerer på forandrer seg i.f.t dette skal jeg ikke si sikkert om eller isåfall hvorfor men. opp til enhver og bedømme : )

Dette innlegget har blitt redigert av Mazar_Kush: 01 september 2009 - 22:51

0

#14 Brukeren er ikke pålogget   Ganjalf 

• Trendnisse
  • Vis blogg
  • Ble medlem: 02-november 05

Skrevet 01 september 2009 - 23:26

Mazar_Kush skrev 1 Sep 2009, 22:49:

Hasj kan ha høyere THC prosent enn marijuana, men husk at hasjen kommer fra marijuana planten, det vil igjen si at prosenten på THC ikke kan være høyere i hasjen enn den prosenten som opprinnelig var i planten. Vil heller tippe mindre..

Hva er det du snakker om? THC% er % av vekta, så selvfølgelig har hasjen fra en gitt plante høyere potens enn planta den kommer fra.

Kanskje du burde lese gjennom diskusjonene om dette og relaterte temaer som har foregått her i det siste?
0

#15 Brukeren er ikke pålogget   Onkel 

• Knight Hemplar
  • Gruppe: Støttemedlemmer
  • Ble medlem: 18-oktober 06
  • Landsregion:Langt til skogs!

Skrevet 02 september 2009 - 09:03

Heisann:)

Resurrecting the dead threads? Nesten 1 år siden denne ble postet.

-Onkel
0

Del dette emnet:  

Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare