Praksis med stenging av tråder A discussion of principles
Skrevet 01 september 2008 - 01:54
Jeg ønsker å ta opp praksisen med stenging av tråder som sklir ut.
Et godt og aktuelt eksempel:
http://www.norcan.or...showtopic=11573
Hva er formålet med å stenge tråder som dette?
Jeg kan forstå og respektere forbud mot dealing-spesifikke uttalelser og aktiviteter på forumet, uten å nødvendigvis være helt enig. Men når det kommer til å stenge tråder som den nevnte, så har jeg problemer med å se logikken/gevinsten.
Dette er ikke ment som noe ønske om å kritisere dere for å stenge tråder, det er ment som et ønske om å diskutere emnet voksent og konstruktivt med NorCan-ledelsen og eventuelle interesserte forums-medlemmer.
Peace!
Skrevet 01 september 2008 - 09:28
Skrevet 01 september 2008 - 09:43
Skrevet 01 september 2008 - 11:06
Disse ble fjernet og topic låst. Den ansvarlige admin vil forhåpentlig også nevne noe om dette her.
Topic kan med letthet åpnes igjen hvis det er ønskelig, men det forventes da et saklig nivå på innleggene.
Maria er Normals talsmann, og gjør endel utenom dette. Vi bør egentlig bare konsentrere oss om den funksjonen hun har for Normal og oss, ikke det hun gjør som ikke har sammenheng med Cannabis.
Dog, det er vel et likhetstrekk mellom erotikkens tabu og Cannabis forbudte virkninger?
Hva sies, Forconin?
-ganja+
Skrevet 01 september 2008 - 11:28
Kan ikke folk være litt snille med Maria da, hvis hun bare møter veggen her inne, tviler jeg på at hun blir hengende lenge...
Skrevet 01 september 2008 - 11:37
Gutta boys må være mer gentlemens, og Maria må bruke mindre aggresjon. Vi bør også skille mellom funksjonene talsperson og øvrig liv, og godta at Maria gjør hva hun vil. Hun på sin side kan sikkert høre på såkalt "konstruktiv kritikk", men det krever saklighet fra kritikers side.
Topic åpnes igjen straks.
-ganja+
Skrevet 01 september 2008 - 13:53
Kraftig personhets fra flere sider er grunnen til at jeg stengte den. Enkelt og greit, slikt er bare unødvendig. Så ikke ut som om den tråden hadde noe særlig for seg, så da stengte jeg den for å forhindre ytterligere personhets.
Skrevet 02 september 2008 - 16:47
Skrevet 02 september 2008 - 16:50
He he husker alle admina måtte gå inn og editere posta mine og lere meg grammatikk he he he dere er jo snille og.
Dette innlegget har blitt redigert av Yusuf: 02 september 2008 - 16:55
Skrevet 02 september 2008 - 16:51
Jeg tror vi alle er enige om at tilstandene vi hadde for et års tid sia er noe vi ikke vil ha tilbake.
Dessuten er det jo gjentatte regelbrudd i tråden, til tross for tilsnakk fra admin.
Det er jo absolutt ikke gramatikken som er problemet, men ønsket om å til enhver tid høres best av alle med sine store bokstaver. Forskjell på bevisste regelbrudd, og et problem med rettskrivning.
Så, jeg synes da stenging av tråden absolutt er på sin plass.
Dette innlegget har blitt redigert av norsmurf: 02 september 2008 - 16:54
Skrevet 02 september 2008 - 17:45
Problemet her var mye Caps Lock, direkte ufin krangling og spamming.
Skrevet 02 september 2008 - 18:13
Hvorfor ble tråden i coffeeshopen med oppfordring om positive forslag til stunts og kostymer stengt idag?
:smokey:
Skrevet 12 september 2008 - 15:09
Forconin skrev 1 Sep 2008, 14:53:
Kraftig personhets fra flere sider er grunnen til at jeg stengte den. Enkelt og greit, slikt er bare unødvendig. Så ikke ut som om den tråden hadde noe særlig for seg, så da stengte jeg den for å forhindre ytterligere personhets.
Alle er interessert i å ha et hyggelig cannabisforum, men det er forskjell på kortsiktig og langsiktig tankegang.
Som nevnt reagerte jeg på stenging av tråder. Jeg reagerer ikke på at det i en eller annen forums-forstand reageres på flaming og personangrep, men jeg er ikke så sikker på at stenging av tråder er den beste løsningen. Jeg er ikke en gang sikker på at stenging av tråder i det hele tatt er en smart løsning.
Bråket i Maria-tråden startet en lørdag, litt sånn på ettermiddagen eller tidlig kveld. Det eskalerte utover kvelden, og allerede før midnatt hadde moderator brutt inn og stengt tråden. Likevel kunne sikkert alle klare å gjette seg til at bråket ville fortsette, og det gjorde det også i andre tråder, og over mange dager. Alt i alt ble resultatet at Maria klarte å befeste en forums-posisjon.
At tråden ble stengt i løpet av et par timer den opprinnelige lørdagen tyder på at NorCan ikke stoler på at medlemmene selv klarer å rydde opp. Jada, jeg veit godt at medlemmene mislyktes i å rydde opp under den store forums-krigen medio 2007, men nå har kalenderen rukket å vise september 2008. Min oppfatning er at forums-balansen er annerledes nå enn tidligere. Selv om 2007 var vond for NorCan-medlemmene, så har nok NorCan-medlemmene lært mye av dette.
Med andre ord bør man vurdere å stole på NorCan-medlemmenes evne til å selv rydde opp i krangler som utspiller seg. Hvertfall en halv uke til en uke burde gå før moderatorer griper inn. I løpet av den tiden er det godt mulig diplomatiske og/eller pedagogiske forumsmedlemmer klarer å bryte inn og skape forsoning, noe som alltid er bedre enn autoritær inngripen.
Når det først autoritært gripes inn bør virkemiddelet etter min mening være å utestenge svært brysomme personer, etter først å ha gitt en godt begrunnet forums-offentlig advarsel. Å sensurere ytringer og å stenge tråder kan jeg ikke se noe positivt i. Dette er et forum der en stor del av medlemsmassen er hardhuda, og det er det nok lurt å ta høyde for. Sensurering av ytringer, selv om det er krangling, er etter min mening ikke nødvendig på dette forumet, og fungerer heller ikke som moderator ønsker.
Dette er dog ingen kritikk, det er heller et forslag om videre kurs. Forumet modner as we speak, gjør det ikke? Forumet er på vei mot nye høyder, er det ikke? Forumsledelsen gjør etter min mening en veldig god jobb, og forums-ledelse er tross alt en veldig vanskelig jobb. Dette er til og med et veldig spesielt forum, der cannabis-interesse er hoved-trekkplasteret, med de 3 åregangene Dyrking, Aktivisme og Pratings.
Det er jo Aktivisme-delens forankring i NorCan som skaper de store utfordringene, og det er der vi må klare å balansere bølgedalene av følelser, optimisme og frustrasjon, samt et par skikkelig merkelige og turbulente dewds.
Diskusjon ønskes.
Skrevet 11 juli 2010 - 12:32
Onkel skrev 11 Jul 2010, 00:29:
Det du her nevner er et resultat av redigeringen din av innlegget til Hasjmarsjen0, og ikke et resultat av tråd-stengingen, som var det jeg spurte om du så noe positivt i.
Vi kan jo hoppe over et par runder med unnvikende adferd fra din side og hoppe rett på kjernen:
Det du egentlig mener, onkel, er at du vil at handlinger der moderatorer stenger tråder skal signalisere til oss brukere at diskusjonen er avblåst, akkurat som Norge håper cannabisforbud signaliserer til befolkningen at vi ikke skal bruke hasj.
Greit nok, men diskusjonene kan jo alltids fortsette i andre tråder, noe de også før eller senere vil gjøre. Hvis for eksempel zokrates (som er en saklig fyr) ønsker å svare meg i "Normal nede (forts)"; er det greit - eller rynker dere på nesen av slikt?
Skrevet 11 juli 2010 - 17:49
Sitat
Jeg rynker skjeldent på nesen generelt, men de aller fleste tråder er velkomne på NorCan dersom innleggene skrives i tråd med regelverket, og ikke opprettes kun for å krangle med moderatorer. Er man uenig i modereringen bør man ta kontakt med administrasjonen fremfor å gjøre vondt verre. I situasjonen du henviser til synes jeg fortsettelsestråden bør forbli åpen, men jeg oppfordrer deg til å godta administrasjonens valg om stenging av tidligere tråd. Noen ganger kan man rett og slett ikke bli enige, men administrasjonen har (berettiget) siste ord i saken.
Er man snill og grei så er det skjeldent grunn til å være streng :) Og det er jo vitterlig nok ikke slik at vi liker å stenge tråder eller på andre måter moderere medlemmenes egne skriverier. Jo flere gode tråder vi har, jo sterkere blir NorCan. Det er hele administrasjonen enige om, og dette tar enhver moderator til etterretning.
Skrevet 11 juli 2010 - 18:25
En tråd kan ikke være på kanten. Et innlegg, derimot, kan være på kanten eller over kanten. Hvis et innlegg er over kanten er det en teknisk mulighet å slette/moderere det, og det er også teknisk mulig å slette hele tråden. Dette er nok ingen uenige i.
Men later dere som dere ikke skjønner spørsmålet mitt, sånn som dere gjorde da jeg opprettet denne tråden for snart 2 år siden?
For spørsmålet er JÆVLIG enkelt:
DiNapoli skrev 10 Jul 2010, 14:13:
(Er det ikke litt som å forby cannabis for å "få bort problemet"?)
SPØRSMÅL 2
I "Normal nede"-tråden har det være flere forskjellige tilspissede situasjoner.
Er det bare Hasjmarsjen0 sitt innlegg som var over streken, eller er det andre ting i tråden som var over streken?
Skrevet 11 juli 2010 - 23:14
Du har helt rett i at en post også kan være "på kanten". En tråd, derimot, blir "på kanten" dersom en eller flere poster fører til at trådens emnet enten mister fokus, eller at tråden "forsøples" med personangrep og annet fiksfaks som svekker trådens kvalitet.
Man kan enten slette hele tråden, stenge den, fjerne enkeltposter, endre enkeltposter, eller gjøre det samme med flere poster.
Som svar på spørsmålet ditt fra første post (beklager at jeg glemte det i forrige post):
NorCan kan stenge tråder dersom en eller flere av punktene under oppfylles:
- Tråden er død (f.eks. dersom trådstarter har fått svar på spørsmål eller at emnet ikke lengere er gjeldende).
Fordelen er at gamle eller døde tråder ikke bumpes. - Tråden omhandler ikke lengere trådstarter sitt emne (slik som NORMAL-tråden du henviser til)
Fordelen er at tråden ikke fortsetter i samme spor - Tråden er under intern diskusjon, og administrasjonen ønsker å behandle den slik den står
Fordelen er at administrasjonen får tatt en god avgjørelse basert på trådens faktiske innhold i det den ble rapportert eller evaluert av en moderator. Vi er stonere vi også, og trenger arbeidsro. - Tråden bryter med en eller flere av NorCan's regler
Fordelen er, også her, at tråden ikke fortsetter i samme spor
I alle av punktene over kan man også løse problemet ved å slette enkeltposter, men man velger gjerne å stenge tråden for å unngå at innhold i postene mangler, eller dersom postene kan ha verdi for trådens emne. Sett fra min side er det flere fordeler ved å stenge en tråd fremfor å slette eller endre enkeltposter, men dette varierer i stor grad fra tilfelle til tilfelle.
SVAR TIL SPØRSMÅL 2
Nå endret jo tråden emne etter Kjells første post, og det ballet på seg til å bli en (tidvis ganske god) diskusjon om Marihuanamarsjen, for deretter å tilspisse seg til en feid mellom et mindre utvalg deltakere. Tråden som helhet var altså tidlig ute med å bli "på kanten". Der må vi spørre oss om administrasjonen skulle fjernet Kjells tråd om FRITHC, eller om det var greit å se situasjonen an. Hva mener du? I forhold til enkeltposter ser jeg at Onkel reagerte på hasjmarsjens personangrep. Etter å ha tåkelest tråden kan jeg ikke finne andre kritikkverdige innlegg, annet enn avsporingene, men er det noen poster du mener bryter med NorCans regelverk tar jeg gjerne en titt på dem :)
Håper dette svarte på spørsmålene dine. Ha en videre flott aften, DiNapoli ;)
#20 Gjest: hasjmarsjen
Skrevet 12 juli 2010 - 02:21
Ja hva mener du BK? Var dette et personangrep? Eller var det velmenende konstruktiv kritikk.
I forhold til enkeltposter ser jeg at Onkel reagerte på hasjmarsjens personangrep.
Ja hva mener du BK? Var dette et personangrep? Eller var det velmenende konstruktiv kritikk.
Synd ingen får se innlegget igjen, mens KjellTRings blir stående urørt. Bare for å sitere admin: LOL
Uansett diskusjonen fortsetter så lenge det finnes deltakere i Hasjmarsjen, og den slutter vel ikke akkurat med det første, eller hva. Hadde like mange stilt opp for Norcan eller LUHM kunne det kanskje blitt litt vei i vellinga. Men da må man gjøre som f.eks. Arild Knutsen. Stille opp i marsjen uten å komme med unødige krav på forhånd, og samtidig droppe kritikk som er på kanten, eller hva?
Arild har klart dette år etter år så hvorfor klarer ikke andre det? Hvorfor må de rakke ned på medmennesker som ikke tenker helt likt som dem? Fatt det den som kan. Hadde bare kritikken enda vært konstruktiv, men den er ikke det. Den er bygget på et falskt fiendebilde som endrer seg ettersom det passer seg.
Det hele er meningsløst å se på når man vet at ledelsen i Norcan er klar over at dette skjer år etter år, mens man lar de menneskene som bruker sitt engasjemenet på å arrangere pluss samtlige oppmøtte, foruten Arild Knutsen som tross alt takker alle fremmøtte, få det glatte lag. Kanskje det er derfor ingen har noen tro på en snarlig løsning på et stort felles problem, fordi det ikke finnes snev av toleranse?
Det er merkelig om ikke uforståelig at så mange dyktige mennesker velger å gi så mye for saken når intoleransen, eller nulltoleransen om du vil, får herje så fritt.
Ja til en human hasjpolitikk. Get it?

Logg inn
Opprett bruker
Hjelp