Vet at det er en tråd på forumet her som minner, men jeg ønsker å spesifisere noen småting her.
Tror aldri jeg har valgt et bedre tidspunkt å slutte med hasjrøykingen, for mitt romantiske syn på hasj, har avtatt dramatisk de siste dagene. Det er nok sikkert mange som vil argumentere med at dette er propaganda, ( as always ), men la meg allikevel utfylle:
"Igår så jeg en dokumentar om dårlig hasj, altså hasj som er spedd så mye ut med dritt, at det strengt tatt ikke kan kalles hasj. Dokumentaren fant sted i England, hvor de faktisk har et eget navn på denne type hasj, nemlig "Såpe" eller "soapbar". Mulig jeg misforstod kallenavnet, men poenget mitt er at det ofte er blandet ut med motorolje, og alt annet som kan minne om hasj, og som lett kan spe litt på grammene.
Det mest sjokkerende, var at denne hasjen var såpass utspedd, at det kun var snakk om få prosent av klumpen, som EGENTLIG var hasj.
Dette setter jo nytt lys på ting? Alle faremomentene som blir så fort avfeid, fordi hasj i seg selv er et "naturprodukt" osv? Hvordan er faren for kreft, hvis man daglig røyker plast eller motorolje da?
Jeg lurte også på om denne "såpen" tilsvarer vår "standard"? Jeg leste på den andre tråden "har du noen gang blitt solgt farlig hasj?", at politiet aldri hadde konfiskert hasj som var blandet ut med noe. Den teorien høres veldig underlig ut, for hvor mye dritt har ikke alle vanerøykere kommet over til tider? Jeg har vært borti steinhard, svart hasj som slett ikke minnet om hasj, som fikk meg til å spy som en griiiiiis. Vi snakker høytrykk, verre enn fylla. Dette kan neppe ha vært et rent produkt.
Så også på en dokumentar på NRK3 idag, hvor en medisinsk forsker hadde forsket på cannabis sine skadevirkninger. Han viste oss et røngten av en 22-åring sine lunger, som var en daglig røyker av cannabis. Lungene hans hadde kollapset, fordi cannabis ( usikker på om det var pot eller hasj ) hadde gitt ham pittesmå hull i lungene. Han sa det var slikt man så hos folk som hadde røykt tobakk i flere titalls år, men her snakket vi om en 22-åring.
Det som også var skremmende, var at lungene ikke ville helbrede seg fra en slik skade, selv etter avsluttet bruk. Jeg vet ikke om det er noen sammenheng mellom disse hullene, med tanke på forstadier til kreft o.l. men det er jo ikke akkurat noe som høres veldig bra ut.
Vil gjerne ha noen ærlige meninger her. Skal innrømme jeg likte fint lite det jeg hørte, etter kanskje 7 år med daglig røyking.
Side 1 av 1
Urovekkende
Skrevet 27 august 2008 - 11:39
Ikke la husmors-journalistikken til BBC skape skepsis for deg.
Som jeg også skrev et annet sted - legen du snakker om tok ikke høyde for glass-pot som i samme dokumentar kalles 'utbredt' i England.
Det virker logisk at det kan være en sammenheng når så store skadevirkninger rammer svært svært få enkeltindivider i store(!) brukergrupper. Nei, hull i lungene kan ikke repareres, men påstanden om at cannabis fører til det blir veeldig drøy. Da hadde vi stått ovenfor/midt i en lungehull-epidemi.
Soapbar er nok stort sett verre enn norsk 'standard'. Soapbar ligner fint lite på hasj. Norge har ikke så dårlig importmarked som mange skal ha det til. Uttalelsene du referer til er fra Kripos og går på at det kun er funnet cannabis ved de analysene som er gjort.. men klart det er mangler. Vi aner ikke hvor mye de har lett. Uansett er det kyniske kriminelle som driver dette markedet - men heldigvis er det også vanskelig for dem å selge dårlig vare. Her må man være smarte forbrukere. Men som forskeren fra Liverpool sier; Vi vet ikke hva å røyke kamelbæsj og motorolje gjør med helsa - for vi forventet aldri at noen skulle gjøre det!
Usikkerheten dokumentaren spiller på kommer i høy grad fra forbudet selv - "unlike amsterdam - you dont know what youre getting!"
Som jeg også skrev et annet sted - legen du snakker om tok ikke høyde for glass-pot som i samme dokumentar kalles 'utbredt' i England.
Det virker logisk at det kan være en sammenheng når så store skadevirkninger rammer svært svært få enkeltindivider i store(!) brukergrupper. Nei, hull i lungene kan ikke repareres, men påstanden om at cannabis fører til det blir veeldig drøy. Da hadde vi stått ovenfor/midt i en lungehull-epidemi.
Soapbar er nok stort sett verre enn norsk 'standard'. Soapbar ligner fint lite på hasj. Norge har ikke så dårlig importmarked som mange skal ha det til. Uttalelsene du referer til er fra Kripos og går på at det kun er funnet cannabis ved de analysene som er gjort.. men klart det er mangler. Vi aner ikke hvor mye de har lett. Uansett er det kyniske kriminelle som driver dette markedet - men heldigvis er det også vanskelig for dem å selge dårlig vare. Her må man være smarte forbrukere. Men som forskeren fra Liverpool sier; Vi vet ikke hva å røyke kamelbæsj og motorolje gjør med helsa - for vi forventet aldri at noen skulle gjøre det!
Usikkerheten dokumentaren spiller på kommer i høy grad fra forbudet selv - "unlike amsterdam - you dont know what youre getting!"
Skrevet 10 september 2008 - 20:20
Forskning har vist at for de som er tobakksrøykere ved siden av å røyke cannabis, vil cannabisen derimot minske farene for å utvikle lungekreft, for ikke å snakke om andre typer kreft, alzheimer, hjerteinfarkt og slag + mye mer. Jeg har røyket tobakk i 24 år, har røyket tjall i 20 år. På en undersøkelse hos legen ble jeg spurt om jeg var røyker. Ja sa jeg. Legen sa, det skulle man aldri tro så rene lungene dine er. ;)
Skrevet 22 september 2008 - 23:26
Piff skrev 27 Aug 2008, 02:50:
Så også på en dokumentar på NRK3 idag, hvor en medisinsk forsker hadde forsket på cannabis sine skadevirkninger. Han viste oss et røngten av en 22-åring sine lunger, som var en daglig røyker av cannabis. Lungene hans hadde kollapset, fordi cannabis ( usikker på om det var pot eller hasj ) hadde gitt ham pittesmå hull i lungene. Han sa det var slikt man så hos folk som hadde røykt tobakk i flere titalls år, men her snakket vi om en 22-åring.
Noe sier meg at det ville vært flere rapporterte tilfeller av dette, samt oppslag i media dersom lungekollaps hadde forekommet som direkte følge av cannabisrøyking i stor skala. Litt ironisk av programlederen å sitte med sjokkert ansiktsuttrykk, vel vitende om at hun selv røyker sigaretter som en skorstein.
Om du ikke føler for å røyke mer er det en enkel løsning: spis eller drikk cannabisen i stedet, så slipper du å tenke mer på lungeproblematikken.
Skrevet 25 september 2008 - 23:42
Første gang jeg hørte om punkterte lunger var nok ca 10 år siden, da en bekjent av meg fikk en slik lungekollaps.
Legen hans sa at slikt skjer statistisk med ca 4 av hundre menn hvis et par premiser ligger til grunne, og de var noe i duren av gjennomsnittshøyde og oppover + lav bmi.
Nå er det ganske lenge siden jeg hørte dette så informasjonsverdiene burde sikkert ha blitt kontrolert før jeg skrev her.
Når det gjelder hasj så tviler jeg på hvor 'rene' de produktene som kommer til Norge er, og dette er strengt tatt myndighetenes ansvar.
Ansvaret ligger kanskje først og fremst hos FN, men flere FN land har tatt initiativ til å reviderer rettningslinjene om narkotikapolitikken og Norge kan fint gå inn for fjerning av totalforbudet imot cannabis. Politisert moralisering burde ikke forekomme fra et politisk organ som er ansvarlig for menneskerettighetene.
Det er ikke FN som bestemmer hvor lenge noen skal leve av egen vilje, og FN har heller ingenting med hva folk gjør på fritiden sin.
Forbudet gjør at varen du ikke lenger har et 'romantisk' forhold til kan inneholde ganske mye rart, og i noen tilfeller direkte skadelig.
For all del ikke stem på et parti som kunne finne på å starte en 'krig imot narkotika' da det nettopp er denne nærmest eldgammle politiske posisjonen som gjør hasjen din potensielt farlig.
Legen hans sa at slikt skjer statistisk med ca 4 av hundre menn hvis et par premiser ligger til grunne, og de var noe i duren av gjennomsnittshøyde og oppover + lav bmi.
Nå er det ganske lenge siden jeg hørte dette så informasjonsverdiene burde sikkert ha blitt kontrolert før jeg skrev her.
Når det gjelder hasj så tviler jeg på hvor 'rene' de produktene som kommer til Norge er, og dette er strengt tatt myndighetenes ansvar.
Ansvaret ligger kanskje først og fremst hos FN, men flere FN land har tatt initiativ til å reviderer rettningslinjene om narkotikapolitikken og Norge kan fint gå inn for fjerning av totalforbudet imot cannabis. Politisert moralisering burde ikke forekomme fra et politisk organ som er ansvarlig for menneskerettighetene.
Det er ikke FN som bestemmer hvor lenge noen skal leve av egen vilje, og FN har heller ingenting med hva folk gjør på fritiden sin.
Forbudet gjør at varen du ikke lenger har et 'romantisk' forhold til kan inneholde ganske mye rart, og i noen tilfeller direkte skadelig.
For all del ikke stem på et parti som kunne finne på å starte en 'krig imot narkotika' da det nettopp er denne nærmest eldgammle politiske posisjonen som gjør hasjen din potensielt farlig.
Dette innlegget har blitt redigert av teori: 25 september 2008 - 23:45
Del dette emnet:
Side 1 av 1

Logg inn
Opprett bruker
Hjelp