Cannabis og hjertelidelser Ikke noe å spøke med
Skrevet 25 juni 2008 - 12:02
Rusmisbruk er den vanligste årsaken til at slikt kan utløses blant unge mennesker. Også cannabis. Ut fra min egen situasjon er jeg naturlig nok blitt interessert i å finne forklaringen på at jeg før fylte 40 opplever dette. Jeg har knapt nok vært syk en dag tidligere. Jeg har heller ikke brukt andre rusmidler enn cannabis. Til gjengjeld er dette noe jeg har brukt mye. Har røykt hasj mer eller mindre daglig siden jeg var 16.
Av alt jeg har lest til nå om sammenhengen, er jeg rimelig overbevist om at omfattende cannabisbruk gjennom mange år nettopp er forklaringen på min tilstand. Det er en tydelig sammenheng mellom cannabis og hjerteinfarkt i ung alder. Ikke nødvendigvis fordi cannabis i seg selv fører til hjerteinfarkt, men den øker risikoen betraktelig for at predisponerte personer utløser sykdommen.
Det er velkjent at cannabis fører til høyere puls, endret blodtrykk og dårligere blodsirkulasjon. Typiske faktorer som bidrar til å trigge infarkt hos disponerte personer. I tillegg vil stor bruk av cannabis i mange tilfeller bidra til økt passivitet og usundt kosthold. Daglig bruk av cannabis gjør det også vanskeligere å kutte ut tobakken. Det finnes studier av personer med hjerteinfarkt, der nettopp cannabis er trukket frem som forklaring på at svært unge mennesker utvikler sykdommen.
Samtidig finnes det rapporter som peker på at cannabis faktisk kan virke positivt for hjertet. Men ut fra hva jeg har forstått av disse rapportene, dreier dette seg om at det finnes stoffer i cannabis som paradoksalt nok bidrar til bedre prognosen til infarktrammede. Lignende merkelig resultater har man også sett hos overvektige, som faktisk har en tendens til å greie seg bedre etter infarkt enn likesinnede med normal vekt.
Men dette blir en mager trøst når cannabis (og overvekt for den saks skyld) bidrar til å øke risikoen for infarkt i utgangspunktet.
For meg er det egentlig en lettelse å kunne knytte årsaken til min tilstand til noe konkret. Det gjør det lettere for meg å vite hvordan jeg skal forebygge nye infarkt. Daglig bruk er uaktuelt for meg i fortsettelsen, selv om jeg nok i fremtiden kommer å bruke cannabis slik det bør brukes, dvs. nå og da når anledningen passer. Man må liksom kutte ut en periode før man innser hvor meningsløst daglig bruk egentlig er. Jeg har i tillegg sluttet helt med tobakk, noe jeg har tenkt på i 20 år. Aldri så galt at det ikke er godt for noe.
Til andre vil jeg oppfordre til å være forsiktig med overdreven bruk. Spesielt bør personer som har en familiær historie mht. hjertelidelser være på vakt. Selv om cannabis i seg selv er relativt harmløst, er det nettopp dette som er stoffets største problem. Terskelen for overdreven bruk blir deretter, noe som kan bidra til å utløse sykdommer og helsetilstander man ellers ikke ville fått.
Skrevet 25 juni 2008 - 12:37
Det kan ikke gjenntas ofte nokk tobakk er meget skadelig blander man cannabis med tobakk ødelegger man de posetive medisinske virkningene av marijuana,Hasj og man ødelegger kroppen sin.
Håper du ikke blir utsatt for flere hjerte problemer detta livet.Klem fra meg
Skrevet 25 juni 2008 - 14:00
Det lettet veldig på trykket når jeg kunne ta meg en blås med urter når jeg fikk røyksug.
Har lyst å skaffe meg en volcano med tider, jævla dyr da!
Dette innlegget har blitt redigert av band1t: 25 juni 2008 - 14:04
Skrevet 25 juni 2008 - 14:08
Skrevet 25 juni 2008 - 19:38
Men tilbake til hjertelidelser; Jeg blir noenganger så urytmisk i hjertet etter en rev at jeg nesten deiser overende. Noen ganger må jeg til og med kjøre inn til siden og ta meg et par sekunder i ei busslomme for at jeg skal komme meg igjen. Så pass på hjertene deres, unger!
Skrevet 25 juni 2008 - 19:43
http://www.de-verdamper.nl/pag1e.html
Skrevet 25 juni 2008 - 22:25
Cannabis og hjertelidelser.
Hva er det vi kan? Hva vet vi? Vis litt ansvar og kunnskap som vi ikke mener får på grunn av forbudet!
Dette innlegget har blitt redigert av Tane: 25 juni 2008 - 23:22
Skrevet 25 juni 2008 - 23:27
Cannabis er mye, men det er dessverre ikke hjertemedisin. Dette vet jeg av egen erfaring...
I grunnen er det noe vi godt kan erklære; hjertesyke bør ikke nyte Cannabis, da det er en ekstra påkjenning for pumpa.
-ganja+
Skrevet 26 juni 2008 - 12:39
I perioder hvor jeg røyker altfor mye, så sitter jeg mye foran daten, slurver med kosthold, døgnrytme og trimmer aldri. Dette vet jeg ikke er bra for helsa og hjertet. Kanskje det ikke er så farlig for hjertet å røyke kannabis hvis man tar seg en tur i skogen og røyker feks?
Skrevet 26 juni 2008 - 17:41
Yusuf skrev 25 Jun 2008, 13:37:
Det kan ikke gjenntas ofte nokk tobakk er meget skadelig blander man cannabis med tobakk ødelegger man de posetive medisinske virkningene av marijuana,Hasj og man ødelegger kroppen sin.
Håper du ikke blir utsatt for flere hjerte problemer detta livet.Klem fra meg
Du har rett i at tobakk er en stor synder, men som nevnt er ikke dette hele forklaringen når slikt skjer i såpass ung alder. Hjertespesialistene som jeg har snakket med, som naturlig nok er opptatt av å forklare mitt tilfelle, har vært tydelig på at tobakk alene ikke er en tilstrekkelig forklaring, selv om jeg skulle være aldri så predisponert. De har sågar trukket frem cannabis- og kokainbruk som mulige forklaringsfaktorer, uten at jeg nødvendigvis har ønsket å være ærlig på min omfattende bruk av hasj. Dette har likevel bidratt til å gi meg den forklaringen jeg trenger.
Kokain har jeg knapt nok brukt, og kan i så fall telles på under en hånd. Derimot har jeg som nevnt røyket cannabis daglig gjennom flere tiår. Dette har naturlig nok fått meg til å fordype meg i emnet. Så langt jeg kan se er det en klar sammenheng.
Vi snakker selvsagt om en rekke av flere årsaker som til sammen har bidratt. Men som sagt er ikke vanlige årsaker som tobakk, kosthold, stress og predisponering gode nok forklaringer i min alder. Hadde jeg vært 50-60 år så greit nok, men er man under 40 må det mer til. Omfattende cannabisbruk i flere tiår er nok den ekstra utløsende faktoren i mitt tilfelle, selvsagt i tillegg til de øvrige faktorene.
Mitt poeng er ikke å skremme noen eller fremheve hasj som farligere enn hva det er. Men man skal likevel være forsiktig med å tro at cannabis er nærmest ufarlig bare man bruker det rent uten tobakk. Ikke glem at jeg har brukt cannabis i flere tiår og har følgelig utviklet kompetanse på stoffets gode og dårlige sider i vel så stor grad som noen annen her. Mitt budskap er egentlig kun å dele min erfaring, og oppfordre folk som vet de har en familie med tilfeller av hjertelidelser, om å utvise forsiktighet. Det er selvsagt stor forskjell på daglig bruk, og f.eks. en gang i uken.
De cannabisbrukerne jeg kjenner, og dem er det mange av, er ikke nødvendigvis verdens sunneste mennesker. Så pass på.
Tane skrev 25 Jun 2008, 23:25:
Et godt poeng. Vi vet alt for lite. Derimot så tror og synser vi en hel masse. Forbudet har effektivt bidratt til dette.
Personlig har jeg sett meg selv som et levende bevis på at cannabis er harmløst. Jeg er velutdannet, i god jobb, har god økonomi, og fremstår som en strait familiefar på alle måter. Inntil jeg fikk en kraftig påminnelse om at livet ikke varer evig, og at livsstil og daglig rusmisbruk faktisk kan ha konsekvenser.
Even Ganja skrev 26 Jun 2008, 00:27:
Cannabis er mye, men det er dessverre ikke hjertemedisin. Dette vet jeg av egen erfaring...
I grunnen er det noe vi godt kan erklære; hjertesyke bør ikke nyte Cannabis, da det er en ekstra påkjenning for pumpa.
-ganja+
Takk. Jeg har ikke fyret på snart to måneder, siden ting skjedde. Et så langt opphold tror jeg knapt nok at jeg har hatt tidligere. Jeg kommer nok til å nyte en rev en sjelden gang i fremtiden også, men den livstilen jeg har hatt til nå er jeg ferdig med.
Har til og med greid å slutte å røyke tobakk. Overraskende enkelt bare man er motivert nok. :P
lightertyven skrev 26 Jun 2008, 13:39:
I perioder hvor jeg røyker altfor mye, så sitter jeg mye foran daten, slurver med kosthold, døgnrytme og trimmer aldri. Dette vet jeg ikke er bra for helsa og hjertet. Kanskje det ikke er så farlig for hjertet å røyke kannabis hvis man tar seg en tur i skogen og røyker feks?
Jeg tror nok at jo sunnere livsstil man har generelt, jo mindre skadelig er cannabisbruk. Mitt problem var den berømte tidsklemma, med jobb, familie, hus, bil og båt etc. Jeg prioriterte røyking foran fysisk aktivitet for å si det slik.
Dette innlegget har blitt redigert av El: 26 juni 2008 - 22:11
Grunn for endring: samla postene
Skrevet 26 juni 2008 - 18:20
Så gikk jeg på en smell som minner om din. Jeg fikk vondt i hjertet og holdt på å besvime.
Hjertet gikk helt løpsk. På turbo. Var overbevist at nå er det slutt.
Etter dette så var jeg veldig bevisst på hjertet og hadde angst for at det skulle skje igjen.
Hver gang jeg røykte så følte jeg at jeg blir svimmel på en annen måte og at noe er galt med hjertet.
Bestilte legetime og ble sendt til hjertespesialist.
De fant ingenting galt med hjertet.
Alikevel ble jeg så fokusert på døden og livet at jeg ble motivert til å slutte å røyke helt.
Gikk fint det, å slutte når man føler man har hilst på mannen med hjåen.
Kan det ha vært dårlig hasj jeg røykte? For jeg prøvde ikke annen hasj, det var samme hasj jeg røykte hver gang jeg ble dårlig.... hmmm
Ivertfall, jeg hadde sluttet helt å røyke.
Så, tilfeldig, uten at jeg husker hvordan fant jeg fram til dette forumet.
Leste mye og lyset ble tent. Det_går_ann_å_dyrke_selv. Det var nytt for meg.
Satt i gang og fikk 4 lowrydere ferdig dyrket.
Ingen angst, ingen smerte i hjertet, no problemo.
Ingen dårlig såpehasj og ingen tobakk å blande med. Kun ren sund marijuana. :P
Nå har jeg i tillegg har gått over til vaporizer som er enda sunnere.
Men alikevel må man begrense bruken. All overforbruk er missbruk!
Skrevet 27 juni 2008 - 16:15
macca skrev 26 Jun 2008, 19:20:
Så gikk jeg på en smell som minner om din. Jeg fikk vondt i hjertet og holdt på å besvime.
Hjertet gikk helt løpsk. På turbo. Var overbevist at nå er det slutt.
Etter dette så var jeg veldig bevisst på hjertet og hadde angst for at det skulle skje igjen.
Hver gang jeg røykte så følte jeg at jeg blir svimmel på en annen måte og at noe er galt med hjertet.
Bestilte legetime og ble sendt til hjertespesialist.
De fant ingenting galt med hjertet.
Alikevel ble jeg så fokusert på døden og livet at jeg ble motivert til å slutte å røyke helt.
Gikk fint det, å slutte når man føler man har hilst på mannen med hjåen.
Kan det ha vært dårlig hasj jeg røykte? For jeg prøvde ikke annen hasj, det var samme hasj jeg røykte hver gang jeg ble dårlig.... hmmm
Ivertfall, jeg hadde sluttet helt å røyke.
Så, tilfeldig, uten at jeg husker hvordan fant jeg fram til dette forumet.
Leste mye og lyset ble tent. Det_går_ann_å_dyrke_selv. Det var nytt for meg.
Satt i gang og fikk 4 lowrydere ferdig dyrket.
Ingen angst, ingen smerte i hjertet, no problemo.
Ingen dårlig såpehasj og ingen tobakk å blande med. Kun ren sund marijuana. :P
Nå har jeg i tillegg har gått over til vaporizer som er enda sunnere.
Men alikevel må man begrense bruken. All overforbruk er missbruk!
Det er opplagt at når man røyker bønner, vet man aldri hva man egentlig får i seg. Gudene vet hva som er blandet inn i hasjen man kjøper, og det er meget mulig at det er dette som primært gir skader. Likefullt er det hasj de aller fleste røyker, og uansett om det er cannabis i seg selv som gir skadevirkninger eller alt mulig annet man får i seg, er det viktig at man er bevisst på dette. Overdreven bruk har sine uheldige sider uansett. Daglig bruk er i realiteten dyrt, kjedelig og skadelig i lengden.
Egenprodusert hjemmedyrket materiale ser jeg ikke bort fra at kan bli fremtiden for meg. Da har man i hvert fall en garanti for at ingenting er tilsatt. Og etter hva jeg forstår, egner sunne konsumeringsmetoder som vaporizer ol. seg best for gress.
Oralt inntak ser jeg derimot en del ulemper med, slik det fremgår av en annen tråd.
Skrevet 28 juni 2008 - 01:19
Jeg kan ikke huske å ha lest noen som helst plass at det finnes en korelasjon i mellom bruk av cannabis med hjertelidelser som konsekvens, og dette er noe man kunne forventet at man hadde funnet ut allerede om det skulle vært tilfellet.
Folk med lavt blodtrykk eller en konkret hjertelidelse burde holde seg unna allikevell.
Skrevet 30 juni 2008 - 11:34
teori skrev 28 Jun 2008, 02:19:
Jeg kan ikke huske å ha lest noen som helst plass at det finnes en korelasjon i mellom bruk av cannabis med hjertelidelser som konsekvens, og dette er noe man kunne forventet at man hadde funnet ut allerede om det skulle vært tilfellet.
Folk med lavt blodtrykk eller en konkret hjertelidelse burde holde seg unna allikevell.
Som det fremgår tydelig, er det hjertespesialister som (uavhengig av hverandre) har trukket frem cannabisbruk som forklaringsfaktor for hjerteinfarkt i ung alder. Dette er ikke kun noe jeg har ressonert meg frem til på egen hånd. Med all respekt, jeg anser hjertespesialister som noe mer kompetente på dette området enn deg.
At du "ikke kan huske å ha lest" forandrer selvsagt ikke på dette. Og dersom du ønsker å lese, holder det i massevis å google f.eks. cannabis og hjerteinfarkt, og du vil finne masse lesestoff, uten at jeg nøvdvendigvis ønsker å gå god for det du finner under et slikt tilfeldig søk. Jeg kunne selvsagt trukket frem en masse rapporter selv, men da ender vi fort opp i en diskusjon om rapporters troverdighet, noe som ikke er hensikten med denne tråden. Å google, lese og tenke selv klarer folk utmerket på egen hånd.
Det sentrale er at hjerteinfarkt sjelden oppstår hos personer under 40, og når det først skjer er det andre forklaringsfaktorer som ligger til grunn ut over de tradisjonelle. Cannabis er helt konkret trukket frem som en forklaringsfaktor av hjertespesialister jeg har snakket med under min behandling, noe som naturlig nok har fått meg (som mangeårig tung cannabisbruker) til å fordype meg i emnet. Det jeg leser støtter opp om en slik forklaring. Så kan man gjerne være uenig med forskere og hjertespesialister, men da bør man hoste opp noe mer enn at man "ikke kan huske å ha lest".
Som andre i dette forumet helt riktig påpepeker, så har vi cannabisbrukere en tendens til å forherliggjøre alt som har med cannabis å gjøre, og er litt for lite kritiske i forhold til de negative faktorer som faktisk er der. Som nevnt er mitt poeng kun å formidle min erfaring og utvide folks horisont. Ut over dette er det opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening på egen hånd.
Dette innlegget har blitt redigert av PerPot: 30 juni 2008 - 11:49
Skrevet 30 juni 2008 - 13:59
PerPot skrev 30 Jun 2008, 12:34:
Hvorfor?
Hva er det med disse snobbearrogante doktorer og overlegne leger som gjør dem til autoritære supermennesker som overhodet IKKE kan ta feil?
Sett at vi legger til det lille ekstra her, det som utgjør hele legemiddelvitenskapens ryggrad; deres evne til å lindre, bygget solid på tidligere feil.
Så godt som alt av medisinske tiltak er funnet via feil eller utbedring av eksisterende viten.
De kan i tillegg være rabiate motstandsfolk som overhodet ikke makter å forholde seg nøytrale til eventuell bruk av Cannabis?
Jeg mener ikke å sidesette hele topic, beklager hvis så oppfattes, men jeg synes overtroen på legemiddelvitenskapen er skremmende. De er bare mennesker, med vår helse som sin jobb. Er du fornøyd med alle andre mennesker i alle andre stillinger?
Mange motstandsmenn titulerer seg selv som 'rusekspert', helt uten å ha noe troverdig grunnlag. Endel er til og med totalavhold. Hva kriteria er dét?
(Jeg kan ingenting om emnet og avskyr det også, derfor er jeg ekspert!)
Mange mennesker mener de vet det meste om medisin, og nekter å innse at de hele tiden BØR lære. Ikke ett menneske er likt et annet.
Det finnes ingen felles fasit på vår lidelse.
For ordens skyld; jeg mener på ingen måte at jeg vet bedre om hjertet og dets eventuelle lidelser enn en spesialist. Jeg kan helt sikkert bevise at jeg er mindre kompetent enn en hvilket som helst spesialist.
Men, dersom du finner en hjertespesialist som kan mer enn Cannabis enn meg, da først vil du med noenlunne sikkerhet vite hvorvidt Cannabis berører nevnte problem. Og, som jeg nevner i posten over; siden du likegodt merker det ekstra når du tar deg ditt naturlige valg vil jeg anbefale å avstå en stund fra videre bruk av Cannabis. Eliminer og/eller bekreft.
Stå på, og god bedring!
-ganja+
Skrevet 30 juni 2008 - 14:07
Skrevet 30 juni 2008 - 14:28
Even Ganja skrev 30 Jun 2008, 14:59:
Hva er det med disse snobbearrogante doktorer og overlegne leger som gjør dem til autoritære supermennesker som overhodet IKKE kan ta feil?
De kan i tillegg være rabiate motstandsfolk som overhodet ikke makter å forholde seg nøytrale til eventuell bruk av Cannabis?
For ordens skyld; jeg mener på ingen måte at jeg vet bedre om hjertet og dets eventuelle lidelser enn en spesialist. Jeg kan helt sikkert bevise at jeg er mindre kompetent enn en hvilket som helst spesialist.
Men, dersom du finner en hjertespesialist som kan mer enn Cannabis enn meg, da først vil du med noenlunne sikkerhet vite hvorvidt Cannabis berører nevnte problem.
Alle mennesker, ikke minst såkalte eksperter og spesialister, kan ta feil. Men i denne sammenhengen snakker vi om behandlende legers søken etter å forklare årsaken til et sykdomstilfelle. Det er altså dette de har hatt som utgangspunkt, ikke generell motstand mot cannabis.
Husk at jeg i utgangspunktet fremstår som en strait person, uten synlige tegn på å være en typisk cannabisbruker. (I den grad det finnes noen "typisk" cannabisbruker). Det er trolig ikke tilfeldig at eventuell kokainbruk først ble trukket frem som alternativ, da jeg trolig har en "profil" som passer bedre til den type misbruk.
Hjertespesialister har først og fremst kompetanse på hjertesykdommer, ikke cannabisbruk. Da er de selvsagt også kjent med forklaringsvariable som avviker fra de vanlige forklaringsfaktorene. Når de ikke kan forklare mitt tilfelle gjennom vanlige faktorer som tobakk, kosthold, mosjon og familiær predisponering, er de selvsagt forpliktet til å søke andre forklaringer. Derfor stiller de også konkret spørsmål om jeg eventuelt benytter stoffer som kokain eller cannabis, da slik bruk angivelig kan være en forklaring på hjerteinfarkt i ung alder.
For øvrig anser også jeg meg selv som rimelig kompetent på cannabis, i likhet med de fleste andre som har bruk stoffet mye gjennom mange år. Jeg har nok også mer kompetanse på cannabis enn en hvilken som helst hjertespesialist. Men når sistnevnte trekker frem nettopp cannabis som årsaksforklaring på nettopp deres spesialfelt, hjertelidelser, velger jeg å være ydmyk nok til å lytte, og er åpen for at det faktisk kan være en sammenheng.
Ellers tror jeg ikke vi er så veldig uenige.
Dette innlegget har blitt redigert av PerPot: 30 juni 2008 - 14:33

Logg inn
Opprett bruker
Hjelp