Er du sikker på at hasj er farlig? Nettby nyhet fra: gruppen "Psyke"
Skrevet 08 mai 2008 - 10:24
Hvor henter dem disse opplysningene og dem sier en rekke ting er påvist. HVOR???
Skrevet 08 mai 2008 - 11:07
Dårlig artikkel, men jeg synes ikke at det som står om skadevirkninger virker helt far out.
Alle hasjnarkomane bør ha bevissthet rundt farene ved hasjrøyking.
Skrevet 08 mai 2008 - 11:37
Ingenting er bevist i denne saken. Kommer ny info hele tiden ang psykoser - hasj.
Skrevet 08 mai 2008 - 13:13
EDIT: En googling av forfatteren viser at hun er lege. Det forklarer kanskje det temmelig snevre utgangspunktet hennes.
Dette innlegget har blitt redigert av Rotten: 08 mai 2008 - 13:16
Skrevet 08 mai 2008 - 16:39
Om hun i tillegg var lege, så har hun vel lært gjennom sine studier at en slik artikkel ikke er verd en dritt uten kildehenvisning. Hvordan skal man somleser evt. sjekke ut om den "fakta" som refereres til her stemmer. Dette er ikke noe annet enn propaganda så lenge det ikke kan vises til kilder.
Skrevet 08 mai 2008 - 20:59
Det er jo rett og slett helt feil!
En fjern person er jo kritisk og forsiktig. Det ser ikke ut som de her har hørt om noia :rolleyes:
Skrevet 11 mai 2008 - 14:21
snatch skrev 8 May 2008, 17:39:
Om hun i tillegg var lege, så har hun vel lært gjennom sine studier at en slik artikkel ikke er verd en dritt uten kildehenvisning. Hvordan skal man somleser evt. sjekke ut om den "fakta" som refereres til her stemmer. Dette er ikke noe annet enn propaganda så lenge det ikke kan vises til kilder.
word.. :) synes det er tragisk med slike "propaganda" artikler uten noen form for kildehenvisninger..
Skrevet 16 mai 2008 - 21:37
Skrevet 29 mai 2008 - 21:09
Skrevet 04 juni 2008 - 19:42
Kan hende det hun sier er meget fornuftig, på samme måte som det dere sier er meget fornuftig. Det gjelder å se to sider av samme sak, og ikke avfeie og latterliggjøre kun fordi dere har opplevd det annerledes, eller ikke vil tro det feks denne legen sier.
Skrevet 04 juni 2008 - 20:40
Sitat
Dette er jo og noe som skurrer for meg etter å ha brukt hasj/marijuana gjennom nesten 20 år nå. Jeg har hatt mine perioder med nærmest kronisk røyking, og lengre perioder uten røyking. Overgang mellom disse har alltid vært uproblematisk for meg, og da er det vanskelig å se hvordan det skal være avhengighetsskapende. Oppi alt dette har jeg i tillegg enten jobbet eller tatt høgere utdanning til enhver tid, og aldri har jeg hatt problemer med å skjøtte dette. Selvsagt vil det være forskjeller mellom individer på dette, men ut fra egne opplevelser finner jeg alle disse såkalte "ekspert" uttalelsene som oppblåste og ute av dimensjoner. Jeg kan ikke se noen annen grunn til at de skal komme med slike artikler og utspill enn at det baseres på mengder med slike "forbuds-faktaer" som feilaktig benyttes i opplæring av fagfolk innen legeyrket, psykiatri, rettsvesen, etc. Sannheten er vel at seriøs forskning på dette området motarbeides på grunn av hvordan det ville tatt seg ut hvis sannheten kom på papir en gang for alle. Tenk over konsekvensene av at all denne propagandaen ble motbevist av seriøs forskning. Tenk på alle feilavgjørelser som er tatt i rettsvesen basert på det som brukes som fakta i dag. Tenk på legemiddelindustrien og hvordan de vil påvirkes økonomisk dersom medisinsk marijuana ble akseptert som den medisinen den er. Tenk på alle MS pasienter, kreftpasienter, AIDS pasienter osv. som kunne vært hjulpet dersom man hadde tatt dette på alvor. Tenk på alle som har fått livene sine ødelagt pga kriminalisering. Skremmende synes jeg. Av disse grunnene blir jeg rett og slett bare fortvilet av artikler som denne. Hensikten er å farliggjøre hasj/marijuana, og ingenting annet slik jeg leser den.
Nå synes jeg imidlertid ikke artikkelen var av de mest påståelige i forhold til hva budskapet var. Det som slår meg etter å ha lest den er at de tingene hun trekker fram som konsekvenser av bruk godt mulig kan være sant i forhold til kronisk misbruk. Den debatten er noe helt annet igjen, og ikke noe jeg personlig skal motargumentere på. Men, her sies det da heller ikke at det er det hun snakker om. Det framstilles som det ved generell bruk kan oppstå konsekvenser av den art som beskrives. Alle rusmidler har sine negative sider om de misbrukes, det er et viktig poeng mener jeg.
Dette innlegget har blitt redigert av snatch: 04 juni 2008 - 20:43
Skrevet 04 juni 2008 - 20:53
snatch skrev 4 Jun 2008, 21:40:
Dette er jo og noe som skurrer for meg etter å ha brukt hasj/marijuana gjennom nesten 20 år nå. Jeg har hatt mine perioder med nærmest kronisk røyking, og lengre perioder uten røyking. Overgang mellom disse har alltid vært uproblematisk for meg, og da er det vanskelig å se hvordan det skal være avhengighetsskapende. Oppi alt dette har jeg i tillegg enten jobbet eller tatt høgere utdanning til enhver tid, og aldri har jeg hatt problemer med å skjøtte dette. Selvsagt vil det være forskjeller mellom individer på dette, men ut fra egne opplevelser finner jeg alle disse såkalte "ekspert" uttalelsene som oppblåste og ute av dimensjoner. Jeg kan ikke se noen annen grunn til at de skal komme med slike artikler og utspill enn at det baseres på mengder med slike "forbuds-faktaer" som feilaktig benyttes i opplæring av fagfolk innen legeyrket, psykiatri, rettsvesen, etc. Sannheten er vel at seriøs forskning på dette området motarbeides på grunn av hvordan det ville tatt seg ut hvis sannheten kom på papir en gang for alle. Tenk over konsekvensene av at all denne propagandaen ble motbevist av seriøs forskning. Tenk på alle feilavgjørelser som er tatt i rettsvesen basert på det som brukes som fakta i dag. Tenk på legemiddelindustrien og hvordan de vil påvirkes økonomisk dersom medisinsk marijuana ble akseptert som den medisinen den er. Tenk på alle MS pasienter, kreftpasienter, AIDS pasienter osv. som kunne vært hjulpet dersom man hadde tatt dette på alvor. Tenk på alle som har fått livene sine ødelagt pga kriminalisering. Skremmende synes jeg. Av disse grunnene blir jeg rett og slett bare fortvilet av artikler som denne. Hensikten er å farliggjøre hasj/marijuana, og ingenting annet slik jeg leser den.
Nå synes jeg imidlertid ikke artikkelen var av de mest påståelige i forhold til hva budskapet var. Det som slår meg etter å ha lest den er at de tingene hun trekker fram som konsekvenser av bruk godt mulig kan være sant i forhold til kronisk misbruk. Den debatten er noe helt annet igjen, og ikke noe jeg personlig skal motargumentere på. Men, her sies det da heller ikke at det er det hun snakker om. Det framstilles som det ved generell bruk kan oppstå konsekvenser av den art som beskrives. Alle rusmidler har sine negative sider om de misbrukes, det er et viktig poeng mener jeg.
Er overhodet ikke uenig med deg.
Jeg er for legalisering, så det har ikke noe med personlige meninger å gjøre.
Men jeg mener at ved latterliggjøring og synsing, og ikke faktabaserte argumenter fra profolket, vil de høres like latterlige ut som sin motpart.
Vi vet "alle" grunnen til forbudet mot hasj og liknende stoffer. Det har ingenting med stoffet å gjøre, men pga diverse avtaler med USA, hvor vi måtte bli enige om et forbud pga diverse grunner, og fordi mennesker med åpent sinn er en trussel mot autoriteter. Derfor indoktrineres mennesker i maktposisjoner til å kun tro det negative, og ikke ha et åpent og fleksibelt sinn..
Det viktigste arbeidet som kan gjøres for å tjene vår sak, er å føre en god og saklig debatt, selv om motparten an være en aldri så stor dust.. Det er slik man gjør seg større, og vinner fram..
Skrevet 04 juni 2008 - 21:09
Skrevet 06 juni 2008 - 01:59
Denne legen skriver at % sjangsen for å bli scitzo øker fra en prosent til to om man har brukt cannabis mer enn en gang. Psykosene som det oftest henvises til blir faktisk ikke, i medisinsk forstand, regnet som noen psykose i det heletatt. Det henvises faktisk til at personen er rusa, ikke mer enn det. Rus kan ikke behandles som en psykisk lidelse,,,,, det er tross alt et moralsk valg.
Det er en kjennsgjerning at mer eller mindre samtlige av de 'vitenskaplige rapportene' som hevder at marihuana er farlig på den ene eller andre måten har blitt finansiert av privatpersoner, mens sikkert over ti solide statlig finansierte rapporter har avkreftet samtlige av de påståtte negative virkingene.
Informasjonskrigen mot marihuana ble startet, om jeg ikke husker feil, allerede før første verdenskrig.
Se gjerne dokumentaren Grass laget av Ron Mann, den går gjennom historikken.
Skrevet 12 juni 2008 - 14:19
Dette innlegget har blitt redigert av FlyingDemon: 13 juni 2008 - 17:59
Skrevet 17 juni 2008 - 13:57
Det er en standup komiker fra california som bestemmer seg for å røyke cannabis hver eneste dag i 30dager. Han er vel litt inspirert av filmen supersize me.
Han måtte vere nykter i 1mnd før testen begynte, ut i den perioden tok han forskjellige helsetester som hukommelse, IQ og spermantall :rolleyes:
Etter 2-3uker med intens cannbis røyking måtte han igjennom de samme testene(rimelig stein/høy) og det var utrolig morsomt å se at han scoret høyere på alle tester og spermantallet faktisk doblet seg!! Lungekapasitet hadde falt fra 90% til 88% eller noe, men det er jo innenfor en normal variasjon.
Det var en interessant film, check it out: Superhigh me
Skrevet 26 juni 2008 - 17:55
Skrevet 16 juli 2008 - 16:30

Logg inn
Opprett bruker
Hjelp